Skrivråd på nätet

Det finns mycket information om att skriva på nätet. Det svåra är att hitta rätt och få tag på pålitliga källor. Följande adresser kan du lita på:

Om att skriva vetenskapliga uppsatser

www.abo.fi/csk/web/

Här hittar du information om hur man skriver en vetenskaplig uppsats, du får praktiska skrivråd och tips om användbara webbplatser. Centrum för språk och kommunikation vid Åbo Akademi upprätthåller den här webplatsen.

www.nordiska.su.se/personal/strand-h/asc/genrekr.htm

Ett utdrag ur Studentens skrivhandbok. En generell beskrivning av vad som är utmärkande för den akademiska uppsatsen; stil, förhållningssätt och framställningssätt.

Språkliga råd, handböcker och ordlistor

www.kotus.fi/svenska

Svenska språkbyråns (vid Forskningscentralen för de inhemska språken) webbplats som har en omfattande länkförteckning. Här hittar du olika ordlistor och ordböcker i Norden. Här får du hjälp när du grubblar över terminologi. På samma webbplats finns också:

www.shh.fi/link/sprak/svenska/index.htm

Svenska handelshögskolans länkförteckning med länkar till ordlistor och webbplatser om vetenskapligt skrivande.

www.svenskaspraket.nu

Länksamling till webbplatser för svensk språkvård.

www.vnk.fi/spraknamnden

Statsrådets svenska språknämnds webbplats. Nämnden arbetar för ett klart och begripligt svenskt lag- och förvaltningsspråk. Länkar till EU-relaterat material, förvaltning och lagstiftning.

www.justitie.regeringen.se/klarsprak

Klarspråksgruppens webbplats med Myndigheternas skrivregler och Svarta listan som innehåller ord som man för undvika.

Ordböcker:

g3.spraakdata.gu.se/saob/

Svenska Akademiens ordbok (SAOB). En historisk och vetenskaplig ordbok. Förväxla den inte med SAOL (Svenska Akademiens ordlista).

www.ne.se

Nationalencyklopedins ordbok i tre band.

Övriga:

www.tt.se/ttsprak

Allmänna goda råd till den som skriver.

www.skrivihop.nu

Om du är osäker på om du ska skriva ord i sär eller ihop.

www.tnc.se

Tekniska nomenklaturcentralens termer för olika vetenskapsområden.

www.nada.kth.se/dataterm

Datatermer

www.annalindhbiblioteket.se/links/uppsatsskrivning.asp

En mängd olika länkar till webbsidor som behandlar hur man skriver vetenskapliga uppsatser, skrivregler och språkvård, källkritik och citeringsteknik. Här får du se till att du själv är kritisk.

KategorierOkategoriserade