Lainausmerkit

Tarkista lainausmerkkien käyttö. Perehdy esimerkkeihin. Merkkien järjestyksellä ja välilyönneillä on väliä.

Tarkista, ovatko sitaattien ja johtolauseiden välimerkit ja isot alkukirjaimet kohdallaan. Nyrkkisääntönä on, että lainaukseen tarvittava pilkku merkitään sitaattimerkkien ulkopuolelle mutta piste, kysymysmerkki ja huutomerkki laitetaan niiden sisäpuolelle.

Kirjoituskurssin aluksi luennoitsija kysyi: “Mitä kirjoittaminen sinulle merkitsee?”
“Kirjoittaminen on tuskaa!” huudahti eräs kurssilaisista.
“Mielestäni kysymys on liian laaja”, valitti eräs opiskelija, “sillä kirjoittamisen merkitys riippuu tekstin tarkoituksesta ja tekstilajista”.
“Voiko päiväkirjan kirjoittamista verrata opinnäytetyön laatimiseen?” kysyi toinen opiskelija.
“Minulle kaikki kirjoittaminen on tutkimusmatkailua”, kuului ääni takarivistä.

“Luulen osaavani käyttää lainausmerkkejä”, kirjoittaja sanoi, “mutta mitä ovat puolilainausmerkit?” hän jatkoi. Kirjoitusviestinnän ohjaaja naurahti: “Sanoit ensin: ‘Luulen osaavani’, mutta kuitenkaan et tunne puolilainausmerkkejä. Lainausmerkeillä ja puolilainausmerkeillä on omat tehtävänsä.”

Opiskelija toivoi saavansa asiaan “lisää valoa”.

Suosikkielokuvani on Kaurismäen “Mies vailla menneisyyttä”.
Kaurismäen elokuvista suosikkini on Mies vailla menneisyyttä.

Argumentoida tarkoittaa ‘todistella, perustella’.