Pilkku

Tarkista pilkun käyttö.

Pilkun käyttö on yksinkertaista

Siihen on 3 pääsääntöä:

1. Pilkkua käytetään lauseiden rajalla (ks. tarkemmin alla).

2. Pilkkua käytetään erottamaan luettelon osia ja rinnasteisia lauseenjäseniä.

Taitava kirjoittaja pystyy referoimaan, arvioimaan ja kommentoimaan pohjatekstejä, keskusteluttamaan niitä keskenään ja luomaan niiden pohjalta uutta tietoa.

3. Pilkulla erotetaan erilaisia lauseen sisäisiä lisäyksiä ja täsmennyksiä.

Kirjoittaminen, kuten muukin luova työ, edellyttää kärsivällisyyttä ja ongelmanratkaisukykyä.

Pilkku lauseiden rajalla

Pää- ja sivulauseen välissä käytetään aina pilkkua. Joskus sivulause voi olla päälauseen sisällä tai kahden päälauseen välissä. Tällöin on tärkeää muistaa myös sivulauseen jäljessä tuleva pilkku.

Kannattaa miettiä, milloin suora sitaatti on tarpeen.
Suoraa sitaattia voi käyttää, jos haluaa kyseenalaistaa toisessa tekstissä esitettyjä ajatuksia.

Kirjoittaja, joka lainaa toisen esittämiä ajatuksia ilman asianmukaisia viitteitä, syyllistyy tieteelliseen vilppiin.
Tutkija väittää, että tulokset ovat perusteltuja, mutta hän jättää huomiotta vastaesimerkit.

Kahden päälauseen välissä käytetään pilkkua silloin, jos lauseita yhdistää rinnastuskonjunktio ja lauseilla ei ole yhteisiä jäseniä.

Luennoitsija päätti pitää tauon, ja opiskelijat kiirehtivät kahvilaan.
Vrt.
Luennoitsija päätti pitää tauon ja kiirehti kahvilaan. HUOM! yhteinen lauseenjäsen: luennoitsija
Kahvilassa luennoitsija piti taukoa ja opiskelijat kertasivat tietojaan. HUOM! yhteinen lauseenjäsen: kahvilassa
Kahvilassa juteltiin ja sitten lähdettiin takaisin luentosaliin. HUOM! jos lauseiden predikaatit ovat passiivimuotoisia tai taipuvat 1. tai 2. persoonassa, lauseissa ajatellaan olevan yhteinen subjekti.

Kahden sivulauseen välinen pilkun käyttö riippuu siitä, mikä on sivulauseiden keskinäinen suhde.

• alisteinen lause erotetaan hallitsevasta

Kannattaa muistaa, ettei kieli ole vain päällinen, joka lopuksi liimataan asioiden ylle.

• rinnasteisia sivulauseita ei eroteta toisistaan pilkulla

Kannattaa muistaa, ettei tekstin kieltä voi irrottaa asiasisällöstä ja että tekstinhuolto on muutakin kuin pilkkuvirheiden korjailua.

Lisäohjeita

Pilkulla ei eroteta lauseenalkuisia lauseenvastikkeita eikä muita koko lausetta määrittäviä lauseenalkuisia määritteitä.

Saadakseen tukea väitteilleen tutkija voi viitata muihin samansuuntaisiin tutkimustuloksiin.

Referoidessaan toisen tutkijan esittämää tietoa kirjoittajan tulee kuitenkin säilyttää alkuperäisen tekstin varmuusaste.

HUOM! Pilkulla voi kuitenkin erottaa lauseen lopussa tai keskellä olevan irrallisen lisän:
Tutkija teki päätelmät aineiston perusteella, tutkittuaan sitä taustateoriansa valossa.

Lyhyitä päälauseita ei välttämättä tarvitse erottaa pilkulla.

Ajatus kulkee ja tekstiä syntyy.

Vaan-konjunktion kanssa tulee pilkku vain, jos sen jälkeen on kokonainen lause.

Tieteen lingua franca ei useimmiten enää ole latina vaan englanti.
Tieteen lingua franca ei enää ole latina, vaan tutkijat käyttävät kansainvälisissä yhteyksissä useimmiten englantia.

Pilkulla ei voi korvata muita välimerkkejä

Vahinkoa voi olla vaikea enää korjata jälkikäteen, särö yrityskuvassa jää pysyväksi.

Vahinkoa voi olla vaikea enää korjata jälkikäteen: särö yrityskuvassa jää pysyväksi.