Meitä on moneksi ammatiksi

En ehkä vielä muutama kuukausi sitten olisi osannut kuvitella, miten vuosi 2022 alkaa – lääkiksen tuoreena opetusvaradekaanina. Tässä nyt kuitenkin ollaan, innostuneena katse kohti kokonaisuutta ja samalla kohti kokonaisuuden tulevaisuutta.

Meilahden kampukselle on kasvanut edellisillä kahdella hallintokaudella monitieteinen, yhä laajentuva terveydenhuollon ammattilaisten korkeakoulutuskokonaisuus. Tammikuussa 2022 koko yliopistossa hurrattiin uuden koulutusvastuun saamisesta Helsingin yliopistoon ja Meilahteen. Syksyllä 2023 on jo tarkoitus toivottaa tervetulleeksi tiedekuntaan uusia terveystieteen maisteriopiskelijoita ja jatkossa myös tohtoriopiskelijoita.

Kaikilla koulutusohjelmilla on omia, mutta myös yhteisiä tavoitteita – edistää koulutuksen laatua, lähentää tutkimusta ja opetusta, kouluttaa terveydenhuollon ammattilaisia, joilla on relevanttia osaamista, vahvistaa moniammatillisuutta, yhteyksiä työelämään ja hyödyntää synergioita koulutuskokonaisuutemme verkostossa. Yhteisten tavoitteiden orkestrointi ja ratkaisujen fasilitointi ovat keskeinen osa opetusvaradekaanin elonkehää. Lisäksi koulutusten selviäminen sote-uudistuksesta ei ole dekanaatin haasteista pienin.

Kiitos edellisille dekanaateille siitä, että Suomessa olemme ainutlaatuinen edelläkävijä – muissa yliopistoissa tällaista terveydenhuollon keskittymää ei ole vielä saatu aikaan. Koulutuspaletti luo kaikille koulutusohjelmille tilaa synergioiden hyödyntämiseen ja hedelmälliseen dialogiin. Opiskelijan näkökulmasta se tarjoaa monitieteistä opetusta, mutta myös mahdollisuuden identifioitua opintojen alusta lähtien moniammatilliseen terveystoimijoidenkenttään. Näen jo, miten tämä auttaa eri ammattiryhmiä toimimaan myös työelämässä yhdessä.

Koen tiedekuntamme mahdollisuuksien oppimisympäristönä. Oppimisympäristön monet kerrokset kääntyvät yksittäisen opiskelijan taidoiksi ja hyvinvoinniksi sekä subjektiiviseksi kokemukseksi omasta opintopolusta. Meillä on paljon valtaa vaikuttaa oppimisympäristön tunnelmaan siinä, miten tiedekunnassa viestimme, miten kohtaamme toisemme, mitä palautetta annamme ja miten rakennamme opinto-ohjelmia ja siltoja niiden välille.

Saimaannorppaentusiastina olen erityisen iloinen uudesta Norppa-työkalusta eli yliopiston kurssipalautejärjestelmästä. Se on upea assistentti oman opetuksen kehittämiseen ja opiskelijoiden kokemusten kuulemiseen – tärkeä osa oppimisympäristöä siis! Mutta systeemi on vasta sitten hyvä, kun se otetaan laajaan käyttöön. Muista siis Norppaa.

Anu-Katriina Pesonen
professori, mielen ja aivojen kokeellinen tutkimus
Sleep & Mind -tutkimusryhmän johtaja
Opetuksesta vastaava varadekaani