Tähtiä ja taidetta

Teksti ja kuva: Tanja Kaappola

Tiistaina 26.2.2019 Summamutikkaan saapui joukko reippaita esikoululaisia Norppa ryhmästä. Vierailun teemana olivat erilaiset muodot.

Esikoululaiset olivat opetelleet erilaisia muotoja jo ennen vierailua, joten pääsimme heti etsimään muotoja Summamutikka-luokasta. Muotoja löytyi hyvin ja jopa ympyrän muotoinen tuuletin sekä katossa roikkuva kolmioista tehty viiri huomattiin! Tämän jälkeen harjoiteltiin muotojen tekemistä käsien ja koko kehon avulla. Seuraavaksi esikoululaiset pääsivät harjoittelemaan ja esittämään ryhmissä tehtyjä muotoja musiikin soidessa. Päivän yhdeksi vaikeimmaksi sekä suosituimmaksi muodoksi valikoitui tähti. Niitä tehtiin sekä yksin että yhdessä ryhmän kanssa.

Lopuksi päästiin rakentamaan vaahtokarkeista ja tikuista erilaisia muotoja. Muotojen rakentelussa esikoululaiset pääsivät toteuttamaan omia näkemyksiään ja lopputuloksena syntyi perinteisten neliöiden lisäksi mm. pyramideja, huoneita, himmelin osa sekä muita mitä erikoisempia taideteoksia. Erilaiset kolmiulotteiset muodot olivat selkeästi päivän suosikkikuvioita. Kaikki ehtivät rakentaa vähintään yhden rakennelman ja lopuksi meillä olikin monta upeaa vaahtokarkeista ja tikuista tehtyä taideteosta!

Kiitos reippaille esikoululaisille ja ohjaajille mukavasta vierailusta!

Tanssin suunnittelua ja kappaleiden rakentelua vaahtokarkeilla

Tekijäryhmä – mielenkiintoista matikkaa lukiolaisille

Teksti: Antti Laaksonen
Kuva: Topi Talvitie

Tiistaina 26.2.2019 kokoontui vuoden ensimmäinen Tekijäryhmä, joka on matematiikasta kiinnostuneille lukiolaisille suunnattu kerho. Show’sta vastasi jatko-opiskelija Otte Heinävaara, joka aloitti epäyhtälöistä ja arvuutteli sitten yleisöltä tapaa järjestää matriiseja. Lukujen x ja y järjestäminen on helppoa, koska aina pätee x > y, x < y tai x = y, mutta matriiseilla X ja Y vastaava ongelma on paljon visaisempi.

Kerhon kevätkausi lähti liikkeelle mukavasti, ja yleisöä oli paikalla salin täydeltä. Lukiolaisten lisäksi edustusta oli myös perus- ja ammattikoulusta sekä lisäksi kerhon alumneja, jotka ovat jo edenneet yliopisto-opintoihin asti. Tekijäryhmä kokoontuu tästä lähtien joka tiistai 16.4. asti, ja luvassa on monenlaisia aiheita matematiikan eri puolilta. Kerhoon voi tulla mukaan milloin vain ja käydä siellä niin usein kuin haluaa.

Pihlan matikkasynttärit

Teksti: Azira Abbasli
Kuvat: Azira Abbasli ja Jenni Räsänen

Maanantaina 25.2.2019 juhlimme matikkaluokka Summamutikassa Pihlan 11-vuotisjuhlia. Paikalle saapuneet vieraat pääsivät aluksi rakentelemaan Geomag-paloilla erilaisia kappaleita. Kun kaikki synttärivieraat olivat saapuneet, siirryimme kuuntelemaan Amazing Race of Math -matikkasuunnistuksen ohjeet. Tämän jälkeen joukkueiden saatua kartan, rastipassin ja Ipadin, he lähtivät innokkaina selvittämään rasteilla olevat matikkapulmat.

Matikkaluokka valmiina ottamaan vieraat vastaan.

Suunnistuksen jälkeen kävimme pulmien oikeat ratkaisut läpi. Vieraiden mielestä jotkut tehtävät olivat tosi helppoja, mutta oli siellä myös vähän haastavampiakin pulmia. Seuraavaksi pääsimmekin jo herkuttelemaan tarjoiluiden pariin, jonka jälkeen avasimme synttärilahjat. Loppuajan leikittiin piilosta ja rakennettiin pehmopaloista kuutio paikoilleen.

Kun suunnistuksen rastit oli suoritettu, päästiin herkuttelemaan!

Math Counts

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Perjantaina 1.2.2019 saimme Kumpulaan joukon matemaattisesti lahjakkaita, 12-14-vuotiaita nuoria, kun kansainvälisten koulujen Math Counts -kilpailun osallistujat tulivat tutustumaan kemian, fysiikan ja matematiikan tiedeluokkiin. International School of Helsinki järjesti kaksi päiväisen matematiikkakilpailun, joka koostui perjantain yksilökilpailusta sekä lauantaina vuorossa olevasta ryhmäkilpailusta.

Oppilaat jaettiin kolmeen ryhmään, jotka vierailivat vuorollaan kemianluokka Gadolinissa, fysiikan F2k-laboratoriossa sekä matikkaluokka Summamutikassa. Summamutikassa tutustuttiin matematiikan nykytutkimukseen toiminnallisten pulmatehtävien kautta. Vierailulla tutkittiin bakteerien evoluutiota ja miten matemaatikot yrittävät ehkäistä tartuntatautien leviämistä. Lisäksi röntenkuvantamisen periaate tuli tutuksi inversiopähkinöiden parissa.

F2k-laboratoriossa tutustuttiin lämpökameraan tutkimalla omaa ympäristöä sekä tekemällä näkymättömiä lämpöilmilöitä näkyväksi. Kemianluokka Gadolinissa pohdittiin puolestaan olomuodonmuutoksia sekä tutkittiin kiinteän hiilidioksiden ja nestemäisen typen ominaisuuksia.

Ensimmäinen ryhmä pohtimassa evoluutiopuun vaihtoehtoja matikkaluokassa.

Etiopian opetusministeri Summamutikassa

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Matikkaluokka Summamutikan vuoden 2019 ensimmäinen vierailu järjestettiin arvovaltaisille vieraille, kun Etiopian opetusministerin delegaatio saapui Kumpulaan maanantaina 14.1.2019 tutustuakseen LUMA-toimintaan. Vierailu sisälsi tutustumista kolmeen eri tiedeluokkaan: kemianluokka Gadoliniin, tietojenkäsittelytieteen Linkki-luokkaan sekä matikkaluokka Summamutikkaan.

Rakentelu vielä vaiheessa

Matikkaluokan esittely huipentui toiminnalliseen aktiviteettiin: tuttuun ja suosittuun Salaperäiset kappaleet -tehtävään. Tetraedri rakentui varjokuvan perusteella helposti ja kun vierailta kysyttiin, haluaisivatko he kokeilla toistakin kappaletta, innostunut kyllä-vastaus kuului monen suusta. Lopuksi moni intoutui rakentelmaan omia luomuksiaan, esimerkiksi pieniä mökkejä ja korkeita kerrostaloja.

Valmiit tuotokset

Erilaisia muotoja ja tanssiesityksiä

Teksti: Mari Korpi
Kuva: Azira Abbasli

Neilikan päiväkodin eskarilaiset kävivät Tanssii muotojen kanssa – teematunnilla Summamutikka-luokassa keskiviikkona                      5.12. 2018. Eskarilaisia oli 14 lapsen ryhmä. Ennakkotehtävänä eskarilaisilla oli ollut miettiä, mitä muotoja on, ja mistä niitä voi löytyä arkiympäristöstä. Aiempiin ryhmiin verrattuna uutena mainittiin kaari omana muotonaan.

Ennakkotehtävän kertaamisen jälkeen muotoja lähdettiin kokeilemaan ensin sormilla, käsivarsilla ja sitten koko keholla. Sen jälkeen muotoja muodostettiin yhdessä 3-4 lapsen pienryhmissä musiikin soidessa. Tavoitteena oli vaihtaa muotoja yhdessä ilman puhetta. Lopuksi yhdessä harjoitellut muodot esitettiin muille. Eskarilaiset jaksoivat keskittyä muiden esityksiin, ja olivat innokkaita esittämään tuotoksensa. Kaikki saivat toteutettua esitykset ilman aikuisen ohjausta.

Esitysten jälkeen eskarilaiset pääsivät rakentamaan vaahtokarkeista ja hammastikuista muotoja oman kiinnostuksen mukaan. Tarjolla oli tasokuvioiden lisäksi myös kolmiulotteisia muotoja kuten kuutio. Lopuksi lapset saivat ottaa yhden rakentamansa muodon mukaan eskariin.

Muotojen rakentelu käynnissä

Erilaisia muotoja ja esityksiä

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Maanantaina 3.12.2018 Summamutikassa vierailivat Latokartanon peruskoulun tokaluokkalaiset. Vierailun teemana oli tanssii muotojen kanssa.

Aluksi kävimme oppilaiden kanssa erilaisia muotoja läpi ja etsimme niitä luokkahuoneesta. Valitsimme neljä muotoa, joita olivat suorakulmio, neliö, kolmio ja ympyrä.  Seuraavaksi nämä  muodot tuli esittää  sormilla, käsivarsilla ja koko kehoa apuna käyttäen.  Tämän jälkeen oppilaat jaettiin ryhmiin, missä piti tehdä näitä samoja muotoja. Harjoittelun jälkeen oman ryhmän tuotos esitettiin muille. Kaikkien esitykset  onnistuivat hienosti.

Loppuajan rakensimme  tikuista ja vaahtokarkeista erilaisia tasokuvioita ja kappaleita. Oppilaat pääsivät rakentamaan kuution, tetraedrin ja pyramidin.

Erilaisia muotoja ja kappaleita

Symmetrisiä tanssiesityksiä

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Keskiviikkona 28.11.2018 Summamutikassa vieralivat Leppäkorven koulun neljäsluokkalaiset. Vierailun aiheena oli symmetria ja tanssi.

