Matematiikkaa ja suklaata

Tiistaina 10.3.2015 Hyvinkäällä sijaitsevan Tapainlinnan koulun 7. luokkalaiset lähtivät vierailulle pääkaupunkiseudulle.  Ensimmäisenä pysähdyspaikkana oli matikkaluokka Origo, jonka jälkeen luokka jatkoi matkaansa kohti Fazerin tarjoamia toisenlaisia makeita elämyksiä.

Vierailu aloitettiin lyhyellä laitosesittelyllä ja oppilaat pääsivät ihastelemaan mm. luentosalien valtavaa kokoa. Myös Origoon johtavan käytävän erikoispöydät, joihin saa ihan luvan kanssa piirtää, herättivät oppilaiden mielenkiinnon.

Koska vierailevat oppilaat olivat matikkaluokalla, oli Origo-luokan ohjelmaksi valittu haasteita  tarjoavia aktiviteetteja. Ensimmäiseksi oppilaat pääsivät ratkomaan parin kanssa Pilvenpiirtäjät-tehtäviä, jotka toimivat lämmittelynä seuraavalle varsin kuuluisalle ongelmalle. Nimittäin seuraavaksi aivoja jumpattiin Einsteinin ongelmalla, jonka väitetään olevan itsensä Einsteinin keksimä. Sanotaan, että vain kaksi prosenttia maapallon väestöstä pystyy ratkaisemaan ongelman. Ja kyllähän ongelma ratkesi näiden 7. luokkalaisten käsittelyssä!

Lopuksi aivojen annettiin jo hieman levätä, kun vuorossa oli Tuotesuunnittelijat sekä Ubongo-peli. Tuotesuunnittelijoiden tehtävänä oli suunnitella litran maitopurkki uudelleen ja aika hienoja ehdotelmia saatiinkin aikaiseksi.

tuotesuunnittelijat
Tuotesuunnittelijoiden kädestä syntyi vaikka minkä näköisiä maitopurkkeja! Suosituin oli kuitenkin kuution mallinen purkki.

Kun vierailu Origo-luokassa oli päättynyt, luokan ajatukset kääntyivät kohti suklaisia herkkuja ja matka jatkui kohti odotettua Fazerilan vierailua!

Synttärit Origossa

Helmikuun alussa Origossa vietettiin Wiljamin synttäreitä. Matikkaluokka koristeltiin asiaankuuluvasti ilmapalloin, vahaliinoin ja fatboy- säkkituolein.

synttärit
Origo juhlapuvussa

Origo täyttyi viiden jälkeen vauhdikkaista neljäsluokkalaisista lätkän ja jalkkiksen pelaajista. Loppuja synttärivieraita odotellessa ehdittiin ratkoa rubikin kuutioita, pelailla lautapelejä sekä löhöillä säkkituoleilla.

Synttärisankari oli toivonut synttäreille salakirjoituksia, jotka otettiin mukaan ohjelmaan suositun The Amazing Race of Math– suunnistuksen rasteina. Tehtävinä kisailussa oli salausten lisäksi myös muita pulmia ja arvoituksia. Laitoksen käytävillä raikui lasten iloiset huudahdukset ja rasteilta toisille siirtymisessä ei turhia vitkasteltu.

Odotettu ohjelmanumero oli tietenkin herkkupöytä, jonka ympärille lapset rauhoittuivatkin hetkeksi paikoilleen maistelemaan pitsoja ja muita naposteltavia. Järjestyksen vallitessa pöydän ääressä pelattiin vielä muutama kierros Ubongoa ennen sporttiaiheisten lahjojen avaamista ja kotiin lähtöä.

Origo-vierailu englanniksi

pentaminotTeksti: Jaakko Jokinen ja Jaakko Kokkonen

Perjantaina 10.10.2014 Vantaan kansanvälisen koulun 5A-luokka saapui Origoon vierailulle. Oppilaat olivat alusta lähtien hyvin innoissaan vierailusta ja kuuntelivat tarkkaan jokaisen ohjeen. Vierailu pidettiin vieraiden toiveiden mukaan englanniksi.

Ensimmäisenä pulmana oli Pilvenpiirtäjät-peli, jossa on täytettävä 4×4-kokoinen ruudukko erikorkuisilla paloilla Sudoku-tyyliin, eli jokaisella rivillä on oltava neljä erikokoista palaa. Oppilaat tarttuivat toimeen innokkaasti ja alun pienistä vaikeuksista huolimatta pääsivät mukaan ja saivat nopeasti täytettyä monta tehtäväpohjaa ja olisivat halunneet entistä haastavampia tehtäviä ratkaistavaksi.

Toisena tehtävänä oppilaille esiteltiin Pentaminot, jonka nimi tulee kreikan kielen sanasta pénte, ”viisi”. Oppilaiden oli tarkoitus piirtää kaikki erilaiset viidestä neliöstä koostuvat kuviot, joita on yhteensä 12. Kun lähes kaikki olivat onnistuneet piirtämään palat, oppilaat saivat alustat ja kartongiset Pentamino-palat. Tehtävänä oli täyttää erikokoisia ruudukoita ja ongelmat huipentuivat 6×10-ruudukon täyttämiseen kaikki palat käyttämällä. Tehtävä on melko vaikea, joten oppilaille neuvottiin, että he voisivat jatkaa ratkaisua internetistä löytyvillä sovelluksilla (esimerkki). Lapset lähtivät hyvillä mielin kotiin, kaikki kovin innostuneina vierailun tehtävistä, joista puhuttavaa ja pohdittavaa heillä riittää vielä varmasti pitkään.

Origo rantautui kirjastoon

kirjastossa

Lauantaina 27.9. Vantaan kirjastoissa vietettiin Lasten päivää. Summamutikka osallistui tapahtumaan tarjoamalla matemaattista askartelua sekä pulmapähköinöitä Lumon kirjastossa Korsossa. Lisäksi Summamutikka oli mukana muuttamassa kirjastoautoa matikkabussiksi.

Lumon kirjastossa kävijät saivat osallistua neljälle erilaiselle työpisteelle sekä ratkoa mielenkiintoisia pulmatehtäviä Summamutikan innostuneiden ohjaajien avustuksella. Työpisteissä mm. rakennettiin valtavia vaahtokarkkiluomuksia, autettiin paimenta, hyppäytettiin sammakoita sekä askarreltiin rannekoruja Möbiuksen nauhasta. Suosituin työpisteistä oli odotetusti vaahtokarkki-tikku-rakentelupiste, jossa riitti innokkaita rakentajia koko päivän ajan.

Päivän aikana kisattiin myös siitä, kuka saa rakennettua rajatusta materiaalista mahdollisimman tilavan astian. Haasteen ottivat vastaan niin koululaiset kuin alle kouluikäiset lapset vanhempiensa avustuksella. Kilpailun sato oli huikea ja erilaisia rakennelmia oli yhtä monta kuin rakentajiakin. Voittajaksi selviytyi kuitenkin Eveliina loistavalla tuloksella 192 grammaa!

tilavuushaaste tulokset
Tilavuushaasteen tuloksissa oli vaihtelua.

Myös matikkabussissa kävijät saattoivat nauttia kiperien ongelmien ratkaisemisesta pulmakäytävällä. Tarjolla oli myös askartelua ja pohdintaa Möbiuksen nauhan merkeissä. Kirjastoauton rajoitetut tilat loivat ohjelman toteuttamiselle haasteita, mutta hyvällä suunnittelulla päivä sujui erinomaisen hyvin.

Aivojumppaa

Maanantaina 15.9. Kumpulaan saapui ryhmä innokkaita 3.- ja 4.-luokkalaisia Helsingin eurooppalaisesta koulusta. Oppilaat olivat toivoneet erityisesti erilaisia pohdinta- ja ongelmanratkaisutehtäviä, joista koko vierailun ohjelma rakentuikin.

Vierailun aluksi lämmiteltiin Sammakko-pulman merkeissä. Selvästi näki, että tämä ei ollut ensimmäinen kerta, kun oppilaat ratkoivat pulmatehtäviä yhdessä, sillä niin sujuvasti ja nopeasti pulman ratkaiseminen heiltä luontui.

Seuraavana pulmana oli keksiä erilaisia viiden ruudun kokoisia kuvioita, joissa jokainen ruutu koskettaa toisia ruutuja vähintään yhdeltä sivulta (Pentamino-palat). Kun kaikki palat olivat löytyneet, oppilaat pääsivät täyttämään erimuotoisia pelialustoja muovisilla pentamino-paloilla. Oppilaiden hermoja kysyttiin viimeisessä pelilaudassa, jossa 6×10-ruudukko tuli täyttää kaikilla kahdellatoista pentamino-palalla. Tehtävä oli niin haastava, ettei kukaan ehtinyt sitä vierailun aikana ratkaista, mutta oppilaat olivat tehtävästä kuitenkin niin innoissaan, että moni halusi jatkaa ratkomista vielä kotonakin.

tornit asetettu1
Pilvenpiirtäjät-peli

Vierailun lopuksi pelattiin vielä sudoku-tyyppistä Pilvenpiirtäjät-peliä. Pelissä pelilauta tulee täyttää erikorkuisilla pilvenpiirtäjillä tiettyjen sääntöjen mukaan siten, että jokaisella vaaka- ja pystyrivillä on kutakin erikorkuista pilvenpiirtäjää vain ja ainoastaan yksi kappale. Myös Pilvenpiirtäjät-peli oli hitti näiden ongelmaratkaisua rakastavien oppilaiden keskuudessa.

Ristinollaa toruksella

Maanantaina 8.9. Origoon saatiin erityisen mieluisia vieraita, kun Summamutikan kummiluokka Töölön yhteiskoulusta tuli ensimmäistä kertaa vierailulle Kumpulan kampukselle. Koska 7.-luokkalaiset olivat yliopistolla ensimmäistä kertaa, vierailu aloitettiin lyhyellä kampuskierroksella, jonka aikana päästiin ihmettelemään mm. Physicum-rakennuksen pyörivää kivipalloa sekä luentosalien valtavaa kokoa.

Kampuskierroksen jälkeen siirryttiin Origo-luokkaan, jossa oli vuorossa matematiikan ja tilastotieteen laitoksen jatko-opiskelijan mielenkiintoinen esitys erilaisista pinnoista. Kiinnostusta herätti mm. se, kuinka ristinollan tai shakin pelaaminen onnistuisi munkkirinkilän muotoisella toruksella. Lopulta keskusteluissa päästiin siihen pisteeseen, että mietittiin, minkä muotoinen oma maailmankaikkeutemme voisikaan olla!

enigma_vaaka
Enigma-laitteen pelkistetty paperiversio

Esityksen jälkeen pohdittiin Sammakko-pulmaa koko luokan voimin ja lopuksi tutustuttiin Enigma-salauslaitteeseen, jonka käyttö onnistui kaikilta erinomaisesti pienen harjoittelun jälkeen!

Bittejä ja algoritmeja

Elokuun ensimmäisellä viikolla järjestettiin ensimmäistä kertaa Bittejä ja algoritmeja -leiri, jolla leiriläiset pääsivät harjoittelemaan ohjelmointia sekä tutustumaan erilaisten sovellusten takana olevaan tekniikkaan. Leirille osallistui kaksikymmentä 6.-9.-luokkalaista.

Leirin aamupäivät oli varattu ohjelmoinnin harjoittelemiselle. Mielenkiintoisissa tehtävissä harjoiteltiin niin grafiikan ohjelmointia kuin erilaisten laskuohjelmien ja pelien koodaamista. Leiriläisten joukossa oli sekä ensikertalaisia että jo pidempään ohjelmointia harrastaneita. Tehtävät tarjosivat riemua ja haastetta kaikille.

pöytäliina
Keskiviikkoaamupäivän tehtävänä oli mm. koodata pöytäliina hyödyntäen rekursiota.

Iltapäivisin oli tarkoitus tutustua erilaisiin sovelluksiin sekä matematiikan mielenkiintoisiin ilmiöihin. Rubikin kuutiot ja verkot herättivät nekin mielenkiintoa, mutta leiriläisten pyynnöstä iltapäivisinkin jatkettiin vielä ohjelmoinnin parissa.

Viimeisten leiripäivien aikana leiriläiset pääsivät tekemään jotakin todella huikeaa – ohjelmoimaan tekoälyä! Tarkoituksena oli yksin tai pareittain ohjelmoida mahdollisimman taitava tekoäly. Leiriläisten ohjelmointitaidot joutuivat viimeisenä päivänä testiin, kun leiriviikko huipentui leikkimieliseen tekoälyjen väliseen kilpailuun. Oli hieno huomata, kuinka hyviä tekoälyjä kaikki olivat tehneet.

Samalla viikolla järjestettiin myös Mieletöntä matikkaa -leiri, joka tarjosi iloa ja riemua 2.-4.-luokan aloittaville lapsille. Leiriviikko päätettiin vanhempien vierailuun, jossa lapset kertasivat leirillä kokemaansa ja oppimaansa.

Matikkaleiri kuuluu kesään!

Vaikka koulut loppuivatkin muutama viikko sitten, Origo-luokassa meno ei ole hiljentynyt – päinvastoin! Kesäkuu on alkanut Origossa kiireisenä, sillä luokka on täyttynyt viikottain eri-ikäisistä matematiikasta kiinnostuneista leiriläisistä.

Kesäkuun ensimmäisellä viikolla järjestettiin Mieletöntä matikkaa -leiri, johon osallistui peräti 33 innokasta 2.-4. luokalle menevää lasta. Pääosassa oli yhdessä tekeminen ja onnistumisen elämykset. Päivien ohjelma täyttyi mm. leikeistä, askartelusta sekä pelien pelaamisesta innostuneiden leiriohjaajien luotsaamina.

nadia_olli_lilian_kaisa_paula
Mieletöntä matikkaa -leiriläiset testaamassa lennokkiensa toimivuutta. Kuvassa mm. Nadja Rehberger, Olli Reinikainen, Lilian Wang, Kaisa Torri ja Paula Torri.

Samalla viikolla järjestettiin myös kolmipäiväinen 47×59-matikkaleiri, joka oli tarkoitettu niille, joille kaikki on aina liian helppoa. Leiriä olivat järjestämässä Summamutikka-keskuksen lisäksi matematiikan olympiavalmennuksen valmennusjaoston väki.

Kesäkuun toisella viikolla järjestettiin viime kesänäkin suuren suosion saavuttanut Kadonneen rubiinin metsästys -leiri, jolla selvitettiin rouva von Bannekerin rubiinin katoamista. Leiriläiset keräsivät viikon aikana johtolankoja ja silminnäkijähavaintoja rikoksen selvittämiseksi.

hugo
Johtolankoja tutkimassa. Kuvassa Hugo Hyytiälä.

Leiri huipentui  oikean rikostutkijan vierailuun. Leiriläiset pääsivät esittelmään poliisille viikon aikana keräämänsä todisteet ja poliisi kertoi, voidaanko epäilty ”rikollinen” tuomita tulosten perusteella syylliseksi. Vierailun aikana leiriläiset oppivat vielä, kuinka aidon setelin tunnistaa väärästä päästessään tutkimaan poliisin takavarikoimia väärennettyjä seteleitä.

poliisimikke2
Poliisi Petri Varjosen vierailu huipensi huikean leiriviikon. Kuvassa myös Mikael Tamminiemi.

Juhannusviikolla jatkettiin rikosten ratkaisemista televisiosarja CSI:n tyyliin. Kumpulan rikospaikkatutkijat -leiri oli suunnattu yläkouluikäisille nuorille tutkijan aluille. Leiri toteutettiin yhdessä Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen kaikkien resurssikeskusten kesken.

ikosaedri
Leiriviikon aluksi Kumpulan rikospaikkatutkijat rakensivat yhteistyössä ikosaedri-kappaleen, johon he kirjoittivat toiveitaan ja odotuksiaan leiristä.

Juhannuksen jälkeen toiminta Origo-luokassa hiljentyy vähäksi aikaa, mutta jatkuu jälleen elokuussa, kun Mieletöntä matikkaa– sekä Bittejä ja algoritmeja -leirit starttaavat 4. elokuuta.

matikkasynttärit

synttäritJuhlapaikka ennen vieraiden tuloa

Torstaina 22.5. Origossa juhlittiin Christianin ja Alexin tuplasynttäreitä. Synttärisankarit täyttivät pyöreät kymmenen vuotta! Juhlijoita oli yhteensä kymmenen ja synttäreiden pääkielenä toimi ruotsi.

Syntymäpäivien ohjelma sisälsi kampussuunnistusta huippusuositun The Amazing Race of Math -matikkasuunnistuksen merkeissä. Lapset hurmaantuivat jo saadessaan iPadit käyttöönsä, mutta riemu repesi ylimmilleen heidän päästessään kiertämään rasteja.

Eivätkä juhlat olisi tietenkään mitään ilman lahjoja ja herkuttelua. Hauskan mutta rankan suunnistuksen jälkeen olikin vuorossa lahjojen avaamista sekä herkkujen syöntiä.

Syntymäpäivien päätteeksi julistettiin matikkasuunnistuksen voittajat. Kilpailu oli hyvin tasaväkistä – voittajajoukkue sai yhden pisteen enemmän kuin toiseksi tullut joukkue! Voittajat saivat suuret aplodit ja kaikille osallistujille jaettiin diplomit muistoksi suunnistuksen suorittamisesta.

Geometriaa kerrakseen

platonin_kappaleet

Keskiviikkona 14.5. joukko innokkaita 4. luokkalaisia saapui Töyrynummen ala-asteelta Kumpulaan Origo-vierailulle. Vieraiden toiveena oli geometriaa ja niinpä koko kaksi tuntinen vierailu vierähtikin Summamutikan suosituimpien geometrian tehtävien parissa.

Ensimmäisenä olivat vuorossa Platonin kappaleet. Platonin kappaleet olivat vieraille aivan uusi juttu, joten hammastikku-vaahtokarkki-rakentelun lomassa pohdittiinkin, mitä nämä kappaleet oikeasti ovat.

Platonin kappaleissa kaikki särmät ovat yhtä pitkiä ja ne muodostuvat samanmuotoisista tahkoista, jotka voivat olla tasasivuisia kolmioita, neliöitä tai säännöllisiä viisikulmioita. Kappaleita löytyy yhteensä viisi – yritä perustella, miksi niitä ei ole enempää!

Platonin kappaleiden lisäksi geometria aiheinen ohjelma sisälsi Pentamino-palojen kanssa touhuamista ja tiimityöskentelyn harjoittelua tilavuushaaste-tehtävässä. Tehtävät on esitelty tarkemmin aikaisemmassa postauksessa.

 

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos