Vaihtokertomus, University of Ljubljana, syksy 2018

Kasvatustieteellisen tiedekunnan opiskelija

Olin syksyn 2018 vaihdossa Ljubljanassa, opiskelin kasvatustieteitä ja pelasin paikallisessa seurassa koripalloa ja tein opiskelijoille tarkoitettuja pätkätöitä eli minun tapauksessani kouluvierailuja paikallisiin kouluihin.

Ennen lähtöä

Ennen lähtöä sain vaihtoyliopistostani hyväksymiskirjeen sähköpostiini.

Olin ilmoittautunut kielikurssille ja se oli superkiva, suosittelen! Ljubljanassa nuoret puhuvat suurimmaksi osaksi hyvin englantia, joten asiat pystyy kyllä hoitamaan, mutta perussanasto auttoi varsinkin, kun lähti reissaamaan pois Lj:stä.

Alkubyrokratia Ljubljanassa

Liity vaihtareiden whatsapp-ryhmään. Löytyy ESN fb-ryhmästä. Tässä ryhmässä muutenkin tapahtuu vaihdon alussa aika paljon ja suosittelen liittymään ja seuraamaan.

Tärkein – student meal card, tulet rakastamaan tätä. Saat siis käydä ”Bonilla” monissa ravintoloissa opiskelijaruoan hinnalla. Osassa ravintoloissa voit saada ruoan jopa ilmaiseksi. Tähän on oma sovellus, josta näet ravintolat, aukioloajat ja hinnat! Kysy ihmeessä suosituksia, itse otin boneista kaiken irti ja kehityttiin vaihtariporukan kanssa melkein ravintolakriitikoiksi! Kätevimmin bonin sai käyttöön, jos oli kaksi sim-kortin paikkaa puhelimessa tai toinen puhelin, esim. sellainen kapula mukana. Boni toimii siis ravintolassa soittamalla korttikoneen näköiseen laitteeseen. Itse vaihtelin sim-kortteja ja tämä tapa ei ollut kovin käytännöllinen, sim-kortin myös hukkaa helposti. https://www.studentska-prehrana.si/en#

Suositellaan tekemään ilmoitus väliaikaisesta asumisesta eli tarvitset asumisluvan (residence permit, @Tobačna ulica 5). Jos jää poliisille kiinni, niin saa sakot. Moni vaihtari ei tätä hakenut, mutta se ei maksanut mitään ja ei vienyt paljoa aikaa joten suosittelen! Suosittelen hakemaan tämän myös mahdollisimman nopeasti, eli heti kun olet allekirjoittanut vuokrasopimuksen. Kun opinnot alkaa, moni ryntää hakemaan tätä ja silloin toimistossa on ruuhkaa ja moni jonottikin 2-3 tuntia yhden paperin takia. Tämäkin neuvotaan Ljubljanan yliopiston puolelta ja he kertovat, mitä dokumentteja tarvitset mukaan yms. Muutenkin saat hyvät ja selkeät ohjeet kaikkiin tarvittaviin asioihin, mitä pitää hoitaa. Tosin, Sloveniassa tyyli on vähän, että katsotaan ja hoidetaan ensi viikolla –tyyppinen. Joten kannattaa olla itse aktiivinen!

Asuminen

Suosittelen, että hommaat asunnon jo ennen lähtöä! Tein itse niin, että lähdin Ljubljanaan ja asuin ensimmäiset kaksi viikkoa hostellissa. Paikallinen vaihtareiden opiskelijajärjestö ”ESN” auttaa kyllä sain heiltä listan, jossa oli vapaita vuokra-asuntoja vaihtareille. Kävin kattomassa paria asuntoa ja valitsin läheltä keskustaa Trnovosta kolmen kämppiksen kanssa jaettavan talon. Meillä oli yhteinen keittiö ja kylpyhuone sekä kaikilla omat huoneet. Hintataso Suomeen verrattuna on halpa. Maksoin omasta huoneestani 240e/kk ja maksoin kahdesta opiskelijasta, koska huoneessa oli parisänky eli vuokranantaja etsi kahta vuokralaista siihen. En kuitenkaan halunnut jakaa huonetta kenenkään kanssa (mikä on yleistä Sloveniassa opiskelijoiden keskuudessa), joten maksoin koko vuokran itse.

