Ajattelu

Tälle sivulle on koottu pelejä, joita voi käyttää ajattelun taitojen harjoitteluun.

Ajattelun taidot on luokiteltu kahden teorian näkökulmasta: a) Piaget’n skeemat (luokittelu, sarjoittaminen, aikajärjestys, avaruudellinen hahmottaminen, syy ja seuraus, ja pelin säännöt b) Klauerin Induktiivisen päättelyn osa-alueet (ominaisuuksien vertailu ja suhteiden vertailu) niin, että ensin on merkitty Piaget’n skeema, jonka jälkeen (/-merkki) on merkitty Klauerin osa-alue.

Jokaisesta pelistä on kuvattu pelin julkaisija, ikäsuositus ja annettu lyhyt pelikuvaus.

Kuvien ja pelien kuvauksien lähteet on ilmoitettu kunkin pelin yhteydessä.

 

MINUN ENSIMMÄINEN PELINI

ensimmainenpelini

Julkaisija: Haba
Ikäsuositus: 2+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (ristiinluokittelu)
Kuvaus: Peli pienimmille värien sekä muotojen harjoittamiseen. Pelissä heitetään kahta noppaa ja niiden osoittamien kuvioiden ja värien perusteella pelilaudoille kootaan kukkia ja perhosia.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

ILOISET MADOT

iloisetmadot
Valmistaja: Beleduc
Ikäsuositus: 3+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (ristiinluokittelu)
Kuvaus: Pelissä puetaan kahta noppaa heittämällä madoille erivärisiä ja muotoisia ”vaatteita”. Pelaajat valitsevat itselleen toukan. Pujotuspalikat ja nopat pannaan pöydän keskelle. Toinen noppa näyttää värin ja toinen näyttää muodon kaksiulotteisena. Pelaajan pitää löytää kolmiulotteinen palikka, joka vastaa noppien ohjetta. Esimerkiksi värinoppa näyttää keltaisen ja muotonoppa ympyrän, niitä vastaa keltainen pallo.
Jos pelaaja löytää oikean palikan, hän saa pujottaa sen toukkansa häntään.
Vuorotellen kaikki pelaajat pukevat toukkiaan. Voittaja on se, joka ensimmäisenä on saanut puettua toukalleen kuusi palikkaa.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

COLORAMA

colorama

Julkaisija: Ravensburger
Ikäsuositus: 3+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (ristiinluokittelu)
Kuvaus: Pelissä asetellaan laattoja nopan osoittaman värin mukaan.
(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

KATAMINO

katamino

Ikäsuositus: 3+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen/Rotaatio
Kuvaus: Katamino on yksinpuuhailtava pulmapeli, jossa pelaajan on koottava ¨pentaminoilla¨ haluamansa alue. Tehtävä on haastava ja pelissä saa itse valita vaikeustason. Mukana tulee vihko, jossa on todella runsaasti erilaisia tehtäviä.
Kataminoa voi pelata myös kahdestaan, jakamalla pelilaudan kahtia, jolloin kaksi pelaajaa voi kilpailla nopeudestaan alueen täyttämisessä.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

HIT THE HAT

hitthehat

Julkaisija: Dan-Spil
Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu
Kuvaus: Hit the Hat on koko perheen reaktiopeli, jossa neljä erilaista noppaa määrää millaista hattua on lätkäistävä. Pelaaja joka osuu ensimmäisenä oikeaan hattuun, saa nostaa hattulaatan pöydältä. Eniten hattuja kerännyt voittaa!

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

SEQUENCING ELI SARJAKORTIT

sequencing

Julkaisija: Haba
Ikäsuositus: 3+
Ajattelun taidot: Aikajärjestys, syy ja seuraus / Suhteiden vertailu
Kuvaus: Palapelinomaisissa sarjakorteissa on useita toimintavaihtoehtoja. Lasta pyydetään esimerkiksi muodostamaan korteista kaikki 20 sarjaa, 10 kerrallaan. Kun lapsi on saanut ensimmäiset 10 valmiiksi, kortit käännetään ympäri ja pyydetään häntä täydentämään loput 10 sarjaa. Kun lapset ovat tutustuneet kuvasarjoihin, erottele ja sekoita kaikki kortit ja pyydä lasta muodostamaan korteista mahdollisimman monta kuvasarjaa.

Sarjakorteissa kuvat ovat siinä järjestyksessä, missä asiat tapahtuvat tai miten niitä tehdään. Esimerkiksi mehun juominen lasista tapahtuu kolmen eri askeleen kautta. 1) Jääkaapille meneminen ja mehun ottaminen, 2) Mehun kaataminen lasiin, 3) Mehun juominen lasista. Korttien yläreunassa olevasta värijuovasta voi tarkistaa, onko kuvasarja oikein muodostettu.

Ennen kuin aloitat sarjakorttien käytön, käy kuvasarjat läpi lapsen kanssa ja selitä huolellisesti, mitä kuvissa tapahtuu.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

LOOGINEN JÄRJESTYS

looginenjarjestys

Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Aikajärjestys, syy ja seuraus / Suhteiden vertailu
Kuvaus: Tämän oppimispelin ideana on muodostaa kuusi erilaista toimintaa, kukin kuuden kortin avulla, loogiseen järjestykseen. Peli sisältää 36 muovista toimintakorttia (6×6 cm) puisella alustalla (40×40 cm).

(Lähde: Tevella, 2012)

 

LOOGINEN JÄRJESTYS 1-5

looginenjarjestys1-5

Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Aikajärjestys, syy ja seuraus/ Suhteiden vertailu
Kuvaus: Laita piirroskuvat loogiseen järjestykseen. 30 korttia, 2-4 kortin kuvasarjoja.
Looginen järjestys -kuvasarjapakkauksia on viisi erilaista: sarjat vaikeutuvat ykkösestä viitoseen siirryttäessä.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

MUSTALAMMAS KORTIT

mustalammas

Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (erottelu)
Kuvaus: Mikä ei kuulu joukkoon? 15 viiden kortin sarjaa, esimerkiksi hedelmiä, kelloja, vaatteita, kenkiä mittoja, kulkuvälineitä, metsän eläimiä, lintuja, huonekaluja, pallopelejä, leikkikaluja Yhteensä 76 piirroskuvakorttia, 9 x 9 cm.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

SYY JA SEURAUS

syyseuraus

Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Aikajärjestys, syy ja seuraus, Suhteiden vertailu (sarjan järjestys)
Kuvaus: Pelissä yhdistetään syy ja seuraus.
Twinfit-sarjan kuvapareja on 9 erilaista: kussakin pakkauksessa on 24 paria 6 x 6 cm kokoisia kortteja. Hae pareja tai pelaa vaikka muistipelinä.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

ADJEKTIIVILAJITTELU

adjektiivilajittelu
Ikäsuositus: 4+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen / Suhteiden vertailu (analogia)
Kuvaus: Tämän pelin avulla lapsi oppii erilaisia käsitteitä: väri, suunta, sijainti ja koko. Palat järjestetään pysty- ja vaakariviin ohjeiden mukaisesti. Neljä puista pelilautaa (25×25 cm) ovat kukin eri vaikeusasteisia.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

MORPHUN LUOKITTELUPALAT

luokittelupalat

Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (ryhmän muodostaminen, ryhmän laajentaminen)
Kuvaus: Luokittelupaloissa on 11 eri yläkäsitettä kuvina. Yläkäsitteinä ovat asunnot, ihmiset, vaatteet, pallot, veneet, eläimet, hyönteiset puhelimet, linnut, mukit ja hedelmät.
(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

DOBBLE

dobble

Julkaisija: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 6+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu (ryhmän muodostaminen/yhteisten ominaisuuksien löytäminen)
Kuvaus: Pelissä on 55 erilaista korttia, joissa kussakin on kasa erilaisia kuvia. Olennaista korteissa on se, että kaikissa korteissa on yksi sama kuva toistensa kanssa. Kuvat ovat usein erikokoisia, ja eri järjestyksessä, mutta näiden yhtäläisyyksien etsinnällä saadaan aikaan viisi erilaista peliä.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

CONTINUO

continuo

Ikäsuositus: 7+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen / Suhteiden vertailu (rotaatio)
Kuvaus: Värikkäitä ruutukuvioisia laattoja laitetaan toistensa viereen ja yritetään jokaisella vuorolla saada aikaan mahdollisimman paljon pisteitä. Pisteiden määrä riippuu yhtenäisestä värillisestä alueesta.

(Lähde: Peliko, 2012)

 

CHROMINO

chromino

Julkaisija: Asmodée Editions
Ikäsuositus: 6+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu
Kuvaus: Chromino on erittäin helppo ja viihdyttävä dominopohjainen palikoidenasettelupeli, jossa numeroiden sijaan pitää yhdistää palikan kolmesta väristä kaksi pöydällä jo olevien palikoiden väreihin. Pelata voi vaikka yksin, mutta mukaan mahtuu jopa 8 pelaajaa.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

PEITÄ JALANJÄLKESI

peitajalanjalkesi
Julkaisija: ThinkFun
Ikäsuositus: 8+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen/Suhteiden vertailu(rotaatio)
Kuvaus: Peitä pelipalojen avulla jalanjälkesi niin, ettei kukaan voi seurata sinua. Tehtävä on ratkaistu vasta, kun kaikki neljä palaa on saatu mahtumaan pelikentän sisälle. 20 eri haastekorttia. Peitä pelilaudalla olevat jalanjäljet käyttäen pelin neljää erimuotoista nappulaa. Kaikki neljä pelinappulaa on mahduttava pelikehikon sisään haasteen ratkaisemiseksi.

Valitse haastealusta ja aseta se pelikehikkoon. Katso haastealustasta jalanjäljin merkitty alue. Peitä tämä alue alustasta käyttämällä pelin neljää eriväristä nappulaa. Kun haastealustan jalanjäljin merkitty alue on piilossa pelinappuloiden alla niin, että kaikki neljä pelinappulaa on mahdutettu pelikehikkoon, olet voittanut.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

QUORIDOR KID

quoridor

Julkaisija: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 6+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen
Kuvaus: Pelissä siirrellään suloisia hiirihahmoja kohti sokkelon takana olevia juustopaloja. Taitavin hiiri löytää helpoimman reitin, välttää muiden ansat ja nappaa juuston ensin. Pelin säännöt ovat helpot: siirrä hiirtä tai laita seinä. Ensiksi pelilaudan ylittänyt hiiri voittaa.

(Earlylearning, 2012)

 

RUSH HOUR

rushhour

Maahantuoja: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 8+ (pelistä on myös junioriversio noin kuusivuotiaille)
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen
Kuvaus: Rush Hour on yksinpelattava pulmapeli, jossa tehtävänä on saada punainen auto ulos täyteen ahdetulta pelilaudalta siirtämällä muut autot sen tieltä pois. Ensimmäiset tehtävät ovat helppoja.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

BLOKUS

blokus

Julkaisija: Dan-Spil
Ikäsuositus: 5+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen / Ominaisuuksien vertailu
Kuvaus: Pelissä pelaajat latovat Tetris-palikoita muistuttavia paloja pelilaudalle vuoronperään. Ainoa rajoitus on se, että omat palikat saavat koskettaa toisiaan vain kulmittain. Tarkat asettelut tekevät tilaa itselle ja blokkaavat muita pelaajia tehokkaasti. Pelin voittaa se, jolle jää vähiten hukkapaloja käteen. Isoimmat ja arvokkaimmat palat pitää saada laudalle nopeasti!

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

CHOCOLATE FIX

chocolatefix

Julkaisija: Thinkfun
Ikäsuositus: 8+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen
Kuvaus: Logiikkapeli, jossa on 40 tehtävää helpohkosta tosi vaikeaan. Pelissä on kolmen värisiä ja muotoisia ”konvehteja”, joiden järjestys ”rasiassa” määräytyy ohjevihkon vihjeiden mukaan. Mitä vaikeampi ”toimitus” on, sitä vähemmän vihjeitä.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

BATIK KID

batikkid

Julkaisija: Gigamic
Ikäsuositus: 5+
Ajattelun taidot: Avaruudellinen hahmottaminen (rotaatio)
Kuvaus: Tämä akvaario on lastattu merenelävillä. Pelin tarkoitus on saada omat merenelävät mahtumaan akvaarioon harkitulla asettelulla. Pelin häviää se, joka ei vuorollaan saa omaa mereneläväänsä mahtumaan kokonaan akvaarioon.

(Lähde: Puolenkuunpelit, 2013)

 

LOISKIS

loiskis

Julkaisija: Gigamic
Ikäsuositus: 5+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu
Kuvaus: Yhdeksän värikkään kalan parvi uiskentelee meressä. Sekaan mahtuu myös punainen piraija. Pelaajat heittävät arpakuutiota, joista toinen näyttää värin ja toinen muodon. Tästä alkaa hurja kalajahti! Tarkoituksena on napata kala, jossa täsmäävät noppien osoittama väri ja muoto.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

SET

set
Ikäsuositus: 6+
Ajattelun taidot: Luokittelu / Ominaisuuksien vertailu
Kuvaus: Jokaisessa kortissa on 1-3 esinettä, joilla on muoto, väri ja kuviointi. 12 korttia käännetään esiin ja pelaajien on muodostettava korteista kolmen kortin settejä siten, että kortit ovat jokaisen ominaisuuden suhteen joko täysin samanlaisia tai täysin erilaisia. (Lähde: Lautapelit.fi, 2012)