Analys av skrivuppgift

Fundera på vad du vill skriva om – vad intresserar dig? Har du kanske redan skrivit en uppsats om något som du kan fördjupa? Läs handböcker och artiklar om sådant som intresserar dig och gör anteckningar. Försök formulera någon typ av rubrik, för att avgränsa ditt ämne från början. Det räcker inte med ”jag ska väl skriva något om tvåspråkighet”. Försök i stället precisera: ”Tvåspråkiga barns prestationer i modersmålet”. När du har ett preciserat ämne är det lättare att analysera din skrivuppgift.

Innan du börjar skriva ska du tänka på ditt ämne och göra anteckningar. När du sedan sätter dig ner för att skriva börjar du inte från ett tomt bord!
Fundera på om du ska göra en empirisk undersökning med eget material eller om du ska utgå från det som tidigare skrivits om tvåspråkiga barn. Tala med din handledare! Han eller hon kan vägleda dig så att du väljer en vettig infallsvinkel på ditt ämne som passar den typ av uppsats som du skall skriva.

Ett bra sätt att komma igång med analysen är att sätta sig ner och brainstorma kring sitt ämne. Det innebär att du skriver om ditt ämne – allt det du vet om det – i tre minuter. Du ska inte bekymra dig om språk eller struktur medan du skriver, du behöver inte ens skriva ner hela satser. Det viktiga är att du får ner något på ett papper.

Du kan också använda dig av den s.k. skrivtärningen (se Strömqvist 1990:51). I den här övningen ser du ditt ämne ur sex olika synvinklar.

Skriv om ditt ämne utgående från följande frågor, varje steg får ta 3-5 minuter. Du behöver inte koncentrera dig på detaljer – se bara till att få ner så mycket information som möjligt på papper.

Steg 1 Beskriv företeelsen!
Steg 2 Jämför! Vad liknar det, vad liknar det inte!
Steg 3 Associera! Vad kommer du att tänka på i samband med företeelsen?
Steg 4 Analysera! Hur fungerar företeelsen? Vad har den för effekt på samhället?
Steg 5 Användningsområden! Hur kan företeelsen användas?
Steg 6 Argumentera för och emot företeelsen!

När du har gjort detta har du redan nu en hel del material du kan använda i din uppsats.

KategorierOkategoriserade