Palautteen antaminen

Palaute auttaa kirjoittamisessa eteenpäin. Keskustelemalla tekstistään erilaisten lukijoiden kanssa kirjoittaja voi testata tekstinsä vastaanottoa. Palautetta kannattaa opetella hakemaan tekstin tekemisen joka vaiheessa. Jos palautetta pyytää vasta kirjoitusprosessin lopussa, kynnys tehdä muutoksia voi nousta korkeaksi.

Myös palautteen antaminen kehittää omaa kirjoittamista ja auttaa näkemään myös omaa tekstiä uusin silmin. Opintojen yhteydessä luettavat tekstit ovat usein valmiiksi toimitettuja, joten palautetta antamalla pääsee kurkistamaan muiden tekstien välivaiheisiin.

On ymmärrettävää, että palautetilanteet herättävät monenlaisia tunteita. Niitä kannattaa tutkailla uteliaasti ja muistaa, että yleensä kommentit on tarkoitettu tekstin parhaaksi. Kannatta myös huomioida, että palaute ei ole sama asia kuin arvio. Palaute kertoo, miten yksi lukija on tekstin kokenut. Eri palautteet voivat olla keskenään ristiriitaisia; lukijoita on monenlaisia.

Kirjoittaja on itse viime kädessä vastuussa tekstistään. Voit itse päättää, mitä palautteella teet, eikä sinun ole pakko olla samaa mieltä palautteenantajan ehdotusten kanssa.

Seuraavassa muutama ohjenuora palautteen antajalle:

  • Ota selville, mistä ja miksi annat palautetta.
  • Anna täsmällisiä ja yksityiskohtaisia palautteita
  • Keskity käsillä olevaan tekstiin – älä muistele menneitä.
  • Puhu tekstistä ja sen ominaisuuksista, älä henkilöstä.
  • Älä arvota tekstiä, jos sitä ei nimenomaisesti pyydetä.
  • Älä vertaa tekstiä muihin, mutta ota kuitenkin selvää tekstilajin ominaispiirteistä ja peilaa käsillä olevaa tekstiä niihin.
  • Keksi ideoita ja ehdota etenemistapoja.

 

Askarruttaako palautteen antaminen tai saaminen? Tuntuuko sinusta, ettet saa opinnoissa tarpeeksi palautetta tai että palaute on huonoa? Lue lisää siitä, miten voit vaikuttaa palautekokemuksiisi!