Muodoista matematiikkaa

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Lokakuun viimeisenä päivänä 31.10.2019 oli jälleen aika tutustua matemaattisiin kuvioihin ja muotoihin, kun Pihlajiston ala-asteen toinen luokka saapui vierailulle matikkaluokka Summamutikkaan. Oppilaiden tarkat silmät bongasivatkin nopeasti ympäriltään tuttuja muotoja, kuten pyöreyttä kellotaulusta ja tuulettimesta, suorakulmaisuutta liitutaulusta sekä monikulmaisuutta katossa riippuvista viireistä. Kuviomaisemaa täydennettiin piirroksien muodossa, kun liitutaulut täyttyivät monenlaisista kuvioista aina sydämistä tähtiin ja satakulmioon asti. Syksyn trendin mukaisesti tutut kuviot muuntuivat edelleen eläviksi kuviksi ja liikkeeksi oppilaiden tulkitsemina. Lopuksi tunti päätettiin jälleen rakentelun merkeissä, jolloin yksinkertaisetkin kuviot avautuivat uusissa ulottuvuuksissa muun muassa Platonin kappaleiden muodossa. Kiitos käynnistänne Pihlajiston koululaiset ja opettajat ja mukavaa syystalven jatkoa!

Vaahtokarkki taidetta

Eläinten jalanjäljillä

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Maanantaina 28.10.2019 luvassa oli iloisia säveliä ja viipottavaa askellusta, kun Päiväkoti Kesäheinän eskariryhmä saapui vierailulle Summamutikkaan. Tuokio aloitettiin pienellä piirileikillä Apinan ja Norsun laulelman tahtiin, minkä perään istahdettiin pohtimaan, minkälaisia eläimiä nämä apinat ja norsut oikein ovatkaan. Norsulla on suuret korvat ja pitkä kärsä sekä tömistävä askellus, tiesivät lapset kertoa. Apina on puolestaan vikkelä ja ketterä eläin, joka varastelee tavaroita. Jutustelun jälkeen lähdettiin seuraamaan eläinten jalanjälkiä, joista muodostui askelmerkit tutulle laululle eläinystävistämme. Laulua ja leikkimieltä riitti hienosti tunnin loppuun saakka. Kiitos käynnistä Kesäheinäläiset!

Norsun ja apinan jäkiä

Liikettä ja rakentelua

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Torstain 24.10.2019 vierailu Summamutikka-luokassa alkoi jännittävissä merkeissä, kun Pukinmäen peruskoulun 2.-luokkalaiset pääsivät jututtamaan ihka oikeaa professoria. Päivän vierailun teemana oli erilaiset kuviot ja muodot, joita oppilaat olivatkin havainneet runsaasti muun muassa liikennemerkkien maailmassa. Tunnin edetessä päästiin kokeilemaan kuvioiden kehollista muodostamista pienissä ryhmissä ja oppilaiden upea kuvioita esittelevä tanssiesitys keräsikin hetkessä suosiota luokan omalla some-kanavalla. Tunnin lopuksi istahdettiin rakentelemaan tikuista ja vaahtokarkeista monen näköisiä kappaleita, kuten taloja, puita, pyramideja ja Eiffel-tornikin saatiin jo hyvälle alulle.

Kiitos vielä Pukinmäen peruskoululaisille ja opettajalle vierailustanne sekä huikeasta loppulaulusta!

Syksyn vierailut jatkuvat

Teksti & Kuvat: Juha Määttänen

Syyslomien jälkeen Summamutikka-luokka täyttyi taas nuorista luonnontieteilijöistä, kun Kirkkoharjun koulun seitsemäs luokka saapui tutustumaan lääketieteelliseen kuvantamiseen tiistaina 22.10.2019. Tunnin alkuun tutkiskeltiin mysteerilaatikoiden sisältöjä kotitekoisen röntgensimulaation keinoin. Mysteerilaatikkotehtävää seurasi tietoisku röntgenkuvantamisen kehityksestä sekä pähkäilyä matemaattisten käänteisongelmien parissa. Ryhmän innokkuutta ja kekseliäisyyttä olikin hienoa seurata, ja vikkelimmät data-analyytikot ehtivät jopa kehittelemään omia pulmatehtäviään. Tunnin päätteeksi kisailtiin vielä haastavien viipalekuvauspulmien parissa.

Mystiset röntgensäteet

Lapsiystävällinen röntgenlaite

Teksti & Kuvat: Henrik Hirvonen

Torstaina 10.10.2019 Summamutikka-luokka sai vieraakseen lisää Pasilan peruskoulun seitsemäsluokkalaisia. Tällä kertaa tunnin teemana oli lääketieteellinen kuvantaminen. Tunnin aikana saatiin paljon tietoa muun muassa röntgenlaitteesta ja kuinka sitä käytetään lääketieteessä hyödyksi. Oppilaat pääsivät myös kokeilemaan ”lapsiystävällisen” röntgenlaitteen käyttöä tutkiessaan mysteryboxien sisältöä. Tunti lopetettiin leikkimieliseen kisaan aakkosten viipalekuvausten tunnistamisesta.

Lapsiystävällinen röntgenlaite

Kiitokset vierailusta Pasilan peruskoulun seiskaluokkalaisille!

Jaollisuuksien ihmettelyä

Teksti: Henrik Hirvonen
Kuva: Saara Lehto

Tiistaina 8.10.2019 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksen Summamutikka-luokassa vieraili Pasilan peruskoulun parikymmentä seitsemäsluokkalaista. Tunnin teemana oli lukujen jaollisuus, pienimmät yhteiset jaettavat ja lukujen jaollisuushorisontit. Tunti aloitettiin ihmettelemällä oheista kummallisen näköistä kuvaa. Miten tämä voisi liittyä matematiikkaan? Hetken ihmettelyn jälkeen pienimmät yhteiset jaettavat ja lukujen jaollisuus saatiin avattua taputusten muodossa. Kuvan tarkoitusperä varmasti kirkastui tunnin loppua kohti, kun oppilaat pääsivät piirtämään omia jaollisuushorisonttejaan papereille.

Divisible Dreams, Saara Lehto

Kiitokset vierailusta Pasilan peruskoulun seiskaluokkalaisille!

Innokkaita kolmasluokkalaisia Summamutikassa

Teksti & Kuvat: Toni Pentti

Maanantaina 7.10.2019 Summamutikkaluokkaan saapui Kaisaniemen ala-asteelta innokas joukko kolmasluokkalaisia. Keskustelimme ensin, millaisia taikoja oppilaat olivat nähneet tai tehneet. Tämän jälkeen siirryimme tehtävään, jota pohjustettiin matemaatikoiden kyvyllä tehdä näkymättömästä näkyvää. Vierailijat pääsivätkin nyt Platonin kappaleiden varjokuvien avulla rakentamaan itse kappaleita, välineinään vaahtokarkkeja ja hammastikkuja. Lopussa vielä tutkimme yhdessä mm. Hanoin torneihin liittyvää ”taikuutta”.

Platonin kappaleita

Kiitokset vielä Kaisaniemen ala-astelaisille vierailusta!

Summamutikan vierailukausi käyntiin

Teksti ja Kuvat: Iikka Talvala

Tiistaina 2.9.2019 ja torstaina 12.9.2019 järjestettiin Kumpulassa vierailupäivät pääkaupunki seudun luonnontiedelukioille. Tiistaina Martinlaakson LUMA-ryhmä saapui Kumpulaan kiertämään tiedeluokkia. He pääsivät tutustumaan niin Summamutikkaan, Geopisteeseen kuin Gadoliiniinkin. Summamutikka-luokassa  oppilaat tutustuivat evoluutiopuu-peliin ja pilvenpiirtäjät pulmaan. Pelit aloitettiin helpoimmasta pelialustasta, mutta nopeasti edettiin aina vain vaikeampiin alustoihin. Lopulta pilvenpiirtäjät pulmassa ahkeroitiin 5×5-ruudukon parissa, mikä on haastava vähän varttuneemmallekin matemaatikolle.

Torstain vierailulle saapui joukko ensimmäisen vuoden lukiolaisia, jotka pääsivät suunnistamaan kampuksella samalla suorittaen pulmatehtäiä. Tämä Amazing race-teemainen tapahtuma piti sisällään tehtäviä kaikista luonnontieteen aloista, joita kampukseltamme löytyy. Koska kyseessä oli leikkimielinen kilpailu, Kumpulaan saatiin mukavaa säpinää ja tehtäviä suoritettiin todella ripeällä tahdilla. Summamutikan rastina toimi bakteerien evoluutiopuu-peli. Ryhmä toisensa jälkeen selvitti pelin ja suuntasi kolmanteen kerrokseen pähkäilemään, mikä ihme on Komero ja mitä siellä tehdään? Puolentoista tunnin aikana rastilla kävi ainakin 12-ryhmää, joten ohjaajallakin meinasi tulla hiki sääntöjä kerratessa.

Iso kiitos kaikille tiedeluokille järjestelyihin osallistumisesta ja kiitos tapahtumaan osallistuneille lukioille vauhdikkaista vierailuista.

Matikkaa ja taidetta – kesäleireilyä Kumpulassa

Sanat ja kuvat: Riina Hiltunen, Kirsi Ikonen ja Matti Siitonen

Helsingin yliopistolla järjestettiin jo toista vuotta peräkkäin M.A. Tikan taidemissio -kesäleiri. Tänä vuonna leirit järjestettiin kesäkuun ensimmäisillä viikoilla 3.-7.6. ja 10.-14.6. Taiteilija M.A. Tikka oli kutsunut leiriläiset yhdessä pohtimaan, onko matematiikalla ja taiteella jotain yhteistä. Viikon aikana M.A. Tikka lähetti leiriläisille kirjeitä, joissa hän ohjeisti leiriläiset kunkin päivän teeman pariin. Viikon lopuksi saatiin aikaan hieno taidenäyttely, jota leiriläisten vanhemmatkin pääsivät ihailemaan.

Maanantai

Ensimmäinen leiripäivä alkoi tutustumisella leikkien, nimilappujen askartelun ja sääntöjen suunnittelun säestämänä. Lounaan jälkeen vietimme aikaa ulkona leikkien ja pelaillen. Iltapäivästä pääsimme tekemään kankaanpainantaa; leiriläiset saivat painaa yhteisen leirilakanan lisäksi ohjaajille paidat. Lakanaan sai itse painattaa asioita, joita matematiikasta tulee mieleen. Molemmilla viikoilla ensimmäinen leiripäivä lähti mukavasti käyntiin, ja vaikka kaikkia vähän aluksi jännitti, tutustuivat leiriläiset ja ohjaajat toisiinsa vauhdikkaasti. Viikon lopussa oltiinkin kaikki jo yhtä iloista porukkaa.

Tiistai

Leiripäivä alkoi jälleen yhteisillä leikeillä, joista erityiseen suosioon nousivat silmämurhaaja ja mafioso. Tiistai oli ehdottomasti yksi molempien leirien suosikkipäivistä, sillä teemana oli pienoismallit. Leiriläiset pääsivät suunnittelemaan kierrätettyihin kenkälaatikkoihin unelmahuoneitaan, -kohteitaan tai ulkoilmatilojaan. Tuotokset olivat toinen toistaan upeampia ja leiriläisillä riitti rutkasti mielikuvitusta ja kärsivällisyyttä niiden toteutukseen.

Keskiviikko

Keskiviikko puolestaan kului ilmaisutaitoon tutustuen pantomiimin, Kuka minä olen? -leikin ja muiden ilmaisutaitoharjoitusten parissa. Keskiviikon tuotokset kuvattiin iPadeilla perjantain näyttelyä varten. Ulkoilu oli myös osana tätäkin leiripäivää, ja eräs leiriläisten lempileikeistä olikin Angry Birds -palloilla pelattu KPK eli Kaikki polttaa kaikkia -polttopallo. Meidän onneksemme molemmilla viikoilla säät suosivat ja pääsimme ulkoilemaan päivittäin.

Torstai

Aamupäivällä päästiin tutustumaan Platonin kappaleiden ihmeelliseen maailmaan. Hammastikuilla ja vaahtokarkeilla askartelu oli haastavaa, mutta kivaa. Lapset toteuttivat erilaisia Platonin kappaleita yksin ja pienryhmissä, ja tuotokset olivat upeita! Leiriläiset pääsivät myös kisailemaan siitä, ketkä saisivat rakennettua 10 minuutin aikana korkeimman tornin kyseisistä välineistä. Ulkoilun ja leikkien jälkeen päästiin tutustumaan luonnon tarjoamiin omiin materiaaleihin, joista luotiinkin upeat taulutaideteokset näyttelyä varten. Leiriläiset hyödynsivät muun muassa kukkia, kiviä, hiekkaa, lehtiä ja marjoja sekä tekivät kepeistä kehykset toteutetuille teoksille.

Perjantai

Molempien viikkojen viimeisen leiripäivän koittaessa oli hieman haikea tunnelma, sillä olimme muodostaneet tiiviin porukan viikon aikana. Aamulla teimme muistoksi avaimenperät harjoitellen samalla solmintaa. Ulkoleikkien jälkeen tulimme sisälle valmistelemaan tilat näyttelyä ja vanhempia varten. Leiriläiset nimesivät omia taideteoksiaan sekä keksivät kuvauksia niistä. Vanhemmat pääsivät leirin päätteeksi tutustumaan viikon tapahtumiin ja tehtyihin taideteoksiin, jotka sai päivän päätteeksi viedä mukanaan kotiin. Näyttely oli onnistunut ja oli upea päästä näkemään, mitä kaikkea viikon aikana saimme aikaiseksi.

Molemmat leirit olivat kovasti tykättyjä, ja leiriläiset onnistuivat loistavasti tehtävässään todistaa M.A. Tikan apulaisina, että taide ja matematiikka kietoutuvat toisiinsa hyvinkin tiiviisti.

Iso kiitos molempien viikkojen leiriläiselle, olitte kerrassaan ihania!

Viljan matikkasynttärit

Sanat ja kuvat: Karoliina Hannukkala

Tiistaina 28.5. vietettiin Summamutikan kevätkauden viimeisiä matikkasynttäreitä, kun Vilja ja synttärivieraat saapuivat toukokuiseen Kumpulaan. Iloinen ja innostunut synttäriporukka pääsi aluksi askartelemaan vaahtokarkeista ja hammastikuista Platonin kappaleita. Askartelu osoittautui erittäin suosituksi aktiviteetiksi; muutaman aikayksikön kuluttua pöydällä komeilikin useampi ikosaedri. Kun kaikki synttärivieraat olivat löytäneet tiensä Summamutikan luokkaan, oli aika aloittaa Amazing Race of Math.

Kisailijat jaettiin kolmeen joukkueeseen. Jokainen joukkue sai kartan, iPadin ja vihkosen, johon merkittiin löydetyt rastit. Ympäri Exactumia ripotellut rastit tarjosivat seikkailijoille mielekästä mietintää, kun he porukalla pääsivät pohtimaan muiden muassa Rosvoja ja poliiseja, Hanoin tornia ja Loikkivia sammakoita. Suunnistukselle oli varattu aikaa reilu tunteroinen, ja miltei kaikki joukkueet ehtivätkin kiertää koko kymmenen rastin matikkaseikkailun.

Ihmeellisen matikkakilpailun jälkeen oli aika käydä oikeita ratkaisuja läpi. Erityisesti Neliöitä etsimässä -pulma osoittautui kiperäksi. Tarkistusvaiheessa löydettiin yhdessä neliöitä useampikin kymmen! Matikkasuunnistuksen jälkeen oli aika maistella muutakin makeaa – myös synttäriherkkuja oli tarjolla montaa sorttia. Lopuksi kaikki vielä pääsivät liitutaulutaiteilemaan synttäritoivotuksia Viljalle.

Kiitokset kivoista synttäreistä ja iloiset onnittelut Viljalle myös Summamutikan poppoolta!

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos