Kognitiivinen joustavuus

  • Opettaja opettaa luokan edessä ja samanaikaisesti seuraa, miten lapset reagoivat, tarkkailevat, käyttäytyvät ja oppivat.
  • Lapsi tekee palapeliä ja pystyy suuntaamaan tarkkaavaisuutensa välillä osaksi valmiiseen palapeliin ja välillä jäljellä oleviin, erillisiin palasiin.

Kognitiivisella joustavuudella tarkoitetaan toiminnanohjauksen osa-aluetta, jonka tarkoituksena on vaihtaa tarkkaavaisuuden kohdetta nopeasti ja tarkasti. Kognitiivisen joustavuuden käsitettä voidaan määritellä myös joustavalla tarkkaavaisuuden ohjaamisella, joka tarkoittaa mm.

  • kykyä käyttää optimaalinen määrä tarkkaavaisuutta tiettyyn tilanteeseen
  • tarkkaavaisuuden käyttämistä tehtävää suoritettaessa
    • joustavasti eri näkökulmista,
    • tehtävien välillä sekä
    • erilaisissa mentaalisissa olosuhteissa.

Munakatan ja kollegoiden (2014) mukaan tämä toiminnanohjauksen osa-alue ei esiinny yksin tai erillään. Kognitiivisella joustavuudella onkin toiminnanohjauksessa eräänlainen vaihtamisfunktiorooli.

Lähteet

  • Munakata, Y., Snyder, H. R. & Chatham, C. H. (2012). Developing cognitive control: three key transitions. Current Directions in Psychological Science, 21, 71–77. Doi:10.1177/0963721412436807.