Moni vaihtari valitsi myös asumisen dormeissa, en suosittele. Yksikään seitsemästä suomalaisesta ei jäänyt dormeihin. Niissä on ahdasta, aina vähintään yksi huonekaveri ja aina bileet!

Opiskelukulttuurista

Opiskelukulttuuri oli Suomeen verrattuna rento, eikä ryhmäopetusta tai luentoja ollut kun pari tuntia viikossa. Meillä kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin paljon pari- ja ryhmätöitä. Opiskelijoita infottiin muutoksista vaihtelevasti ja parhaiten pysyi mukana, kun oli itse aktiivinen, aina paikalla ja/tai yhteydessä muihin kurssien opiskelijoihin. Vaihtarit autto toisiaan ja välitti tietoa tosi hyvin!

Mulla oli joka kurssilta 3-4 tuntia viikossa, mutta kaikki kurssit osui ma-ke välille joten vietin aina pitkiä viikonloppuja. Järjestely mahdollisti reissaamisen ympäri Eurooppaa.
Kursseja kuului ottaa 25op edestä ja siellä puhuttiin myös etc:istä, joten vertailua oli helppo tehdä. Työmäärä tai kurssien vaikeusaste ei vastannut suomalaista yliopistoa, joten enemmänkin kursseja on mahdollista ottaa, jos löytyy kiinnostavia. On myös mahdollista osallistua eri tiedekuntien kursseille kunhan ottaa niistä itse selvää ja on yhteydessä opettajiin. Näillä kursseilla tosin puhutaan usein Sloveenia.
Hoidin omat tentit jo ennen joulua, koska en halunnut hyväksilukea kursseja palatessani Suomeen. Ljubljanan yliopistossa se onnistui vain pohjoismaalaisille, koska meillä on ”haastavat ja laadukkaammat opinto-ohjelmat”. Opettajat kannustivat meitä palaamaan oman yliopiston opintojen pariin ja olivat yleisesti kiinnostuneita koulujärjestelmästä yms. Suomessa.

Hyödyllistä tietoa

Kaupunkipyörä on edullinen ja toimiva systeemi Ljubljanassa. Kaupunki on pieni, joten jos asut lähellä keskustaa niin pyörällä pääsee mihin vaan! http://en.bicikelj.si/

Student bus card maksaa 20e/kk, se on vihreä ja saat sen myös opiskelijatodistuksella paikallisesta ”HSL-pisteestä”. Arvolla jos maksaa, niin kortti on keltainen ja maksaa 1,20e per matkustuskerta. Keltaisen kortin voi ostaa kioskeilta ja ei ole henkilökohtainen.

Opiskelijoille on tarjolla myös pätkätöitä ja ilmainen mahdollisuus treenaamiseen ja jos on kiinnostunut niin erilaisiin urheilulajeihin, joukkueisiin, ryhmäliikuntoihin yms.

Sain yliopistolta Erasmus Buddyn ja tapasin hänet pari kertaa, kiva järjestely ja paikalliset opiskelijat osaa kertoo hyödyllisiä juttuja kaupungista ja reissusuosituksia. On myös mahdollista olla kontaktissa Suomeen tulevien vaihtareiden kanssa. Jos on itse aktiivinen, niin onnistuu! Sain itse tästä ihan tosi paljon irti, iso suositus!!

Yleisesti Slovenia on saman tyyppinen kuin Suomi, ihmiset ovat rehellisiä, ystävällisiä ja haluavat auttaa.