Studia Medicina kiittää

Tiedekuntamme, HUS ja Biomedicum Helsinki -säätiö aloittivat syyskuussa 2009 Studia Medicina -yleisötilaisuudet, joiden tavoitteena oli välittää tietoa kampuksellamme tehdystä tutkimuksesta suurelle yleisölle. Studia Medicinan toimikunnan puheenjohtajana toimi alusta lähtien sisätautien emeritusprofessori Kimmo Kontula. Tilaisuuksien valovoimaisena puheenjohtajana toimi arkkiatrimme Risto Pelkonen, joka osaa erimerkillisellä tavalla yhdistää veitsenterävän ajattelun ja lämpimän humanismin.

Kimmo Kontula kirjoitti Studia Medicina -luentosarjan 10 vuoden toiminnan kunniaksi ”viikon blogin”, jossa hän kertoi Studia Medicinan syntyvaiheista ja tavoitteista sekä kiitti kaikkia Studia Medicinaa mahdollistaneita tahoja, toimikunnan jäseniä ja luennoitsijoita.

Nyt on aika kiittää sekä Kimmoa että arkkiatria, jotka ovat jättäneet Studia Medicinan vetovastuun. Tämän loistavan parivaljakon johdolla Studia Medicina on tuottanut tähän mennessä yli 60 luentotilaisuutta, viisi vuodessa. Aiheet on valittu huolella, on pohdittu niin ajankohtaisuutta kuin kiinnostavuuttakin ja otsikot on hiottu pieteetillä. Luentosarjan aiheet ovatkin olleet edellä aikaansa. Aivan ensimmäisen Studia Medicinan aiheena oli 30.9.2009 Ihmiskuntaa uhkaavat pandemiat ja influenssat. Professori Olli Vapalahti puhui tuolloin pandemiavirusten synnystä ja ominaisuuksista.

Arkkiatri ja Kimmo päättivät hienon uransa Studia Medicinassa 19.1.2022 pidettyyn luentotilaisuuteen, jonka aiheena oli Kulttuuri ja terveys. Aiheen valinnalle oli monta perustetta: kulttuurin myönteisistä vaikutuksista terveydelle tulee jatkuvasti vahvistuvaa näyttöä, ja pandemian aikana olisi erityisesti tarvittu kulttuurin voimaa jaksamisen vahvistaja, mutta tilanne olikin päinvastainen. Tästähän arkkiatrimme on kantanut huolta koko pandemian ajan.

Kulttuuri ja terveys -luentotilaisuus oli suuri menestys. Kuulijoita olisi ollut enemmän kuin se 300, joka pystyttiin ottamaan mukaan. Psykiatri Katinka Tuiska puhui kuvista terapiana ja psykologi Teppo Särkämö musiikin parantavasta voimasta. Tilaisuuden kruunasi arkkiatrin lämmin ja viisas esitys Terveyttä taiteesta.

Kimmon päätettyä uransa Studia Medicinassa sain kunnian jatkaa hänen tehtäväänsä toimikunnan puheenjohtajana. Haluan kiittää Kimmoa ja toimikuntaa luottamuksesta. Kiitän myös toimikunnan jättäneitä jäseniä Olli Jännettä ja Hannu Sariolaa inspiroivista keskusteluista. Kiitän myös toimikunnan uusia jäseniä Johanna Arolaa, Clas-Göran af Björkesteniä, Anniina Färkkilää, Taneli Raiviota ja Varja Siirtolaa. Olen myös kiitollinen siitä, että toimikunnan jäsenet Helena Isoniemi, Tiina Paunio, Anu-Katriina Pesonen ja Juha Sinisalo lupasivat jatkaa toimikunnassa. Toivottavasti Anne Pitkärantakin voi jatkaa tutkimusjohtajavirkansa päätyttyä toiminnassa. Kiitos Tomi (Mäkelä), että annat tukesi ja tietosi Biomedicum Helsinki -säätiön edustajana. Emilia Carlsson on koko tapahtuman ja toimikunnan tuki, jota ilman mitään ei tapahtuisi. Nina Matikainen puolestaan varmistaa yhteydet HUSiin ja tietää, miten parhaiten tiedottaa Studia Medicinasta suurelle yleisölle. Kiitokset teille kaikille!

Studia Medicina on ollut fyysinen luentotilaisuus, joka on myös lähetetty ja tallennettu mahdollisimman suuren yleisön osallistumisen mahdollistamiseksi. Pandemian aikana tilaisuudet siirtyivät zoomiin. Etätilaisuudet olivat tietysti erilaisia, kun ihmisten välien todellinen tapaaminen jäi puuttumaan. Etäluennoilla on kuitenkin myös etuja. Ne mahdollistavat suuremman yleisön eivätkä estä kysymysten kautta tapahtuvaa vuorovaikutusta. Etäluennot saattavat olla helpompia erityisesti työssä käyville ja opiskelijoille. Tulevaisuudessa olisi tärkeätä saada myös lasten ja nuorten terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita esille Studia Medicina -sarjassa. Studia Medicina palaa Biomedicumin suureen luentosaliin, mutta jatkaa luentojen välitystä ja tallennusta jatkossakin kaikille kiinnostuneille.

Ja te, jotka luette tätä blogia: jos mieleenne tulee loistava ajatus Studia Medicinan kehittämisestä, lähettäkää idea sähköpostiini (eija.kalso@helsinki.fi). Jos haluatte katsoa, mitä aiheita Studia Medicinassa on aiemmin käsitelty, löydätte aiheet täältä:

Seuraava Studia Medicina on 16.3.2022 klo 17–19 aiheesta Näköä ikä kaikki. Lämpimästi tervetuloa osallistumaan!

Eija Kalso
LKT, kipulääketieteen professori, Helsingin yliopisto
anestesiologian ja tehohoidon erikoislääkäri, kipuklinikan ylilääkäri, HUS