Palkintojätskit

Tiistaina 28.4. saimme Origoon vieraaksi  Kartanonkosken koulun viidennen luokan. Opettaja oli toivonut ohjelmaksi muutamia suosituimpia aktiviteettejamme, kuten Pilvenpiirtäjät ja Salaperäiset kappaleet.

Aloitimme vierailun lyhyellä kampusesittelyllä, jonka aikana oppilaat pääsivät ihmettelemään yhtä suurista luentosaleistamme. Kysymyksiäkin tuli paljon: oppilaita kiinnosti mm. eri tieteenalat ja missä niitä pääsisi opiskelemaan.

Origo-luokkaan päästyämme aloitimme varsinaisen ohjelman Pakkauspelillä, joka osoittautui melko visaiseksi. Yrittämisen ja ohjeiden kertaamisen jälkeen kaikki kuitenkin saivat pelin käyntiin ja voittajat selville.

pakkauspeli2
Pakkauspeli menossa.

Vierailun keskelle oli suunniteltu pidettäväksi evästauko, jotta lapset saisivat vähän energiaa ja jaksaisivat vielä keskittyä vierailun toiseen puoliskoon. Välipalan aikana oppilaiden mukana ollut valvoja keksi tarjota koko luokalle jäätelöt, mikäli joku oppilaista saisi ratkaistua Origo-luokan seinällä olleen Tiikeripulman. Koko luokka kuhisi innokkaana ongelman ympärillä ja sai kuin saikin haasteen selätettyä.

Tauon jälkeen pelasimme Pilvenpiirtäjät-peliä, minkä monet huomasivat olevan sudokun kaltainen päättelypeli. Toisten mielestä tehtävät olivat helppoja ja toisten mielestä hieman vaikeampia. Myös pelkkä Multilink-kuutioilla rakentelu oli hauskaa.

Loppupuolella koitti odotettu vaahtokarkeilla askartelu. Platonin kappaleiden kokoaminen tikuista ja karkeista onnistui koko ryhmältä todella taidokkaasti ja nopeasti.

Viimeiseksi toteutimme Loikkivat sammakot -pulman oppilailla ja tuoleilla. Innokkaita vapaaehtoisia olisi riittänyt vaikka kuinka, mutta lopuillekin riitti tehtävää, kun he saivat avustaa keltaisia ja pinkkejä sammakoita pääsemään omille paikoilleen.

Yliopistolta oppilaiden matka jatkui kohti seuraavaa vierailukohdetta, mutta sitä ennen he pääsivät nauttimaan ansaitut palkintojätskit Physicumin kahvioon.

Mittauskilpailuja

Torstaina 16.4. saimme vieraaksemme puheliaita 3.-luokkalaisia Arabian peruskoulusta.  Aihetoiveena oli mittaaminen ja mittayksiköt sekä niihin liittyvät muunnokset, joten ohjelmaksi valikoituikin tänä keväänä aiemminkin Origossa nähdyt aktiviteetit Tilavuushaaste sekä Rallirullat. Molemmissa tehtävissä vaadittiin mittaustaitojen lisäksi myös yhteistyötä.

Tilavuushaasteen mittausvaiheessa luokan desibelitaso nousi huimiin lukemiin, kun kilpailuhenkiset ryhmät huomasivat toisten käyttävän pienempiä mittoja kuin toiset. Erikokoisilla mitoilla oli kuitenkin tarkoituksensa ja saimme hyvän keskustelun aikaiseksi mm. mittayksiköiden merkitsemisen tärkeydestä.

Rallirulla-tehtävä alkoi vauhdikkaasti, kun ryhmät hamstrasivat askartelutarvikkeita omille pöydilleen. Rakennusmateriaalina oli niin muovia kuin pahviakin: pillejä, viilipurkkeja, vessapaperirullia yms.  Rakenteilla oli vaikka minkänäköisiä rullia, mutta monen ryhmän suunnitelmat muuttuivat aivan viime hetkillä, kun testausmittauksen tulos ei ollutkaan mieleinen. Lopulliset rullat olivatkin yksinkertaisen nerokkaita.

rallirullan askartelua
Rullan täytteeksi voi laittaa myös lisäpainoa, jotta se kulkisi pidemmälle.

Rallirullakilpailu oli yllättävän tasaväkinen. Voittajarulla rullaili Exactum-rakennuksen kolmannen kerroksen käytävää pitkin lähes neljä metriä!

