Hollantilaisia vieraita Summamutikassa

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Keskiviikkona 23.5.2018 saimme vieraaksemme koulutussuunnittelijoita Leidenin yliopistosta Hollannista. Vierailun tarkoituksena oli esitellä uudenlaisia opetuskäytäntöjä sekä LUMA-toimintaa.

LUMA-toimintaan tutustuttiin Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen kemianluokka Gadolinissa sekä matikkaluokka Summamutikassa. Kemianluokassa vieraat pääsivät seuraamaan parhaillaan käynnissä olleita tiedesynttäreitä ja kerhotoimintaa. Summamutikka-luokassa vieraat saivat itsekin pähkäillä toiminnallisen Tilavuushaaste-aktiviteetin parissa.

Tilavuushaasteessa oli tällä kertaa vain 5 min. rakennusaikaa, mutta jokainen ryhmä sai silti oman versionsa hienosti valmiiksi.

Vierailun lopuksi kuultiin matematiikan ja tilastotieteen osastolla käytössä olevasta tehostetun kisällioppimisen menetelmästä. Menetelmä herätti paljon kysymyksiä ja kiinnostavaa keskustelua. Opetusmenetelmään voi tutustua tarkemmin Kumpula opettaa -blogissa.

Taitavat matematiikanosaajat vierailulla

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Tiistaina 22.5. Summamutikka-luokka sai vierailijoiksi taitavia matematiikanosaajia Töölön yhteiskoulusta. Osalle oppilaista matematiikan laitos oli jo entuudestaan tuttu matematiikka-kilpailuiden kautta.

Seitsemällä palikalla pulman ratkaiseminen näytti olleen helppo nakki!

Vierailu aloitettiin Pentamino-palojen pähkäilyllä, ja kaikki palat löytyivätkin salaman nopeasti. Alkulämmittelun jälkeen siirryttiin pistetyöskentelyyn haastavampien pulmien pariin. Oppilaiden suosikkipulmaksi nousi Pilvenpiirtäjät, joissa oppilaiden tuli rakentaa pilvenpiirtäjäkaupunki annettujen ohjeiden mukaisesti. Kaikki oppilaat taisivat päästä jopa haastavimpien kaupunkien rakenteluun!

Oppilaat kiperän, mutta ei mahdottoman, tehtävän parissa!

Hanoin tornit sujuivat oppilailta kuin tanssi ja tornit löysivätkin nopeasti tiensä pelilaudan toiseen päätyyn oikeassa järjestyksessä. Taisipa jotkut pohtia pulmaa jopa 10 palikan kanssa! Huikeaa! Pentaminojen loppuhaasteessa nähtiin monta hienosti viimeisteltyä ratkaisua, osa tosin kaverin paloja lainaten! Einsteinin ongelma taisi olla vierailun kiperin pulma, vaikka joillekin tehtävä oli jo entuudestaan tuttu. Lopulta kaikki kuitenkin saivat palautettua kalan oikealle omistajalleen.

Tehtävä suoritettu!

Kiitos Töölön yhteiskoulun 7. luokalle vauhdikkaasta vierailusta!

 

Iloista ja innostunutta työskentelyä kevään kuumimpana päivänä

Teksti ja kuvat: Anna Laine ja Mari Väätäinen

Käpylän yläkoulun 7. luokkalaiset tulivat vierailemaan Summamutikka-luokkaan. Aloitimme vierailun Pinta-alapelillä, missä oppilaat pääsivät valtaamaan itselleen mahdollisimman suurta pinta-alaa. Tehtävän haasteena oli käyttää apuna murtolukujen laskutoimituksia, mikä näkyy myös alla olevasta kuvasta.

Murtolukulaskuista selvittiin heittämällä!

Osalla ryhmistä kilpailun voitto jäi todella vähästä kiinni. Ero voittajan ja toiseksi tulleen kanssa oli pienin mahdollinen, yksi kahdestoistaosa.

Tämän jälkeen siirryimme suosikki ohjelmanumeroon, Pilvenpiirtäjiin. Moni innostui tästä sudokumaisesta pelistä ja eteni nopeasti kaikkein haastavimpiin ruudukoihin, jopa 5×5-ruudukkoon. Nekin, jotka etenivät hitaammin, eivät olisi halunneet lopettaa vielä siirryttäessä seuraavaan ohjelmanumeroon, joten tämä oli ehdoton suosikki!

Viimeisenä haastettiin sekä luovuutta, tilavuuden hahmotuskykyä, että nopeutta Tilavuushaasteessa. Oppilaat pääsivät rakentamaan mahdollisimman tilavan kappaleen annetuista materiaaleista ja tämän jälkeen punnitsemalla mittaamaan kappaleen tilavuuden. Voittajaryhmän kekseliääseen astiaan mahtui jopa kilo herneitä!

Herneiden punnitseminen käynnissä.

Vaikka ulkona oli ollut jo aamusta asti hellelukemat, niin silti kaikki oppilaat jaksoivat hyvin olla koko vierailun ajan sisällä ja osallistua innolla ohjelman loppuun saakka. Osa oppilaista ei olisi halunnut lähteä vielä edes vierailun loppuessa.

Kiitos koko luokalle ja opettajalle vierailusta!

Kansainvälisiä vieraita merten takaa

Teksti ja kuva: Jenni Räsänen

Toukokuussa Kumpulassa nähtiin useampia kansainvälisiä ryhmiä, jotka olivat tulleet tutustumaan Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskuksen toimintaan. Vierailuille sisältyi myös tutustumiskäyntejä tiedeluokkiin ja Summamutikassakin pääsimme esittelemään toimintaamme.

Torstaina 3.5. Tunisian opetusministeri delegaatioineen osallistui Summamutikka-luokassa järjestetylle koululaisvierailulle. The English Schoolin 5.-luokkalaiset selittivät vierailijoille, millaisia matikkapulmia he olivat ratkaisemassa ja miten pulmien selvittäminen sujui. Vierailun aktiviteeteista voi lukea lisää täältä.

Keskiviikkona 9.5. saimme vieraaksemme opettajaopiskelijoita Yhdysvalloista. Opiskelijat saivat aluksi esittelyn matematiikan tiedekasvatuksesta ja sen eri toimintamuodoista, minkä jälkeen he pääsivät itse kokeilemaan toiminnallisia matematiikka-aktiviteetteja. Tilavuushaaste ja Salaperäiset kappaleet ilostuttivat opiskelijoita ja osa aikoi kokeilla niitä tulevaisuudessa omassa opetuksessaan.

Tilavuushaasteessa kilpailu oli mielettömän tasainen, mutta ryhmä nro. 1 vei niukasti voiton.

Tomografiaa ja suklaamunia

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

Kilterin koulun 8. luokka pääsi 8.5. vierailemaan sekä Summamutikka-luokassa että teollisuusmatematiikan laboratoriossa. Vierailun aluksi toteutettiin lämmittelytehtävänä Pentamino-haaste, jossa tavoitteena oli saada iso suorakulmio täytettyä pentamino-paloilla. Tässä yksi oppilas onnistuikin!

Oppilaat Pentamino-haasteen parissa

Lyhyen aamuherättelyn jälkeen ryhmä suuntasi fysiikan laitoksen puolelle teollisuusmatematiikan labraan. Oppilaat pääsivät kahdessa ryhmässä tutustumaan röntgenkuvauksiin sekä tomografian periaatteisiin.

Mysteerikirjaimien ratkomista!

Luokkaan jääneet oppilaat arvuuttelivat röntgenmittausten perusteella mysteerikirjaimia. Oppilaat pääsivät myös kisaamaan toisiaan vastaan ja valitsemaan vastapuolen joukkueelle haluamiaan mysteerikirjaimia. Labrassa puolestaan tutustuttiin röntgenlaitteistoon ja arvuuteltiin Hello Kitty -suklaamunan sisältöä röntgenkuvien perusteella. Taidettiinpa myös ottaa röntgenkuvat IPhonesta!

Hello Kitty -suklaamuna kätki sisälleen yllätyksen

Kärsivällisyyttä ja loogista päättelykykyä

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

3.5. oli The English Schoolin toisen 5. luokan vuoro vierailla Summamutikka-luokassa. Vierailulla toteutettiin sama ohjelma, kuin edellisen ryhmän kanssa 5.4.

Einsteinin ongelma ei ollut helppo nakki.

Oppilaat pääsivät kiertämään neljällä eri pisteellä, joista löytyi erilaisia pulmia ratkottavaksi. Pilvenpiirtäjät vaikuttivat aluksi haastavilta, mutta lopulta vaikeammatkin pohjat saatiin ratkaistua.  Einsteinin ongelmakaan ei ollut helppo nakki, vaan se vaati oppilailta kärsivällisyyttä ja loogista päättelykykyä. Lopulta muutaman yrityksen jälkeen kala saatiin oikean omistajan haltuun ja näin ollen ongelma ratkaistua!

Pilvenpiirtäjät olivat yksi vierailun suosikkiaktiviteeteista.

Al’tourist ja Pentaminot näyttivät olleen oppilaille helpoimmat tehtävät. Oikeat ratkaisut löytyivät todella nopeasti, mutta Pentaminon viimeinen alue jäi lopulta kuitenkin ratkaisematta sinnikkäistä yrityksistä huolimatta.

Al’touristissa päästiin maalaamaan taloja.

Muotojen tunnistamista ja upeita taideteoksia!

Teksti: Sara Parikka ja Anni Jyrinsalo
Kuvat: Anni Jyrinsalo

Summamutikka luokkaan saapui vierailulle 19.4. Norpan esikouluryhmä. Eskarilaisia oli yhteensä 32 eli vierailulla oli melkoinen vilinä! Luokan oppilaat jaettiin neljään eri pöytään. Jokaisella pöydällä oli 4 eriväristä geometristä muotoa: neliö, ympyrä, kolmio ja suorakulmio. Aluksi koko luokan piti arvata mitä muodot esittivät. Tämän jälkeen arvuuteltiin vielä muotojen värejä. Eskarilaisille nämä molemmat tehtävät olivat helppoja nakkeja ja jopa suorakulmio tunnistettiin!

Samanmuotoiset kappaleet osattiin hienosti yhdistää pariksi!

Kuvioiden jälkeen jokaiseen pöytään jaettiin erivärisiä eläimiä tai kappaleita. Eskarilaisten tehtävänä oli sijoittaa nämä tavarat samaa väriä vastaavien kuvioiden päälle. Esimerkiksi sininen dinosaurus sinisen neliön päälle.  Seuraavaksi vuorossa oli samanlaisten kuvioiden tunnistuspeli. Aluksi kaikille jaettiin eri muotoiset pahviset kuviot. Lähtölaukauksen jälkeen tuli etsiä kaveri, jolla oli sama kuvio kuin itsellä. Parin löydyttyä sai istua vierekkäin pöydän ääreen. Kun kaikki olivat löytäneet parin, pelasimme pelin vielä kerran uudestaan.

Eskarilaiset saivat rakennettua muun muassa kuutioita ja oktaedreja.

Tämän jälkeen päästiin rakentelemaan cocktail-tikuilla ja vaahtokarkeilla. Ensiksi eskarilaiset rakensivat hienosti kolmion ja neliön tikuista. Osa yritti jopa rakentaa ympyrän. Sen jälkeen annoimme malliksi eskarilaisille Platonin kappaleita, kuten kuutioita ja tetraedreja, ja moni sai niitäkin rakennettua! Moni myös rakenteli kaikkea muuta hienoa, kuten taloja ja nuotioita.

Vierailulla nähtiin upeita tuotoksia!

Vierailun loputtua mietittiin yhdessä mikä oli kaikkein kivointa ja äänestyksessä selvisi, että rakentelu oli vierailun suosikkiaktiviteetti!

Alueenvaltausta ja rakentelua

Kuvat ja teksti: Anna Laine ja Mari Väätäinen

26.4. saapui Summamutikka-luokkaan vierailulle Pasilan peruskoulun 7.-luokka. Vierailu aloitettiin kampuksen esittelyllä, jonka aikana oppilaat pääsivät näkemään muun muassa kampuksen suurimman luentosalin. Oppilaat vaikuttivat kiinnostuneilta kampuksesta ja opiskelijaelämästä. Kierros päättyi Summamutikka-luokkaan, jossa aloitettiin heti ensimmäinen ohjelmanumero Pinta-alapelillä. Pelissä tavoitteena oli vallata itselleen mahdollisimman suuri ala pelialueesta. Pelin päätteeksi jokainen pääsi testaamaan omia murtolukujen yhteenlaskutaitojaan laskemalla valtaamansa pinta-alan.

Lappuihin kirjotettiin luvut ylös, jotta pinta-alojen laskeminen olisi helpompaa. Moni sai melkein koko pelialueen täytettyä post-it lapuilla. Hienoa työtä!

Seuraavaksi siirryimme sudokumaiseen Pilvenpiirtäjät peliin. Osa pareista pääsivät jo nopeasti haastavimpiin peliruudukoihin. Kaikilla oli kuitenkin hyvää yritystä ja suoritusta!

Viimeisenä pulmana oli Tilavuushaaste, missä oppilaat rakensivat annetuista paperinpalasista mahdollisimman tilavan kappaleen. Lopuksi voittaja ratkaistiin punnitsemalla kunkin astian vetämien herneiden paino.

Haastetta selvästi oli, kun painot olivat melkein samat monella ryhmällä

Tässä tehtävässä eläväisen luokan kiinnostus ehkä vähän jo herpaantui, kun normaalin aikataulun mukaan olisi jo päästy kotiin aikaisemmin. Kaikki jaksoivat silti erittäin hyvin rakennella kappaleitaan vielä loppuun saakka.

Kiitokset Pasilan peruskoulun 7. luokkalaisille ja opettajille vierailusta!

7.-luokkalaisten matikkakilpailu 2018

Teksti ja kuvat: Anni Jyrinsalo

7.-luokkalaisten matikkakilpailun Helsingin aluefinaali järjestettiin 26.4. tuttuun tapaan Kumpulassa matematiikan laitoksella. Aluefinaaliin oli tiensä alkukarsintojen 861:sta kilpailijasta  raivannut tänä vuonna 30 kilpailijaa. Nämä 30 matikantaitajaa olivat saaneet alkukilpailuista vähintään 11/14 pistettä.

Kilpailijoiden odotellessa jännittyneinä kilpailun tuloksia, järjesti Summamutikka heille oheistoimintaa erilaisten pulmien parissa.  Kilpailijat innostuivat muun muassa ratkomaan Einsteinin ja Monty Hall’n ongelmia sekä erilaisia lauta- ja korttipelejä.

Pienen odottelun jälkeen tuomaristo saapui kertomaan kilpailun tulokset. Matikkakilpailun voittajaksi selviytyi Paula Sipilä. Kaikki finalistit saivat hienosta suorituksestaan diplomin sekä Solmu-matematiikkalehden. Kärkisijoille yltäneet palkittiin edellisten lisäksi kirjapalkinnoin. Kaikki osallistujat kutsuttiin jatkamaan matematiikkaharrastustaan osallistumalla Suomen matemaattisen yhdistyksen valmennusjaoston järjestämään jatkovalmennukseen.

Aluekilpailujen tulokset ja tehtävät ratkaisuineen löytyvät täältä.

Paljon onnea kaikille finaaliin päässeille hienosta suorituksesta!

 

Kurkistus tulevaisuuteen

Teksti ja kuvat: Jenni Räsänen

Tiistaina 17.4.2018 Riihikallion 8.-luokkalaiset saapuivat yhteisvierailulle Kumpulan Summamutikka- ja Linkki-tiedeluokkiin. Vierailun tarkoituksena oli tukea ryhmän osallistumista MyTech-hankkeeseen, jossa heidän aiheena on suunnitella ja visioida tulevaisuuden liikennettä ja liikkumista. Retkipäivä oli alkanut jo aamulla yritysvierailulla Sitoon, jossa he olivat saaneet paljon uutta tietoa liikkennesuunnittelusta.

Yliopistovierailun aluksi Helsingin yliopiston tutkija Samu Varjonen kertoi vieraille autonomisista kulkuneuvoista, kuten laivoista ja henkilöautoista. Vieraita kiinnosti mm. millaisia haasteita autonimisiin kulkuneuvoihin liittyy sekä kauanko kestää, että pääsemme kulkemaan töihin autonomisilla autoilla.

Rosvot ja poliisit -pulmassa pohdittiin kaupungin suojaamista mahdollisimman vähällä määrällä poliiseja.

Esityksen jälkeen päästiin itse tekemään ja pohtimaan. Linkki-luokassa oli luvassa legorobottien ohjelmointia. Oppilaat pääsivät esimerkiksi opettamaan robotteja seuraamaan lattiaan merkittyä viivaa.

Summamutikka-luokassa pohdittiin puolestaan kaupunkien mallintamista verkkojen avulla. Verkkoihin tutustutiin ensin Rosvot ja poliisit -pulman merkeissä, minkä jälkeen oli Taudit verkossa -tutkimuksen vuoro. Oppilaiden tehtävänä oli tutkia, miten kaupungin rakenne ja tautipesäkkeen sijainti vaikuttavat tartuntaudin leviämiseen. Yksittäiset tutkimustulokset koottiin yhteen, jolloin saatiin parempi käsitys eri tekijöiden vaikutuksista.

Kaupungin asukkaat saivat tartunnan merkiksi tarran kulkiessaan tautipesäkkeen kautta.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos