Helsingin yliopistossa järjestettiin perjantaina 6.3.2009 Kehittyvä kypsyysnäyte -seminaari. Seminaarin tarkoituksena oli koota yhteen kypsyysnäytteiden tarkastajia, opettajia ja opintoasioista vastaavaa hallintohenkilöstöä pohtimaan kysymyksiä, joita on noussut esiin kehittämistyössä eri yliopistoissa ja korkeakouluissa.
Ohjelma koostui eri kypsyysnäytetyöryhmien jäsenten pitämistä alustuksista sekä pienryhmätyöskentelystä.
Alustuksia oli neljä:
- Sonja Vidjeskog (Åbo Akademi / Den svenskspråkiga mognadsprovsgruppen): Vad är inte ett ‘moget’ språk? Synpunkter på gränsdragningsproblematiken
- Heli Harrikari (Tampereen teknillinen yliopisto / LAAKEA-osahanke): Kypsyysnäytteiden kielentarkastuksen arviointikriteerien yhtenäistäminen
- Ilona Tanskanen (Turun ammattikorkeakoulu): Kypsyysnäyte ammattikorkeakouluissa
- Johanna Vaattovaara ja Toini Rahtu (Helsingin yliopiston humanistinen tiedekunta): Kokemuksia kypsyysnäytekokeilusta
Pienryhmissä keskusteltiin seuraavista teemoista:
- Kypsyysnäytteen monet muodot
- Kypsyysnäytteen arviointi ja S2-kypsyysnäytteet.ppt
- De svenskspråkiga mognadsproven – bedömning och arrangemang vid olika högskolor
- Kypsyysnäytteen tekstilaji
- Kypsyysnäyte – byrokraattinen taakka vai osa linjakasta oppimisprosessia?
Kypsyysnäytteiden kehittämistyön taustaa
Tutkintoasetuksen vaatimaa kypsyysnäytettä on monessa korkeakoulussa pyritty kehittämään jo pitkään. On katsottu aiheelliseksi panostaa siihen, että kypsyysnäyte palvelisi aiempaa paremmin tieteellisen ja analyyttisen kirjoittamisen oppimista sekä tavoiteaikataulussa valmistumista.
Aiheeseen liittyviä linkkejä
- Kypsyysnäytteet Helsingin yliopistossa
- Laadukas opinnäytetyö. Ylemmän AMK-tutkinnon opinnäytetyötä koskevia suosituksia
- FINELCin ohjeita ja suosituksia kypsyysnäytteiden kielentarkastukseen
- Ammattikorkeakoulun kieltenopetuksen käytäntösuositukset
- Kauppaopettaja Handelsläraren 2/2009. Kauppa- ja kulttuuriopettajien järjestölehti