Suunnistusta ja pilvenpiirtäjiä

Tiistaiaamuna 14.4 Exactumin ala-aulaan saapui joukko neljäsluokkalaisia Mäntymäen koulusta. Siitä jatkettiin letkana kolmanteen kerrokseen Origo-luokkaan. Kuudentoista oppilaan jakautuminen viiteen ryhmään aiheutti ensin pientä hälinää, mutta pienen mietiskelyn jälkeen ryhmät päätettiin perinteisesti tekemällä jako viiteen.

Vierailun ensimmäinen osio kului suositun Amazing Race of Math– matikkasuunnistuksen parissa. Ennen rasteille lähtöä oppilaita askarrutti mm. tehtävien laatu. Oliko tiedossa perinteisiä 1+9=? laskuja, vai jotain ihan muuta? Se selvisikin pian, kun oppilaat lähtivät metsästämään ja suorittamaan rasteja Exactumin eri kerroksissa.

Ryhmät olivat valmiita kukin omaan tahtiinsa, joten Origoon oli varattu 3D Ubongo-pulmia ratkottavaksi sillä aikaa, kun odoteltiin loppuja ryhmiä saapuvaksi. Tehtävien ratkaisut tarkastettiin älytaululla ja lähes kaikki olivatkin saaneet rastit ratkaistua.

Lopuksi pelattiin Pilvenpiirtäjät-peliä, joka olikin muutamalle luokan oppilaalle jo entuudestaan tuttu. Lapset saivat itse koota pelinappulansa Multilink-kuutioista ja alkoivat sitten ratkomaan helpompia pelilautoja, ja ehtipä muutama ryhmä pohtia haastavampaakin pelilautaa.

pilvenpiirtäjiä
Pilvenpiirtäjät pystytysvaiheessa

Vierailun jälkeen kaivattiin jo kipeästi ruokaa, mutta sitä oli tarjolla vasta bussi- ja junakyytien jälkeen omalla koululla.

Seitsemäsluokkalaisten matematiikkakilpailu

Seitsemäsluokkalaisten matematiikkakilpailu huipentui finaaliin torstai-iltana 9.4. Helsingin seudun loppukilpailuun selvityi 46 taitavaa matemaatikon alkua. Kilpailuun osallistui noi 800 nuorta Helsingistä, Vantaalta, Espoosta sekä Lahdesta. Finaaliin selviytyminen oli siis jo itsessään huippusuoritus!

Helsingin seudun finaali järjestettiin Kumpulan kampuksella. Helsingin lisäksi toisistaan erillisiä aluekilpailuja järjestetään myös Turussa ja Oulussa. Kilpailujen järjestelyistä vastaa Suomen matemaattisen yhdistyksen valmennusjaos yhdessä muiden tahojen kanssa.

Finaali sisälsi viisi erittäin haastavaa tehtävää, joiden ratkaisemiseen oli 1,5 tuntia aikaa. Kilpailutehtävät ratkaisuineen julkaistaan tulevana lauantaina kilpailujen verkkosivuilla osoitteessa: http://matematiikkakilpailut.fi/seiskat/. Sivuilta löytyy myös alkukilpailun tehtävät sekä edellisvuosien kilpailutehtäviä.

pulmaleluja
Odotellessaan kilpailijat kuluttivat aikaansa mm. pulmalelujen parissa.

Sillä välin kun kilpailjoiden vastaukset olivat tarkistettavina, tarjosi Origo tekemistä odottelun ajaksi. Pulmalelujen ja Rubikin kuutioiden lisäksi valittavana oli erilaisia yksin-, kaksin- sekä moninpelejä. Aika kului nopeasti hauskojen pelien parissa, mutta niin kuin aina, odottavan aika on pitkä. Odotus kuitenkin kannatti ja tulosten julkistamisen yhteydessä jokainen finalisti sai kunniakirjan hienosta suorituksesta. Viisi parasta saivat vielä valita lisäpalkintonsa matematiikkakirjallisuuden ja pulmalelujen väliltä.

Finaali sujui kaikilta osallistujilta erinomaisesti, mutta voitto ratkesi kuitenkin ylivoimaisesti täysillä pisteillä. Onnittelut vielä kaikille finaaliin asti päässeille huimasta suorituksesta!

Palkintomatka Origoon

Torstaina 9.4. saimme vieraaksemme pienen joukon 5.- ja 6.-luokkalaisia Strömbergin ala-asteelta.  Tällä kertaa vierailulle ei tultukaan koko luokan voimin, vaan retkelle pääsyn vaatimuksena oli pulmatehtävän ratkaiseminen, jonka oli pystynyt selvittämään seitsemän oppilasta. Vierailu Origoon oli siis eräänlainen palkintomatka!

Vierailu alkoi Amazing Race of Math -matikkasuunnistuksella. Matkaan lähdettiin kahden joukkueen voimin. Olimme ajatelleet, että kahdeksan kinkkisen pulmatehtävän ratkaiseminen veisi joukkueilta ainakin tunnin verran aikaa, mutta olimme selvästi aliarvioineet näiden huippuongelmanratkaisijoiden taidot, sillä molemmilla joukkueilla menikin ainoastaan noin puoli tuntia kaikkien tehtävien ratkaisemiseen. Eikä siinä vielä kaikki, sillä tehtävien vastaukset olivat kaiken lisäksi aivan oikein!

sammakkorasti
Suunnistuksen kolmannella rastilla pohdittiin Loikkivat sammakot -pulmaa.

Matikkasuunnistuksen jälkeen haastetta tarjosi Pilvenpiirtäjät-peli. Kun sekä helpot että vaikeat pelilaudat oli saatu ratkaistua, pelasimme vielä lopuksi Ubongo-nopeuspeliä, jossa tehtävät ratkesivat viimeistään kaverin avustuksella. Ubongo olikin sen verran hauska peli, että se muodostui vieraidemme suosikkiaktiviteetiksi.

Rallia ja rakentelua, taas!

Perjantaina 27.3. saimme jälleen vieraita Tehtaankadun ala-asteen koulusta, kun viime viikon vieraidemme rinnakkaisluokka saapui Origoon. Luokan toiveet olivat samat kuin koulukavereidensakin, joten ohjelma oli sama kuin edellisellä viikolla.

Vierailu alkoi viime viikkoiseen tapaan Loikkivilla sammakoilla. Kuuden sammakon ja seitsemän lumpeenlehden tapaus tuotti tälläkin viikolla harmaita hiuksia, mutta kun maaliviiva alkoi häämöttää, tuli sammakoihin kunnolla vipinää, vaikka sammakoiden oli tarkoitus toimia muun luokan ohjeiden mukaan.

Myös Tilavuushaaste sai desibelit nousemaan, kun oppilaat huomasivat, että joillakin ryhmillä oli käytössään pienempiä mittoja kuin toisilla, mistä johtuen toisten tulos oli suurempi kuin toisten. Lopulta huomattiin, että tuloksissa ei ollut juurikaan eroa, kun ne muutettiin samaan yksikköön.

Tilavuushaaste_tehtaankatu
Tilavuushaasteen värikkäitä lopputuloksia!

Rallirullia tehdessä luovuus pääsi valloilleen ja ideoita lenteli suunnittelun lomassa pitkin luokkaa. Ryhmät käyttivät paljon aikaa rulliensa koristeluun, ja lopputuloksena olikin aivan uskomattomia rullia ja pienoisautoja. Rullien kulkemat matkat eivät yltäneet aivan viime viikon tasolle, mutta rakennelmat ihastuttivat kekseliäisyydellään ja designillaan.

rallirullat_kaikki
Rallirullista suurin osa oli designiltaan pikkuautoja.

 

Vieraita kaukomailta

Keskiviikkona 25.3. Kumpulaan saapui vieraita Arabiemiraateista asti. Ryhmään kuului 12 naisopiskelijaa sekä kaksi opettajaa. Näille tuleville englanninkielen opettajille esiteltiin yleisesti LUMA-keskus Suomen ja Helsingin yliopiston LUMA-keskuksen toimintaa sekä yksityiskohtaisemmin Summamutikka- ja Kemma-resussikeskusten toimintaa. Esitysten tarkoituksena oli antaa uusia ideoita ja laajentaa näkökulmaa.

Summamutikan toiminnan esittely painottui pääasiassa itsetekemiseen. Vieraamme pääsivätkin kokeilemaan Summamutikan suosittuja klassikkoaktiviteetteja Tilavuushaastetta ja Salaperäisiä kappaleita.

Tilavuushaasteessa kymmenen minuutin aikarajoitus tuotti hyvinkin paljon haasteita ja osa joutui jatkamaan askartelua vielä rakennusajan jälkeenkin, jotta jokaisen ryhmän astiat saatiin mittauskuntoon. Myös sääntöjen noudattamisessa oli vaihtelua. Ainoastaan yksi ryhmistä rakensi sääntöjen mukaisen astian, mutta se ei riemua vähentänyt.

Tilavuushaaste_arabit
Tilavuushaasteen rakennelmista ainoastaan punainen astia oli täysin sääntöjen mukainen.

Lopuksi vieraamme pääsivät vielä rakentamaan Platonin kappaleita tikuista ja vaahtokarkeista. Toiminnalliset aktiviteetit herättivät paljon iloista puheensorinaa.

Platonin_kappaleet_arabit
Platonin kappaleiden mallit sekä vaahtokarkki-tikku-rakennelmia.

 

Murtolukupulmia

Tiistaina 24.3. saimme vieraaksemme pitkän matkalaisia, kun Tuusulan Vaunukankaan koulusta saapui kaksin kappalein 4. luokkia. Sillä välin kun luokka 4b touhusi Origossa, vieraili luokka 4c puolestaan Tekniikan museossa. Puolessa välissä aamupäivää oli eväiden syönti sekä vierailukohteiden vaihto. Origo-vierailun aihetoiveena oli murtoluvut ja desimaaliluvut.

Ensimmäisenä vuorossa oli Summamutikan uusimpiin tulokkaisiin lukeutuva Reps!-repäisypeli. Peliin tarvitaan ainoastaan paperia, murtolukunoppa sekä sakset. Tarkoituksena on heittää vuorotellen murtolukunoppaa, jonka silmäluku osoittaa sen, kuinka suuri osa paperista tulee leikata pois. Jäljelle jäänyt pala annetaan seuraavalle pelaajalle, joka vastaavasti heittää uudestaan noppaa ja leikkaa nopan osoittaman palan pois. Peli loppuu, kun paperista ei enää pysty leikkaamaan palaa pois, ja voittaja on se pelaaja, joka on viimeiseksi saanut leikattua paperia.

Reps!repäisypeli
Reps!-repäisypelin ohjeet lyhykäisyydessään kuvana. Saat kuvan suuremmaksi klikkaamalla sitä.

Pienen paperin leikkaaminen on yllättävän hankalaa, mutta voitontahto ei antanut periksi, vaan peliä jatkettiin todella siihen asti, kun leikkaaminen oli aivan mahdotonta. Pisimmälle päässeillä pelipaperista jäi jäljellä vain muutaman millimetrin kokoinen palanen!

Pelin jälkeen oli vuorossa ryhmätyötaitoja vaativa tietovisa, jossa tehtävänä oli ratkoa Socrativella erilaisia murtolukuihin ja desimaalilukuihin liittyviä pulmia. Tehtävänannot luettiin tabletilta ja tehtävän ratkaisemiseksi sai käyttää apuna mm. värisauvoja ja leikkirahoja. Tabletti toimi myös vastauskoneena.

murtolukupulmia
Murtolukupulmien ratkaisemisessa tarvittiin mm. värisauvoja ja leikkirahoja. Tabletti toimi vastauskoneena.

Kinkkisiä kysymyksiä oli kymmenen kappaletta, mutta vieraamme kukistivat ne rautaisilla taidoillaan. Viimeisessä kysymyksessä kysyttiin myös luovuutta, kun tehtävänä oli keksiä sanallinen tehtävänanto laskutoimitukselle 10-3,4. Erilaisia tehtävänantoja tuli useita, mutta ehdottomasti yleisin oli tarina, jossa henkilöllä on 10 euroa rahaa ja hän ostaa sillä jonkin asian tai esineen, joka maksaa 3,4 euroa.

Vierailujen lopuksi ehdittiin vielä pelata Ubongoa, joka olikin oppilaille jo entuudestaan tuttu. Eikä matka takaisin koulullekaan käynyt tylsäksi, sillä oppilaat bongasivat Origo-luokan seinältä visaisen Tiikeri-pulman, joka jäi mietityttämään vielä vierailun jälkeenkin.

Rullaten pitkin käytäviä

Perjantaina 20.3. Origo-luokassa vieraili vilkas ryhmä 5.-luokkalaisia Tehtaankadun ala-asteen koulusta. Vierailu alkoi lyhyellä laitoskierroksella, joka aloitettiin Linus Torvaldsin mukaan nimetystä luentosalista. Oppilaita kiinnosti mm. kuinka kauan yliopisto-opinnot kestävät sekä oliko heidän oma opettajansa opiskellut Kumpulassa.

Vierailun varsinainen ohjelma aloitettiin Loikkivat sammakot -pulmalla, johon löytyi helposti vapaaehtoisia sammakoiksi. Olimme suunnitelleet käyvämme läpi ainoastaan kahden ja neljän sammakon tapaukset, mutta koska nämä ratkesivat niin helposti, ratkaisimme pulman vielä kuudella sammakolla ja seitsemällä lumpeen lehdellä. Halukkaat saivat kotitehtäväksi miettiä, kuinka monella sammakolla ja lumpeella pulman ratkaiseminen heiltä onnistuisi.

Luokka oli toivonut aiheeksi mittaamista, joten lämmittelyn jälkeen siirryimme Tilavuushaasteeseen. Kymmenen minuutin aikarajoitus toi lisähaastetta tehtävään, mutta kaikki ryhmät saivat silti astiansa valmiiksi. Lopuksi jokainen ryhmä mittasi rakennelmansa tilavuuden herneillä.

Mittaaminen aiheutti kummastusta, sillä ryhmillä oli käytössä eri mitat: teelusikka, ruokalusikka ja desilitran mitta. Tulokset kirjattiin taululle ja huomattiin, että tulokset sellaisenaan eivät olleet vertailukelpoisia,  vaan ne piti vielä muuttaa samaan yksikköön. Myös mittaustarkkuus herätti keskustelua, sillä teelusikalla saa mitattua astian tilavuuden tarkemmin kuin desimitalla.

Vierailu huipentui Rallirulla-kilpailuun. Tavoitteena oli rakentaa mahdollisimman pitkälle rullaava kulkupeli, jossa täytyi olla vähintään kaksi pyörää sekä akseli. Rullat ihastuttivat erilaisuudellaan.

kaikki_kuvat
Rallirullien rakentelussa sai luovuus kukkia.

Rallirullia sai testailla jo rakentelun lomassa, mutta lopulta ne joutuivat todelliseen tulikokeeseen, kun ne pistettiin vierimään virallista ramppia alas. Varsinaisessa mittauksessa oli kaksi yritystä, joista parempi otettiin huomioon lopputuloksissa. Osa rullista ei päässyt rampilta alas, kun taas osa rullasi useita metrejä. Voitto irtosi huikealla yhdeksän metrin tuloksella!

ramppi
Voittajarulla syntyi neljästä viilipurkista ja pilleistä. Rampilta oli huimat näköalat!

Perjantai 13. oli onnen päivä Origossa

Perjantai 13. päivä ei ollut epäonnen päivä Origossa, sillä saimme innokkaita vieraita Länsimäen koulusta. Luokan oppilaista kolme joutui jättämään vierailun väliin hammaslääkärikäynnin vuoksi, mutta muut 14 ekaluokkalaista saapuivat vierailulle hymyssä suin.

Vierailun aiheena oli geometria, johon oppilaat olivat vastikään tutustuneet. Aloitimme tasogeometriasta, kun oppilaat pääsivät piirtämään Pentamino-kuvioita Origo-luokan pöytiin. Pöytiin piirtäminen olikin kaikkien mielestä todella hauskaa!

pentamino_piirretty_pöytään
Pentamino-paloja on yhteensä 12 kpl. Peilikuvia tai käännettyjä kuvioita ei lasketa mukaan.

Kun kaikki palat oli löydetty, oli vuorossa Pentamino-pulmien ratkomista. Pentaminoilla rakentelua olisi taas voinut jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta vierailun lopuksi siirryttiin tasosta avaruuteen vaahtokarkki-tikku-askartelun merkeissä. Tehtävänä oli siis rakentaa Platonin kappaleita varjokuvan perusteella.

Vierailun päätyttyä kokonaisen tunnin ajan hyvin keskittyneet matemaatikon alut pääsivät tankkaamaan omia eväitään ja jatkoivat lopulta matkaa takaisin koululleen aurinkoisen ilman saattelemina.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos