Erilaisia muotoja ja kappaleita

Teksti: Azira Abbasli
Kuvat: Amal Korsu

Keskiviikkona 14.11.2018 Summamutikassa vieraili innokkaat tokaluokkalaiset Suutarinkylän peruskoulusta. Vierailun teemana oli tanssii muotojen kanssa.

Aloitimme tunnin istumalla piiriin ja pohtimalla ennakkotehtävää, jonka oppilaat olivat saaneet tehtäväkseen. Muistelimme erilaisia muotoja kuten kolmio, neliö, ympyrä sekä suorakulmio ja etsimme niitä luokasta. Tämän jälkeen yritimme muodostaa samat muodot sormilla, käsivarsilla ja koko keholla. Seuraavaksi jaoimme oppilaat ryhmiin, jossa samoja muotoja piti esittää yhdessä. Kun oltiin harjoiteltu, päästiin esittämään oma tuotos muille musiikin soidessa. Kaikki pärjäsivät tässä tosi hienosti.

Seuraavaksi siirryttiin rakentelemaan erilaisia muotoja tikuista ja vaahtokarkeista. Kaikki saivat tehtyä tasokuvioita, jonka jälken ehdimme tehdä myös kolmiulotteisia kappaleita. Erilaisia platonin kappaleita ehdittiin rakentaa. Oppilaat saivat lopuksi valita yhden kappleen, jonka veivät kouluun.

Erilaisia muotoja ja kappaleita

Pienoismallin rakentelua

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Maanantaina 12.11.2018 saimme vieraaksemme Suomen Diakoniaopiston aikuisten perusopetuksen maahanmuuttajaopiskelijoita. Vierailun teemana oli pienosmallit.

Aloitimme vierailun matematiikan laitoksen esittelyllä, jonka jälkeen siirryimme päivän aiheeseen. Opiskelijoiden tuli aluksi pohtia rymissä, missä olivat nähneet pienoismalleja ja sekä asioita, joita on pienennetty ja suurennettu. Tutuistuimme myös hieman mittakaavan käsitteeseen. Seuraavaksi opiskelijoiden tuli rakentaa oma pienoismallinsa. Opiskelijat olivat päättäneet rakentaa pienoismallin omasta kampuksestaan. Tehtävää varten laskettiin kampukset mitat, jonka jälkeen päästiin rakentelemaan.

Aluksi opiskelijoilla oli vaikeuksia päästä alkuun, mutta kun joka pöytäryhmää käytiin vähän neuvomassa rakentelu pääsi hyvään vauhtiin. Aikamme oli käymässä loppuun, joten opettajan johdolla päätettiin jatkaa rakentelua vielä opistossa loppuun.

Diakoniaopiston pienoismalli 

Muodot ympärillämme

Teksti: Mari Korpi
Kuva: Azira Abbasli

Nestorin päiväkodin eskarilaiset kävivät Tanssii muotojen kanssa – teematunnilla Summamutikka-luokassa keskiviikkona 7.11.2018. Eskarilaisia oli 20 lapsen ryhmä, joka oli iso ryhmä Summamutikka-luokkaan toiminnalliselle tunnille. Tunti sujui kuitenkin hyvin suuresta ryhmästä huolimatta.

Alkuun eskarilaisten kanssa keskusteltiin, mitä muotoja he ovat keksineet arjestaan. He olivat tunnistaneet aiempien ryhmien tavoin neliön, suorakulmion, kolmion ja ympyrän, mutta lisäksi he olivat keksineet, että myös sydän on muoto. Eskarilaiset eivät olleet miettineet etukäteen, missä edellä mainittuja muotoja voi nähdä omassa arkiympäristössään, mutta he löysivät hienosti muodot Summamutikka-luokasta. Varsinkin ympyrän muotoiset tuulettimet herättivät paljon kiinnostusta.

Keskustelun jälkeen muotoja lähdettiin kokeilemaan ensin yksin sormilla, käsivarsilla ja koko keholla. Sen jälkeen muotoja muodostettiin yhdessä neljän lapsen pienryhmissä. Lopuksi yhdessä harjoitellut muodot esitettiin muille. Eskarilaiset jaksoivat keskittyä muiden esityksiin, ja olivat innokkaita esittämään tuotoksensa.

Esitysten jälkeen eskarilaiset pääsivät rakentamaan vaahtokarkeista ja hammastikuista muotoja oman kiinnostuksen mukaan. Tarjolla oli tasokuvioiden lisäksi myös kolmiulotteisia muotoja kuten kuutio. Lopuksi lapset saivat ottaa yhden rakentamansa muodon mukaan eskariin.

Erilaisten muotojen rakentelua.

Röntgensäteillä suklaamunan salat selville

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Tiistaina 6.11.2018 Etu-Töölön lukion tiedetutorit tulivat Kumpulaan tutustuakseen yliopistolla opiskelemiseen sekä tutkimukseen. Yleisen esittelyn jälkeen oli vuorossa biomatematiikan tutkimusalaan tutustumista toiminnallisesti. Matemaatikot ja tilastotieteilijät tutkivat mm. tartuntatautien leviämistä ja opiskelijat pääsivät mallintamaan bakteerien evoluutiota Evoluutiopuu-tehtävässä.

Vierailu huipentui tutustumiskäynnillä teollisuusmatematiikan laboratorioon, jossa professori Samuli Siltanen, tohtorikoulutettava Alexander Meaney ja tutkimusavustaja Siiri Rautio esittelivät laboratorion toimintaa sekä kertoivat omista tutkimuksistaan. Pääsimme myös katsomaan röntensäteiden avulla suklaamunan sekä kännykän sisälle.

Mitähän suklaamunan sisältä löytyy?

Toimintapäivä koko Kumpulan yhteisvoimin

Teksti ja kuva: Iikka Talvala

Tiistaina 30.10.2018 Kumpulassa järjestettiin toimintapäivä Tampereen klassisen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoille. Päivään osallistui Kumpulan tiedekasvatuskeskuksen tiedeluokista Summamutikka, F2k ja Gadolin. Päivän aluksi oppilaat pääsivät ohjatulle kampuskierrokselle, jonka jälkeen siirryttiin kohti omaa ensimmäistä työpajaa. Vaikka oppilaat oli jaettu neljään ryhmään, niin ryhmien liikuttelu kampuksen kapeilla käytävillä toi mukavasti säpinää niin meihin ohjaajiin, kuin vierailijoihinkin.

Koska toimintapäivän suunnittelussa meillä ohjaajilla oli vapaat kädet, päätimme ottaa teemaksi toiminnallisen matematiikan ja ongelmanratkaisun. Johdattelimme oppilaat tehtävien pariin lyhyen tarinan avulla: ”Matikkakaupunki on kärsinyt tänä syksynä todella huonosta onnesta. Ensin matikkakaupungissa tapahtui suuri maanjäristys, jossa kokonainen kaupunginosa tuhoutui, sitten uusi rikollisliiga levittäytyi kaupunkiin aiheuttaen poliisille lisää töitä ja kaiken kukkuraksi tavallista pahempi influenssa epidemia riehuu kaupungissa”.

Oppilaat pääsivät ensiksi jälleenrakentamaan kaupunginosan Pilvenpiirtäjät-pelin parissa. Tehtävä oli nopeasti tehty ja oppilaat huomasivat tehtävällä yhtäläisyyksiä sudokun ratkaisuun. Kaikkia pelilautoja tuli käytettyä kertaalleen ja osa opiskelijoista hyppäsi 4×4 pelilaudalta jo 5×5 kokoiselle laudalle. Kun kaupunki oli jälleenrakennettu, lisättiin kaupunkiin poliiseja, jotta rikollisliiga saataisiin kuriin. Tämä toteutettiin Rosvot ja poliisit-pulmatehtävän avulla. Lopuksi oppilaat tutkivat Evoluutiopuu-pelin avulla, mikä mahtaisi olla kaupungissa vallitsevan influenssabakteerin kantaisä. Pienen pähkäilyn jälkeen oppilaat yksi toisensa jälkeen löysivät useita eri kantaisiä bakteereille ja matikkakaupunki saatiin jälleen kukoistamaan.

Matikkakaupungin rakentelua, poliisien sijoittelua ja bakteerien tutkimista.

Kiitos kaikille toimintapäivän järjestelyssä mukana olleille ja tietenkin Tampereen klassisen lukion opiskelijoille ja opettajille. Teidän ansiosta päivä oli täynnä iloisia naamoja ja oivaltamisen riemua.

Tanssiesityksiä ja muotoja

Teksti: Mari Korpi
Kuvat: Azira Abbasli

Päiväkoti Mintun eskarilaiset kävivät vierailulla Summamutikka-luokassa keskiviikkona 24.10.2018. Vierailun teemana oli tanssii muotojen kanssa. Aluksi muotoja mietittiin oman kehon kautta. Monet eskarilaiset keksivät hyödyntää apuna paria, jotta muodot saatiin tehtyä esimerkiksi käsivarsilla.

Vierailulla työstettiin lyhyet tanssiesitykset, jotka esitettiin 3-4 henkilön ryhmissä. Eskarilaisia oli 18, joten esityksiä oli paljon. Ensimmäinen ryhmä keksi esittää ympyrän pyörivänä piirinä, joka näkyi myös muiden esityksissä, vaikka sitä ei ollut muilla suunnitteluvaiheessa. Eskarilaiset keksivät näyttää myös tanssin lomassa aina taululta, mikä muoto on tulossa seuraavaksi, jolloin he onnistuivat toteuttamaan esitykset ilman puhetta. Pienestä melusta huolimatta eskarilaiset jaksoivat hyvin katsoa toistensa esitykset.

Miten muodot saadaan tehtyä ryhmissä?

Lopputunti käytettiin muotojen rakentamiseen vaahtokarkeista ja tikuista. Muodot rakennettiin pienryhmissä, ja lopuksi jokainen sai valita yhden muodon eskariin vietäväksi.

Tikuista ja vaahtokarkeista voi rakennella erilaisia muotoja

Tanssia ja rakentelua

Teksti: Mari Korpi
Kuva: Azira Abbasli

Nestorin päiväkodin eskarilaiset kävivät vierailulla Summamutikka-luokassa maanantaina 22.10.2018. Vierailun teemana oli tanssii muotojen kanssa. Eskarilaiset olivat miettineet ennen vierailua, mitä muotoja heidän arkiympäristöstään löytyy. Vauhdikas ryhmä muisti paljon muotoja eskarista, ja löysi niitä lisää vielä Summamutikka-luokasta.

Vierailun kohokohtana ollut tanssiesitys koostui ympyrästä, neliöstä, suorakulmiosta ja kolmiosta. Esitykset tehtiin pienryhmissä. Eskarilaiset harjoittelivat esityksiä ahkerasti, vaikka osalle keskittyminen tuotti hieman haasteita. Kun esitykset oli harjoiteltu, tuli ne esittää koko muulle ryhmälle ilman puhetta. Kaikki osasivat esittää tanssin ilman puhetta upeasti, vaikka se ei ollut onnistunut vielä harjoitusvaiheessa.

Ryhmä harjoittelemassa geometrista muotoa

Tanssimisen jälkeen eskarilaiset pääsivät rakentamaan kaksi- ja kolmiulotteisia muotoja hammastikuista ja pienistä vaahtokarkeista. Toiminta oli ryhmälle jo ennestään tuttua, koska he olivat rakentaneet muotoja jo aiemmin käyttäen herneitä ja hammastikkuja. Lopuksi eskarilaiset saivat ottaa mukaansa yhden rakentamansa muodon.

Tanssia ja geometrisia muotoja

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Keskiviikkona 10.10.2018 Summamutikka-luokkaan saapuivat innokkaat esikoululaiset Päiväkoti Toivosta. Vierailun ohjelmana oli ”tanssii muotojen kanssa”.  Vierailua oli seuraamassa afrikkalainen tutkija  Angela James.

Aluksi tutustuimme erilaisiin mutoihin. Lapset saivat itse keksiä erilaisia geometrisia muotoja ja etsiä samanlaisia muotoja luokasta. Tämän jälkeen lapset jaettiin ryhmiin ja ryhmissä piti muodostaa samoja keksittyjä muotoja, joita olivat kolmio,neliö ja ympyrä. Seuraavaksi ryhmät pääsivät toteuttamaan oman tanssiesityksensä musiikin soidessa esitääen samoja muotoja. Lapset seurasivat muiden esittämiä esityksiä innolla.

Siirryimme seuraavaksi tutkimaan saammeko tikuista ja vaahtokarkeista rakennettua erilaisia geometrisia muotoja. Lapset tunnistivat lisäksi viisikulmion ja kuusikulmion, jonka rakentelua oli hieman haastavampi mutta hienosti onnistuttiin tässäkin.

Tulitikkujen ja vaahtokarkkien kanssa rakentelua

Puuhastelua ja tehtävien ratkomista

Teksti ja kuvat: Azira Abbasli

Tiistaina 9.10.2018 Summamutikka-vierailulle saapuivat ruotsinkielisestä peruskoulusta Grundskolan Norsen: sta 8.-luokkalaiset. Vierailun ohjelmana oli Lääketieteellinen kuvantaminen. Oppilaille esittelin aluksi laitoksen ja kerroin lyhyesti matematiikan opiskelusta.

Aamu aloitettiin mysteerilaatikon selvittelyllä. Oppilaat innostuivat rakentelusta, jonka jälkeen päästiin selvittämään, mitä laatikko kätkikään sisäänsä.

Mysteerilaatikon rakentelua

Tämän jälkeen tutustuimme viipalekuvauksiin. Oppilaat pääsivät ryhmissä visailemaan, mitä kirjainta viipalekuvauksen datassa esitettiin. Alussa heille oli hieman vaikeata päätellä kirjaimet, mutta muutaman kierroksen jälkeen he pääsivät oikeaan ratkaisuun.

Vierailun viimeinen ohjelma oli inversiopähkinä. Tehtävänä oli yrittää selvittää aineen rakenne valmiiksi annettujen mittaustulosten perusteella. Oppilaat saivat ratkaistua tehtävän aika nopeastikin, jonka jälkeen pääsimme pohtimaan, miten annettujen tietojen määrä vaikutti ratkaisujen määrään?

Ratkaisut kirjoitettiin pleksipöytiin

Kuvia ja pikseleitä

Teksti ja kuva: Azira Abbasli

Keskiviikkoaamuna 3.10.2018 Summamutikka-vierailulle saapuivat Pasilan peruskoulun 7.-luokkalaiset. Kerroin aluksi heille hieman Kumpulan kampuksesta ja matematiikan opiskelusta. Vierailun aiheena oli valokuvien matematiikka.

Aluksi tutustuimme pikseleihin ja niiden laskutoimituksiin. Tämän jälkeen laskimme kuvia yhteen ja vähensimme toisistaan. Samalla käsite inversio-ongelma tuli tutuksi oppilaille.

Tehtämonisteen kuvat Octave-online ohjelmalla

Seuraavaksi lähdimme tietokoneluokkaan, jossa pääsimme muodostamaan kuvia Octave-ohjelmalla.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos