Siirry sisältöön

LogoHelsingin yliopisto

Kielijelppi – Språkhjälpen

Jelppiä akateemiseen viestintään Hjälp för akademisk kommunikation

  • Etusivu
  • Puheviestintä
    • Mitä on puheviestintä
      • Vuorovaikutus
      • Puheviestinnän merkkijärjestelmät
      • Intentionaalisuus ja viestinnän määritelmät
      • Verbaalinen viestintä
      • Nonverbaalinen viestintä
    • Yliopistolaisen puheviestintäosaaminen
      • Asiantuntijana työelämässä
      • Tieteellinen puheviestintä
      • Vuorovaikutus seminaarissa
      • Ihmissuhdeammattien viestintää
    • Puheviestintäosaamisen kehittäminen
      • Puheviestintäosaaminen
      • Puheviestintätaidot
      • Puheviestintätaitojen oppiminen
      • Palaute puheviestinnän harjoittelussa
      • Viestijäkuva
    • Esiintyminen
      • Esiintyminen vuorovaikutustilanteena
      • Esiintyminen vaikuttamisena
      • Esiintyminen taitona
      • Esiintymistilanteeseen valmistautuminen
      • Esiintymisjännitys on yleinen ilmiö
    • Ryhmäviestintä
      • Ryhmä ja ryhmäviestintä
      • Ryhmän kehitysvaiheet
      • Ryhmän viestintäsuhteet
      • Ryhmäviestintäosaaminen
      • Päätöksenteko ja ongelmanratkaisu ryhmässä
      • Konfliktit ryhmässä
      • Ryhmäilmiöitä
      • Neuvottelutaito
        • Neuvottelu on prosessi
        • Neuvottelutyyli
        • Neuvottelutaktiikat
        • Neuvottelun etiikka
      • Kokoustaito
        • Kokous ja kokoustaidot
        • Puheenvuorot
        • Kokouksen kulku
        • Asian käsittelykaava
        • Osallistujien tehtävät kokouksessa
        • Kokouksen valmistelu
    • Kirjallisuus ja linkit, puheviestintä
  • Kirjoitusviestintä
    • Tieteellinen kirjoittaminen
      • Mitä on tieteellinen kirjoittaminen?
      • Tieteellisen kirjoittamisen lähtökohtia
      • Argumentointi ja argumentoiva kirjoittainen
      • Aiheen ja näkökulman valitseminen
      • Lukeminen ja referoiminen
      • Tutkimusprosessi
      • Minä tieteellisessä tekstissä
      • Kirjallisuus, tieteellinen kirjoittaminen
    • Opiskelijoiden tekstilajeja
      • Kirjoittaminen osana opiskelua
      • Oppimispäiväkirja
      • Essee
      • Tenttivastaus
      • Kandidaatintutkielma
      • Katsaus
      • Tutkimussuunnitelma
      • Tutkimusraportti
      • Tiivistelmä
      • Kypsyysnäyte
    • Kirjoittamisen aluksi
      • Kirjoittamisen lähtökohdat
      • Ensin lukija
      • Minä kirjoittajana
    • Kirjoitusvaiheet
      • Kirjoittaminen prosessina
      • Ideointivaihe
      • Jäsentelyvaihe antaa tekstille hahmon
      • Kirjoittamalla eteenpäin
      • Palautteen antaminen
      • Viimeistely
      • Yhteiskirjoittaminen
      • Kirjallisuus, kirjoitusvaiheet
    • Mikä tekee tekstistä sujuvan
      • Tekstin punainen lanka
      • Teksti saa muodon
      • Virkkeistä yhtenäiseksi tekstiksi
      • Otsikointi
      • Aloitus ja lopetus
      • Kirjallisuus, sujuva kieli
    • Lähteiden käyttö ja lähdeluettelo
      • Lähteeseen viittaaminen
      • Lähdeviitteiden merkintä
      • Lähdeluettelon laatiminen
      • Sisällysluettelo ja tutkielman järjestys
      • Kirjallisuus, lähteiden käyttö
    • Opiskelutekstien arviointi
      • Yksi näkökulma arviointiin: Bloomin taksonomia
      • Opiskelutekstin arvioitsija ja oletettu lukija
      • Kirjoittajan työkalupakki: apuneuvoja oman tekstin arvioivaan tarkasteluun
      • Opiskelutekstien arviointi, kirjallisuus
    • Lähteitä, kirjoitusviestintä
      • Kirjoitus- ja tutkielmaoppaita
      • Kielen- ja tekstinhuollon apuneuvoja
      • Sanastoa ja terminologiaa
  • Tekijät ja yhteyshenkilöt

Mikä tekee tekstistä sujuvan

Tekstin punainen lanka
Teksti saa muodon
Virkkeistä yhtenäiseksi tekstiksi
Otsikointi
Aloitus ja lopetus
Kirjallisuus, sujuva kieli

Katso myös

Kirjoittajan työkalupakki

Kielenoppijan työkalupakki

Palvelun tarjoaa WordPress