Miten ohjaaja tai vertaislukija käyttää työkalupakkia?

Työkalupakin asiasanojen avulla palautteen antaja voi nostaa tarkastelemastaan tekstistä esiin kirjoittamisen kannalta keskeisiä asioita, joista palautteen saaja voi itse hakea lisätietoja Sanaston avulla. Yksityiskohtien opiskelu ja tekstin muokkaus jäävät siis tekstin laatijan tehtäväksi.

Työkalupakki sopii kirjoitusviestinnän ohjaajan palautevälineeksi erityisesti silloin, kun ohjaaja antaa kirjallisesti palautetta suurehkon kirjoittajajoukon teksteistä. Työkalupakin avulla tekstien kommentointi on nopeaa ja ohjaajalle jää aikaa antaa palautetta myös tekstin ansioista. Kommentoitu teksti toimii hyvin myös henkilökohtaisen palautekeskustelun täydentäjänä.

Vertaispalautteen antajien apuvälineeksi työkalupakki sopii esimerkiksi seminaaritöitä opponoitaessa. Jos seminaarin käytettävissä on verkko-oppimisalusta, työkalupakin avulla annetut palautteet voidaan julkaista alustalla, jolloin kaikki seminaarilaiset voivat hyödyntää vertaispalautteita.

Sekä kirjoitusviestinnän ohjaaja että vertaispalautteen antaja voivat käyttää työkalupakkia joko 1) sähköisesti, jolloin palaute annetaan Word-tekstinkäsittelyohjelman tai vastaavan kommenttitoiminnon avulla, tai 2) paperilla, jolloin palaute kirjoitetaan tulostetun paperiversion marginaaleihin. Molemmissa tapauksissa tekstin kohennuskommentit merkitään tarkasteltavana olevaan asiakirjaan työkalupakista löytyvien asiasanojen avulla VERSAALEIN eli SUURAAKKOSIN, jolloin ne erottuvat muista tekstiin tehdyistä huomioista ja ohjeista. Lisäksi palautteen antaja voi liittää palautteeseensa lyhyen koosteen tekstin keskeisistä ansioista sekä kohennusta kaipaavista kielen- ja tekstinhuollon seikoista. Työkalupakkiin on tulossa tarkempi ohje palautteen antamisesta.