Ilmoittaudu Rakkaus ja oikeudenmukaisuus -työpajaan 22.4.

Rakkaus ja oikeudenmukaisuusEdellyttääkö hyvän elämän toteutuminen yhteiskunnassa oikeudenmukaisuuden lisäksi rakkautta? Mikä on teologisen tutkimuksen panos hyvän yhteiskunnan rakentamiseen? Mitä on hyvä elämä?

Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan Rakkaus ja oikeudenmukaisuus -työpajassa, johon teologisen tiedekunnan hankkeet Reason and Religious Recognition ja CoPassion kutsuvat teologian tutkijat ja teologisesta tutkimuksesta kiinnostuneet. Ilmoittaudu mukaan heti, sillä paikkoja on tilan vuoksi rajallinen määrä!

Aika: pe 22.4. klo 9.30-16.30
Paikka: Sali s532, Teologinen tiedekunta (Vuorikatu 3, kerros 5b)
Kenelle: Teologian tutkijoille, teologisesta tutkimuksesta kiinnostuneille (paikka 55 osallistujalle)
Ilmoittautuminen: sähköisellä lomakkeella (työpaja on ensisijaisesti suunnattu tohtori-koulutettaville ja yliopiston henkilökunnalle; jos paikkoja jää, myös perustutkinto-opiskelijat ovat tervetulleita mukaan)

Päivän aikana keskustelu käynnistetään kolmesta avoimesta teemasta:

• R&O ihmisten välisissä suhteissa: Kumpi oli ensin, sinä vai minä?
  • R&O auttamistyössä: Ketä auttaminen auttaa?
  • R&O yhteiskunnassa: Takaako hyvinvointiyhteiskunta hyvän elämän?

Yhteisen työpajatyöskentelyn virikkeeksi ekumeniikan professori Risto Saarinen, filosofian tohtori Heikki J. Koskinen, teologisen etiikan ja sosiaalietiikan professori Jaana Hallamaa, kirkkososiologian professori Anne Birgitta Pessi, teologisen etiikan ja sosiaalietiikan dosentti, apulaisprofessori Ville Päivänsalo ja poliittisen historian professori Pauli Kettunen esittävät oman näkemyksensä teemoista.

Työpajassa muotoillaan yhdessä teologis-yhteiskunnallinen keskustelun avaus. Sen muoto voi olla arvaus tai totuus, teesi tai hypoteesi, pamfletti tai vaikka sonetti. Työpajan aikana pohditaan pienryhmissä, mitä teologinen tutkimus tänään on, ja miten se voisi entistä paremmin rakentaa hyvää elämää ja hyvää yhteiskuntaa.

Anna ajatustesi ja tutkimuksesi kuulua ja tule mukaan!

Tarkemman ohjelman löydät työpajan sivuilta. Ideointiin voit osallistua, vaikka et paikalle pääsisikään.

R&O-työpajan järjestelytiimi:

Heikki Haara, Taina Kalliokoski, Joona Salminen, Anna Seppänen ja Tii Syrjänen