Aloitimme päivän ohjelman istumalla piiriin ja pohtimalla, mitä symmetrisiä esineitä, asioita ja logoja oppilaat olivat keksineet. Oppilaille tuli mieleen erilaisia logoja sekä esineita, joita oli luokkahuoneessa.

Seuraavaksi siirryimme tekemään peiliharjoituksen. Parin kanssa tuli tehdä liike, jota toinen matkii. Taputuksen rytmiin tämä onnistui hienosti. Tämän jälkeen pienissä ryhmissä tehtiin toinen harjoitus. Tehtävänä oli miettiä erilaisia tapoja, joilla voi olla toiseen kosketuksen avullayhteydessä. Seuraavaksi alettiin suunnittelemaan symmetriatanssia. Oppilaiden tuli esittää tapoja, joilla olisivat symmetrisesti kosketuksissa toisiinsa. Kun oppilaat olivat harjoitelleet, laitettiin musiikki soimaan ja kuvasimme tansseja ylhäältä päin. Lopuksi katsoimme ryhmien esityksiä valkokankaalta. Kaikkien ryhmien tanssiesitykset olivat upeita.

Symmetriatanssin suunnittelua

Aikaa oli jäljellä sen verran, että ehdimme pelata peilipeliä. Pelissä kahden kuution ja peilin avulla rakennetaan mallikortin mukainen kuvio. Oppilaat lähtivät innokkaina etsimään oikeata ratkaisua ja jotkut ryhmät myös kilpailivat keskenään, kumpi sai tehtävän ratkaistua nopeammin.

Peilipeli

Maailmankuulut nähtävyydet pienoiskoossa

Teksti ja kuvat: Iikka Talvala

Keskiviikkona 21.11.2018 Summamutikkaan saapui joukko Naulakallion koulun yhdeksäsluokkalaisia. Päivän teemaksi oli valikoitunut pienoismallit.

Tunnin alkuun pohdimme porukassa, missä kaikkialla oppilaat ovat nähneet pienoismalleja ja miksi niitä rakennetaan. Esiin nousivat kartat, lentokoneet, pohjapiirustukset ja rakennukset, joita opiskelijat olivat nähneet koulussa, museoissa ja kaupoissa.

Oppilaat olivat jo etukäteen tutustuneet hieman pienoismalleihin ja valinneet ryhmissä rakennuksen, josta haluavat tehdä pienoismallin. Rakennuksiksi oli valikoituneet mm. London Eye ja Eiffel-torni. Ennen kuin oppilaat pääsivät rakentamaan pienoismalleja, täytyi ne suunnitella ensin. Suunnittelussa suoritimme pituuden yksikkömuunnoksia niin, että pääsimme metreistä senttimetreihin. Tämän jälkeen pohdimme, mikä mittakaava voisi olla sopiva kyseiselle rakennukselle. Mittakaavojen laskeminen oli haastavaa, mutta porukassa vaikeatkin asiat onnistuvat. Kun mittakaavat oli saatu laskettua, alkoi itse rakennusprojekti. Oppilaat rakensivat kierrätysmateriaaleja käyttäen todella hienoja pienoismalleja. Tunnin lopuksi meillä oli kaiken kaikkiaan neljä erilaista pienoismallia kasassa.

Pienoismallit

Lopuksi haastoimme opiskelijat tilavuushaasteella. Tilavuushaasteessa oppilaiden tarkoitus oli rakentaa annetuista materiaaleista kuppi, johon saisi laitettua mahdollisimman paljon herneitä. Haasteesta muodostui nopeasti pienimuotoinen kilpailu, jonka johdosta oppilaat pohtivat kuumeisesti, miten kuppien tilavuutta voisi kasvattaa. Voittaja kuppiin mahtui yli 340 grammaa herneitä, mikä oli todella hyvä suoritus.

Tilavuushaaste

Kiitos Naulakallion koulun oppilaille ja opettajille ja tervetuloa uudestaan.

Pikseleitä ja koodausta

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Maanantaina 19.11.2018 matematiikan laitoksella vieraili Latokartanon peruskoulun kahdeksaslauokkalaiset. Vierailun aiheena oli valokuvien matematiikkaa.

Vierailun aluksi pidimme oppilaille lyhyen esittelyn matematiikan laitoksesta. Sen jälkeen siirryimme päivän aiheeseen. Aluksi tehtävänä oli laskea pikseleitä yhteen ja vähentää, jonka jälkeen piti värittää niiden muodostama kuva. Tämä sujui oppilailta hyvin ja jotkut pääsivät myös pohtimaan valmiiksi annettujen kuvien soveltavampia kysymyksiä.

Tämän jälkeen lähdimme tietokoneluokkaan, jossa oppilaat saivat koodata tehtävämonisteen mustavalkokuvia Octave-online-ohjelman avulla. Harjoittelimme aluksi yhteisesti, miten komentoriville kuvat tuli kirjoittaa. Oppilaat pääsivät myös itse kokeilemaan kuvien muodostamista.

Kuvia tutkittiin Octave-online -ohjelmalla

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos