Pentaminoja ja pilvenpiirtäjiä

Teksti: Emma Karjalainen ja Tommi Mäkeläinen
Kuvat: Emma Karjalainen

Torstaina 24.9 klo 10 saapui Exactumin kolmanteen kerrokseen joukko ihmeissään olevia oppilaita opettajansa kanssa.  Ohjaajat yhyttivät ryhmän käytävältä ja opastivat Töölön 4. luokan Origoon. Luokassa 24 oppilasta saivat valita itse paikkansa, kuitenkin ryhmiksi jaotelluista pöydistä, eikä luokassa olevilta sohvilta.

Ensimmäisessä pulmatehtävässä pyydettiin oppilaiden joukosta  vapaaehtoisia luokan eteen istumaan lumpeenlehdille (tuoleille). Ohjeena oli siirtää pienten sammakoiden (oppilaiden) paikkaa tiettyjä sääntöjä noudattaen. Koko luokka osallistui tehtävään viittaamalla ja antaen siirtoehdotuksia. Lukuisien yritysten jälkeen sammakot pääsivät vihdoin määränpäihinsä. Luokka oli pulmasta innoissaan ja aikoivat esittää sen vielä kotonaan ja harrastuksissaan.

pilvenpiirtäjät
Helpon pelialustan ratkaisu.

Seuraavaksi  oppilaat saivat pohtia pilvenpiirtäjä -pulmaa parin kanssa. Ohjaajien hämmästykseksi monet oppilaat ehtivät ratkoa jopa haastavimmat pelilaudat. Tehtävä innosti sekä  oppilaita että opettajaa siinä määrin, että koulussa päästään tulevaisuudessakin pohtimaan pilvenpiirtäjien sijoittelua.

vierailukuva
Pentaminojen hahmottelua ruudukolle ja asettelua pelialustalle.

Vierailujen suosikkiohjelma pentamino oli valikoitunut myös tämän vierailun aiheeksi, ja aluksi lapset pääsivät pohtimaan erilaisten viisiruutuisten kuvioiden määrää. Kuviot hahmottuivat ruudukolle nopeasti ja muutama löysi jopa kaikki kaksitoista erilaista kuviota. Pöydän puhtaaksipyyhkimisen jälkeen oppilaat saivat pahviset pentaminokuviot, joilla heidän oli määrä täyttää tornin sekä suorakaiteen muotoiset alueet. Suurin ruudukko jäi kaikilta kesken, joten ehkä sitäkin päästään pohtimaan vielä koulussa tai kotona…

 

Vieraita Vesalasta

Teksti: Anni Jyrinsalo ja Jaakko Kokkonen
Kuva: Anni Jyrinsalo

Keskiviikkoinen Origo-vierailu alkoi luonnollisesti Origo-luokan valmistelulla ja tehtävien läpikäymisellä. Olimme varautuneet useammalla toimella, mutta tällä kertaa emme kaikkia kuitenkaan ehtineet käydä läpi. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä ehdimme syventyä paremmin toiminnallisiin tehtäviin. Meillä oli myös apuna käytössämme yläkoululainen TET-harjoittelija.

Hieman ennen alkamisaikaa menimme koululaisia vastaan Exactumin aulaan, jossa he jo hyvässä järjestyksessä odottivat. Ensin menimme Origo-luokkaan viemään oppilaiden takit ja koululaukut odottamaan pois lähtöä. Tämän jälkeen teimme kampuksella pienen esittelykierroksen, johon sisältyi Exactumin kolmannen kerroksen käytävä, kirjasto, Physicumin aula ja vilaus Chemicumista ja Unisportista. Esittelykierroksen jälkeen palasimme suoraa tietä Origo-luokkaan aloittamaan päivän päätarkoitusta.

Luokkatilaan päädyttyämme aloitimme pienellä aivopähkinällä. Pulman nimi oli Susi, Lammas, Kaali. Kerroimme pulman säännöt, jotka osoittautuivat jopa meille kokeneille vetäjille hieman unohduksiin vaipuneiksi. Annoimme oppilaiden miettiä pulmaa rauhassa pienissä ryhmissä. Tovin yrittämisen jälkeen päätimme ratkaista yhdessä pulman vierailun lopuksi.

Seuraavaksi annoimme tehtäväksi ratkaista Pilvenpiirtäjät-pulmia pareittain. Tehtävässä täytetään alustaa numerovihjeiden avulla hieman samalla tavalla kuin sudokua. Käytössä on neljä eri korkeuksista ”pilvenpiirtäjää”. Jokaiselle 4 x 4 alustan riviltä ja sarakkeelta täytyy löytyä vain yksi tiettyä kokoa oleva pilvenpiirtäjä. Tehtävä osoittautui joillekin hankalammaksi kuin toisille, tämä oli täysin luonnollista joten autoimme apua tarvitsevia ja annoimme heille lisäohjeita. Nopeimmat pääsivät haastavimpiin alustoihin käsiksi.

vesala2
Pilvenpiirtäjät-pulmaa ratkomassa.

Kolmantena tehtävänä oli Hanoin tornit, jossa tavoitteena oli siirtää torni vasemmasta laidasta oikeaan laitaan käyttämällä tyhjää ruutua välissä apuna. Tämä osoittautui joillekin todella helpoksi ja jotkut pääsivätkin ratkomaan pulmaa jopa viidellä!

Ennen vierailun loppua huomasimme että meillä ohjaajilla kävi pieni moka, sillä muistimme ”S, L, K”-säännöt hieman oikeasta poikkeavaksi. Korjasimme kuitenkin tilanteen lopussa ja oppilaat saivat syödä eväänsä, jonka jälkeen luokka jatkoi matkaansa.

Tervetuloa vierailulle uudemmankin kerran Vesalan ala-aste! 🙂

Vierailukauden aloitus

Kuva: Jenni Räsänen

Syksyn vierailukausi lähti käyntiin 17.9 klo 9:00, kun Helmi liiketalousopistosta Malmilta saapui toiminnallisen matematiikan luokka tutustumaan matematiikan ja tilastotieteen laitokseen sekä testaamaan muutamaa Summamutikan toiminnallista aktiviteettia.

Ryhmän opettajat olivat vierailulla jo toista kertaa, ja tällekin retkelle mukaan pääsivät juuri opintonsa aloittaneet ensimmäisen vuosikurssin ammattikoululaiset.

Tutustuminen yliopistoon käynnistyi heti ala-aulasta, mistä suuntasimme Lars Ahlforsin mukaan nimettyyn luentosaliin, jossa on tilaa lähes kolmelle sadalle kuulijalle. Oppilaat olivat totuttuun tapaan jäämässä taaimmaisille penkeille, mutta ohjaajien äänen säästämiseksi keräännyimme alimmille riveille kuulemaan matematiikan opiskelusta yliopstolla. Pikku luennon jälkeen reippailimme vielä tutustumaan kolmannen kerroksen valkotaulupöytiin sekä opiskelijahuoneeseen.

Toiminnallinen osuus alkoi luokassa ryhmiin jakautumisen jälkeen vanhalla kunnon tilavuushaasteella. Ryhmillä oli kymmenen minuuttia aikaa rakentaa muutamasta paperin palasta ja pienestä määrästä teipppiä mahdollisimman suuri astia, josta piti löytyä pohja, seinät sekä kansi. Oppilaat saivatkin teippailtua todella tiiviitä astioita, joissa herneetkin pysyivät sisällä koko punnituksen ajan. Tulokset hieman heittelivät astian muodosta riippuen vajaa sadasta grammasta yli kolmeen sataan grammaan!

ubongo
Kun oli saanut oman pelilautansa valmiiksi, oli aikaa auttaa vieruskaveria.

Lopuksi pelasimme vielä muutaman kierroksen Ubongoa, jossa jokaisella kierroksella oli eri voittaja. Pelilautojen ja -palojen siivouskin sujui nopeasti jokaisen lajitellessa omat palasensa oikeisiin rasioihin.

Juhlahumua Origossa

synttärit_26082015

Keskiviikkona 26.8. matikkaluokka Origossa juhlittiin 10-vuotissyntymäpäiviä. Synttärisankarin lisäksi Origoon saapui kuusi kappaletta vieraita sekä tietysti myös sankarin sisaruksia.

Synttäreiden ohjelmaksi valikoitui suosittu Amazing Race of Math -matikkasuunnistus, sillä juhlijoiden tiedettiin olevan hyvin taitavia pulmanratkojia. Suunnistamaan lähdettiin kahden kilpailevan joukkueen voimin.

Suunnistus sisälsi kymmenen erilaista rastia aina mielenkiintoisista salakirjoituksista kinkkisiin pulmatehtäviin. Suunnistusaikaa oli yksi tunti ja juuri ennen ajan loppumista molemmat joukkueet kirmasivat luokkaan kaikki tehtävät ratkaistuina.

Suunnistuksen jälkeen avattiin lahjat ja siirryttiin herkkupöydän ääreen. Pöydät notkuivatkin erilaisia suolaisia ja makeita herkkuja ja löytyipä luokan nurkasta myös jäätelöbaari, josta sai koostaa itselleen mieluisen annoksen.

Herkuttelun jälkeen pelattiin vielä Ubongo-peliä, ja tällä kertaa Ubongo-mestariksi kruunattiin itse synttärisankari. Lopuksi vieraat pääsivät kirjoittamaan synttäriterveisensä Origo-luokan pöytiin.

Lisätietoa Origo-synttäreiden järjestämisestä voit lukea täältä.

Mieletöntä matikkaa 2 -leiri

Teksti: Matias Kaukolinna, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen
Kuvat: Matias Kaukolinna, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen

Maanantaina alkoi Mieletöntä matikkaa 2- leiri aurinkoisessa säässä. Leiri aloitettiin tutustumisleikein ja nimien opetteluilla. Ulkoilun lomassa söimme lounaan ja lounaan jälkeen jatkoimme pihapelien ja –leikkien parissa. Iltapäivällä välipalan jälkeen ratkoimme pulmatehtäviä.

IMG_1380
Tulitikkupulmissa riitti pähkäiltävää.

Toinen leiripäivä alkoi ryhmäytymisleikein. Aamupäivällä tutustuimme erilaisiin salauksiin ja salakirjoituksiin. Leiriläisille tulivat tutuiksi Atbash- ja ruudukkosalaukset. Aamupäivän aikana saimme vieraita Kiinasta asti. Lounaan jälkeen pelasimme ulkona jättishakkkia ja mölkkyä sekä hypimme hyppynaruilla. Loppupäivän pelasimme matikka-aiheisia lautapelejä.

IMG_1607
Hyppynarulla hyppiminen oli yksi ulkoilutuokioiden hittiohjelmista.

Geometriakeskiviikko alkoi nimienmuisteluleikillä. Päivän aiheeseen virittäydyimme liikunnallisella geometriamuotoleikillä. Tämän jälkeen tutustuimme Platonin kappaleisiin varjokuvien avulla ja tämän jälkeen leiriläiset saivat itse rakennella erilaisia kappaleita tikkujen ja herneiden avulla. Ruokailun jälkeen leiriläiset muodostivat ryhmissä erilaisia geometrisia muotoja ja kappaleita käyttäen koko kehoaan apuna. Iltapäivällä rakentelimme paperista kuution ja oktaedrin muotoisia noppia. Loppupäivän pelasimme Ubongoa.

IMG_1499
Leiripäiviin sisältyi myös paljon askartelua.

Torstain aloitimme liikunnallisella leikillä, jossa leiriläiset pääsivät harjoittelemaan ryhmätyötaitoja. Aamupäivällä tutustuimme Pentaminoon. Aluksi leiriläiset saivat itse keksiä mahdollisia Pentamino-paloja ja ruokailuun asti he saivat ratkaista Pentamino-tehtäviä. Ruokailun jälkeen ulkoilimme erilaisten pihaleikkien parissa. Välipalan jälkeen opettajien täydennyskoulutusryhmä kävi tutustumassa leirin toimintaan. Loppuiltapäivä kului rakennellen dinoille laskuvarjoja. Päivän kohokohta olikin dinojen ja laskuvarjojen tiputus neljännestä kerroksesta ala-aulaan!

IMG_1594
Torstaina ratkottiin Pentamino-pulmia.

Viimeinen leiripäivä käynnistyi solmuleikein. Aamupäivällä tutustuimme koordinaatistoihin laivanupotuksen avulla. Ennen ruokailua myös ulkoilimme. Lounaan jälkeen leiriläiset pääsivät ratkomaan ryhmässä pulmia Amazing Race of Math– tyyliin suunnistaen. Loppupäivästä leiriläisten vanhemmat pääsivät tutustumaan leirin aktiviteetteihin leirin päätöstilaisuudessa.

IMG_1633
Leiriltä sai mukavien muistojen lisäksi paljon uusia kavereita.

Mieletöntä matikkaa 2 -leiri järjestettiin 3.-7.8.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 2.-4.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Bittejä ja algoritmejä -leiri

Teksti: Eveliina Hietakymi-Sandberg ja Emma Karjalainen
Kuvat: Emma Karjalainen

Maanantaina 3.8 Kumpulaan kokoontui joukko innokkaita 6.-9- luokkalaisia, jotka ovat kiinnostuneita matematiikasta ja ohjelmoinnista. Aiempaa koodaamiskokemusta ei leirille osallistuakseen tarvinnut, ja osa olikin tullut leirille tavoitteena saada ensikokemus koodaamisesta. Monella oli kuitenkin ohjelmointitaustaa jo entuudestaan, jopa ohjaajia enemmän!

Leirin ohjelmointiympäristönä toimi EppaBasic, joka on ohjelmoinnin opetuskäyttöön suunnattu ohjelmointikieli. Leirin ohjaaja Antti oli laatinut joka päivälle tehtävämonisteet, joiden avulla perehdyttiin ohjelmointikielen tärkeimpiin ominaisuuksiin. Nopeimmille koodaajille löytyi itseopiskelun tueksi lisämateriaalia oppaasta.

20150804_132919
Atk-luokka tuli leiriviikon aikana hyvinkin tutuksi.

Maanantaina ohjelmassa oli tutustumista sekä piirtämistä ja silmukoiden tekemistä EppaBasicillä. Koodaamisharjoitusten vastapainoksi leirillä ehdittiin pelaamaan pum-peliä, miettimään Einsteinin ongelmaa sekä ihmettelmään Physicumin pyörivää kivipalloa ja Suomen kallioperäkarttaa.

Tiistain ohjelmointitehtävät pyörivät satunnaisuuden ja todennäköisyyslaskennan teemoissa. Nuoret pystyivät yhdistämään aiemmin oppimiaan taitoja ja luomaan täysin omia luomuksia. Ruokailun jälkeen aivot ja jalat saatiin solmuun norjalaisella jalkaleikillä. Iltapäivällä ohjaaja Jaakko johdatti leiriläiset Rubikin kuutioiden maailmaan.

20150806_155307
Rubikin kuutioita ratkomassa.

Keskiviikkona ohjelmoitiaiheena oli mm. rekursioita ja animointia. Rekursio oli kaikille leiriläisille uusi käsite, joten sen tutkiminen imaisi heti pauloihinsa. Tämän päivän oheisohjelmana testattiin leiriläisten kekseliäisyyttä, kielellisiä taitoja ja luonnontuntemusta K-kisassa. Kello 13:26 suunnattiin ulos mittaamaan Maapallon ympärysmittaa Eratosthenes Kyreneläisen apukeinoin.

Torstaina leiriläiset saivat valmiin koodin Nim-pelistä, jossa pelaajat (vastustajana tekoäly) poistavat kolmesta pinosta vuorotellen tikkuja. Viimeisen tikun poistaja voittaa pelin. Valmiin koodin tekoäly oli kehno, ja leiriläiset saivatkin tehtäväkseen kehittää tekoälystä mahdollisimman voittamaton. Viimeisenä leiripäivänä koittaisi tekoälyjen välinen kilpailu. Iltapäivällä kuultiin vielä tekoälyjen historiasta shakin ja kielenkääntämisen osalta.

20150805_140934
Maapallon ympärysmitan selvittämiseksi tarvitaan aurinkoinen päivä sekä hieman laskutaitoa.

Perjantaina oli vielä aikaa kehittää torstaina koodattuja tekoälyjä, sekä muita viikon aikana syntyneitä ohjelmia. Leiri huipentui huoltajille ja muille paikalle tulleille järjestettyyn loppushow’hun, jossa leiriläiset esittelivät viikon tuotoksiaan. Upeaa työtä kaikilta!

Bittejä ja algoritmeja -leiri järjestettiin 3.-7.8.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 6.-9.-luokan aloittaville nuorille. Leiri järjestettiin yhteistyössä Linkki-keskuksen kanssa. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Kumpulan rikospaikkatutkijat -leiri

Kolmena ensimmäisenä leiripäivänä harjoiteltiin matematiikan, kemian, fysiikan, tietojenkäsittelytieteen ja maantiedon tehtäväkokonaisuuksia, joita voi hyödyntää rikosten ratkaisemisessa. Leiriläiset oppivat mm. määrittämään hiuksen paksuuden, tunnistamaan verijälkiä, suunnistamaan gps-laitteiden avulla sekä ratkomaan salakirjoituksia. Leiriviikon viimeisenä päivänä tapahtui ”rikos”, joka leiriläisten tuli selvittää viikon aikana oppimillaan taidoilla.

rikosleiri
Leirillä harjoiteltiin mm. salasanojen murtamista, verijälkien tunnistamista, pituuden määrittämistä valvontakameran kuvasta sekä hiuksen paksuuden mittaamista.

Kumpulan rikospaikkatutkijat -leiri järjestettiin 15.-18.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 7.-9.-luokan aloittaville nuorille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

47×59-matikkaleiri

Teksti: Eveliina Hietakymi-Sandberg
Kuvat:
Eveliina Hietakymi-Sandberg

47×59-leiri kokosi kasaan 15 nuorta, jotka ovat matematiikasta
kiinnostuneita, ja joille koulumatematiikka on tuntunut turhan
haasteettomalta. Leiri toteutettiin yhteistyössä Matematiikan
olympiavalmennuksen valmennusjaoston kanssa.

IMG_5754
Leirillä rakennettiin mm. Platonin kappaleita tikuista ja herneistä.

Olympiavalmennus vastasi aamupäivän ”tiukasta” ohjelmasta, joka sisälsi mm. lukuteoriaa (alkulukuja, jaollisuutta, salausjärjestelmiä). Jo ensimmäisenä päivänä tehtävät olivat nuorten mielestä “aika vaikeita”. Viikko huipentui perjantaiaamupäivänä suunnistukseen, jossa testattiin leirillä opittuja taitoja.

yhdistetty_shakki
Shakki oli yksi tämänkin leirin suosikkiaktiviteeteista.

Vastapainona Summamutikan järjestämä iltapäivän ohjelma oli luonteeltaan hieman kevyempää. Ohjelmistoon sisältyi toisiin tutustumista, pelejä, leikkejä, askartelua ja ongelmanratkaisua. Erityisesti shakki osoittautui nuorten kestosuosikiksi. Pelaamaan päästiin joukkueittain pihalla olevilla jättinappuloilla ja -laudalla. Toki myös laitoksen perinteiset pelilaudat kirvoittivat nuoria mittelemään pikashakin merkeissä.

IMG_5775
Leiriviikko huipentui leikkimieliseen kilpailuun, jonka yhtenä osatehtävänä oli Tilavuushaaste.

Viikon aikana ehdittiin mm. tutustua toisen maailmansodan aikaisen Enigma-salauslaitteen tekniikkaan, rakentaa Platonin kappaleita varjokuvien perusteella ja tulkita asteroidien ominaisuuksia valokäyrien avulla. Viikon päätti hyvinkin vakavamielinen leiriskaba, jonka lajeina olivat mm. tilavuudeltaan mahdollisimman suuren astian rakentaminen paperista ja teipistä, A4-paperin läpi pujahtaminen sekä dinosauruspariskunnan laskuvarjohyppy neljännestä kerroksesta.

Kiitos kaikille nopeasti kuluneesta leiriviikosta! Toivottavasti nähdään ensi vuonnakin 🙂

IMG_5766

47×59-matikkaleiri järjestettiin 1.-5.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 6.-8.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Kadonneen jalokiven metsästys -leiri

Teksti: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen
Kuvat: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen

Maanantaiaamu 8.6 Origossa alkoi tutustumisella uusiin leiriläisiin. Ruokailun jälkeen päästiin aloittamaan jalokiven metsästys pukemalla päälle arkeologien takit. Yliopiston läheisyydestä löytyi vanhan temppelin rauniot, joiden koordinaatit selvitettiin ulkoa löytyneistä salatusta viestistä ja kartasta. Raunioilta löytyi ikivanha laatta, josta selvisi, että temppeliin on kätketty rubiini. Iltapäivä kului tiputtamalla dino alas neljännestä kerroksesta itse tehtyjen laskuvarjon varassa.

IMG_1225
Tarinan keskipisteenä oli Qumpulan muinaisen temppelin rauniot.

Tiistai lähti käyntiin Platonin kappaleiden rakentelulla. Leiriläiset rakensivat taitavasti jopa ikosaedrejä. Jalokiven tarina jatkui raunioilla, missä huomattiin, että rubiini oli kadonnut. Raunioiden läheltä löytyi epäilyttävä teltta, jonka sisältä löytyi tyhjä puinen arkku ja kasa henkilökortteja. Leiriläiset selvittivät henkilökorttien aitoutta ja löysivät joukosta yhden väärennetyn kortin. Tästä heräsivät epäilyt: Onko temppelin raunioilla käynyt rosvoja? Iltapäivä kului mukavasti pelaten shakkia ja muita lautapelejä.

IMG_1171
Läheltä raunioita löytyi rikollisten teltta.

Keskiviikko aloitettiin liikuntatuokiolla, jonka jälkeen siirryimme ratkomaan kadonneen jalokiven mysteeriä. Poliisi oli toimittanut pääarkeologeille kahden edellisenä päivänä kiinniotetun rikollisen haastattelut.  Niistä selvisi, että kaivauksilla oli nähty muumio ja yksi rikollisjoukkion jäsen oli kateissa. Kiinniotetut olivat tiputtaneet pakomatkansa varrelle kaksi juuri löytämäänsä laattaa, joita leiriläiset lähtivät etsimään. Laatoista selvisi, että rubiini on kirottu ja sen voi purkaa järjestelemällä paloja oikeinpäin. Tästä heräsi lisää kysymyksiä: Mitkä palat ja missä on rubiini? Mikä on Virven kirous ja miten muumio liittyy siihen? Rikollisjoukkion puuttuva jäsen päätettiin houkutella raunioille kiinniotettavaksi uutisjuttujen avulla, jotka esitettäisiin televisiossa seuraavana aamuna.

IMG_1251
Uutislähetysten avulla yritettiin houkutella epäilty palaamaan takaisin rikospaikalle.

Torstaiaamu alkoikin Kumpulan aamu-uutisilla, jonka jälkeen siirryimme kaivauksille tekemään väijytystä rikolliselle. Leiriläiset saivat rikollisen kiinni, jolloin paikalle soitettiin poliisi. Rikollinen annettiin poliisin huostaan, joka vei hänet kuulusteltavaksi. Poliisi ilmoitti saaneensa rikolliselta aiemmin mysteerinä pysyneet palat, joiden ohje oli edelleen piilossa raunioiden syövereissä. Leiriläiset kaivoivat ohjekäärön alttarin edestä, jonka jälkeen kiiruhdettiin Origoon ratkomaan palojen arvoitusta. Paloista selvisi kirouksen purkuohjeet, joiden avulla voitaisiin kiristää rikolliselta rubiinin sijainti. Loppupäivä vietettiin mayamatematiikan parissa Harri Kettusen mielenkiintoisen esitelmän johdolla.

IMG_1267
Leiriläiset saivat muumioksi naamioituneen rikollisen kiinni torstaiaamupäivän väijytyksessä.

Rikollinen oli paljastanut jalokiven sijainnin, kun kirouksen purkuohjeet oli selvitetty, joten perjantai aloitettiin rubiinin etsimisellä. Onneksi jalokivi löytyi ja pystyimme toimittamaan sen museolle säilöön. Iltapäivä kului rattoisasti seitsenottelun merkeissä. Päivän päätteeksi huoltajat pääsivät vielä tutustumaan leiriviikon tapahtumiin päätöstilaisuudessa.

ryhmä
Kiitos neuvokkaiden tutkijoiden jalokivi saatiin takaisin oikeisiin käsiin.

Kadonneen jalokiven metsästys-leiri järjestettiin 8.-12.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 4.-6.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Mieletöntä matikkaa 1 -leiri

Teksti: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen
Kuvat: Emma Karjalainen, Anne Kivistö ja Noora Nuutinen

Maanantaiaamuna Origo täyttyi pienistä leiriläisistä ja heidän huoltajistaan. Leiripäivä lähti käyntiin hedelmäsalaatilla ja matikkahämähäkinverkolla. Tutustuminen jatkui jonoihin järjestäytymisellä. Nälkä kurni jo vatsassa, joten ei muuta kuin nokka kohti ruokalaa. Ruokailun jälkeen purettiin energiat ulkona hippaleikkeihin, jonka jälkeen sisällä askarreltiin leiripassit, joihin täytettiin jokaisen päivän kivoin juttu. Loppupäivä meni ongelmanratkaisutehtävien parissa.

IMG_0906
Leiripäivien tapahtumat kirjattiin leiripäiväkirjaan.

Tiistaina päivä alkoi tutustumisleikein. Nimet eivät ihan vielä olleet kaikilla muistissa. Päivän aikana tutustuimme kolmeen eri salaustekniikkaan. Myös leiripassiin tuli kirjoittaa salattu viesti. Ulkona pelattiin mölkkyä, yatzya ja shakkia. Myös hyppynarut olivat kovassa käytössä.

WP_20150602_002
Ulkoshakki oli yksi leirin hittipeleistä.

Geometria-keskiviikko lähti käyntiin geometriamuotopelillä, jossa valtasimme Exactumin ala-aulan. Tämän jälkeen oppilaat pääsivät rakentelemaan Platonin kappaleita tikuista ja herneistä. Myös omista rakennelmista tuli aika mahtavia. Ulkona leikittiin x-hippaa, ja hypättiin hyppynarua sekä muodostettiin ryhmissä geometrisia muotoja käyttäen koko vartaloa. Iltapäivä kului matikkapelejä pelatessa.

IMG_0984
Ympyrän muodostaminen omalla keholla vaatii yhteistyötä ja notkeutta.

Torstai aloitettiin vauhdikkaasti tyynyformulalla ja eurooppalaisella junaverkko-ongelmalla. Ruokailun jälkeen ulkona odottivat taas suositut pihapelit. Sisällä lapset saivat miettiä pentamino-paloja ja ratkoa niillä tornipulmaa ja ruudukoita. Monet saivat onnistumisen kokemuksia saadessaan rakennettua kaikista pentaminopalasista suorakulmion. Iltapäivä kului sudokujen ja matikkapelien merkeissä.

IMG_1002
Leirillä pelattiin erilaisia matikka-aiheisia lautapelejä.

Perjantaina aloitimme päivän toivotuilla leikeillä. Sen jälkeen askartelimme erilaisia noppia. Ruokailun jälkeen leiriläiset pääsivät suunnistamaan ympäri Exactumia Amazing Racen tyyliin. Iltapäivällä ehdittiin vielä piipahtaa ulkona ennen vanhempien saapumista päätöstilaisuuteen.

IMG_1019
Pihalla pelattiin shakin lisäksi myös mölkkyä.

Mieletöntä matikkaa 1 -leiri järjestettiin 1.-5.6.2015 Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella. Leiri oli suunnattu syksyllä 2.-4.-luokan aloittaville lapsille. Lisätietoja leiristä löydät täältä.

Lisää kuvia leiristä löydät täältä.

Helsingin yliopiston tiedekasvatuskeskus | Matematiikan ja tilastotieteen laitos