Matematiikka

Tälle sivulle on koottu pelejä, joilla voi tukea matemaattisten taitojen kehittymistä.

Jokaisesta pelistä on kuvattu pelin julkaisija, lukualue, harjoiteltavat taidot, ikäsuositus sekä annettu lyhyt pelikuvaus. Lisäksi annetaan vinkkejä, kuinka matemaattisiin taitoihin voi erityisesti kiinnittää huomiota pelaamisen aikana.

Kuvien ja pelien kuvauksien lähteet on ilmoitettu kunkin pelin yhteydessä.

QUIPS VÄRIPELI

quips

Julkaisija: Ravensburger
Ikäsuositus: 3+
Lukualue: 1 – 6
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän laskeminen sekä lukumäärän ja lukusanan vastaavuus, Matemaattisten suhteiden ymmärtäminen; luokittelu
Kuvaus: Väripeli, jonka avulla voi harjoitella pieniä lukumääriä. Neljä erilaista pelipohjaa ja niihin sopivat puiset värinappulat ja nopat.
Vinkkejä pelaamiseen:
– Kannustetaan lasta kertomaan minkä silmäluvun sai.
– Tarkkaillaan lapsen yksi-yhteen vastaavuutta. Ottaako lapsi yhtä lukusanaa kohden yhden nappulan?
– Kysytään lapselta kuinka monta tietyn väristä nappulaa vielä puuttuu pelilaudalta.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

AMPPARIN ESKARI: NUMEROT JA LASKEMINEN

numerotjalaskeminen

Julkaisija: Tactic
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0 – 12
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän numerosymbolin ja lukusanan vastaavuus, Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Ampparin eskari-sarjan Numerot ja laskeminen – pelissä ratkaistaan laskutehtäviä ja asetetaan laattoja pelilaudalle. Kun tehtävät on ratkaistu kaikki oikein, löytyy taustapuolelta kuva. Pelissä on mahdollista harjoitella ensin lukumäärän ja symbolin tunnistamista. Taitojen kartuttua pelissä edetään yhteenlaskutehtäviin ja edelleen vähennyslaskutehtäviin.

(Lähde: Tactic, 2012)

 

MUUMIEN PURNUKKAJAHTI

muumit
Julkaisija: Kirjalito
Ikäsuositus: 4+
Taidot: Laskemisen taidot; lukujonotaidot, Ajattelun taidot; avaruudellinen hahmottaminen
Kuvaus: Peli, joka uudistuu jokaisella pelikerralla. Palapelipaloista rakennetaan aina uusi pelialusta. Tarkoitus on kerätä niin monta hillopurkkia kuin mahdollista. Muumipeikko ja hänen ystävänsä auttavat. Voittaja on se pelaaja, jolla on pelin lopussa eniten hillopurkkeja.
Vinkkejä:
– Kysytään lapselta kuinka monta palapelin palaa saa ottaa. Tarkkaillaan ottaako lapsi nopan silmälukua vastaavan määrän paloja.
– Jos lapsi menettää hilloa, voidaan kysyä kuinka monta hillopurnukkaa lapsella on vielä jäljellä.
– Vastaavasti hillopurnukoita saadessaan voidaan kysyä kuinka monta purnukkaa lapsella on yhteensä.
– Kannustetaan lasta laskemaan ääneen liikkuminen pelilaudalla.
(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

MARRAKECH

marrakech
Julkaisija: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 6+
Taidot: Laskemisen taidot, Ajattelun taidot; luokittelu, avaruudellinen hahmottaminen/  rotaatio
Kuvaus: Marrakeshin mattomarkkinoilla myyjät (=pelaajat) pyrkivät saamaan mahdollisimman monta mattoa näytille. Samalla he yrittävät haalia mahdollisimman paljon rahaa myymällä mattoja. Pelaaja, joka onnistuu tässä parhaiten voittaa pelin.
Vinkkejä:
– Lasketaan ääneen ”Assamin” matka ja korostetaan suuntia ETEENPÄIN, ei taaksepäin.
– Myös rahallisen korvauksen määrittämisessä on hyvä auttaa konkreettisesti siirtämällä kolikoita ja laskea ääneen.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

HALLI GALLI

halligalli

Julkaisija: Lautapelit.fi
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 1-5 (1-20)
Taidot: Aritmeettiset perustaidot: yksinumeroisilla luvuilla laskeminen
Kuvaus: Pelaajat kääntävät vuorotellen hedelmäkortteja ja kilauttavat vikkelästi soittokelloa, jos pöydällä on viisi samanlaista hedelmää.
Vinkkejä:
– Lasketaan hedelmien lukumäärät yhdessä ääneen.
– Pelin harjoitteluvaiheessa tarkastellaan kortteja ja keskustellaan montako hedelmää tarvitaan, että saa kilauttaa kelloa.
(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

INKAN AARRE

inkanaarre

Julkaisija: Peliko
Ikäsuositus: 3+
Lukualue: 1-6, 1-1000
Taidot: Laskemisen taidot; lukujonon luettelemisen taidot
Kuvaus: Afrikan tähden kaltainen matkapeli, jossa tarkoituksena on etsiä Inkan Aarre eli Kultainen Auringonpoika ja viedä se Machu Picchuun, Inkojen salaiseen kaupunkiin.
Vinkkejä:
– Tavallisessa matkapelissäkin voi laskea ääneen nopan silmäluvun osoittaman lukumäärän lapsen kanssa yhdessä.
– Laskekaa myös pelikiekkojen vähenevää määrää. Lapset oppivat nopeasti kuinka monta mitäkin pelikiekkoa on olemassa. Huomioikaa ääneen, montako kutakin on löytymättä.
(Lähde: Peliko, 2012)

 

OPETELLAAN LASKEMAAN

opetellaanlaskemaan
Julkaisija: Tactic
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0 – 10
Taidot: Laskemisen taidot, Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Pelissä lapset harjoittelevat yhteenlaskua.
Pelaajat muodostavat pareja korteista, joista toisessa on laskutehtäviä ja toisessa vastaus. Peliä voi pelata monella eri tavalla.

(Lähde: Lautapelit.fi, 2012)

 

MUUMIN NUMEROPELI 123

muuminnumeropeli

Julkaisija: Alga
Ikäsuositus: 4+
Taidot: Laskemisen taidot
Kuvaus: Muumin numeropelissä perheen pienimmät opettelevat numeroita ja laskevat Muumi-hahmoja. Pelissä on seitsemän vaikeustasoa, joista valitaan sopivin lasten taitojen mukaan. 1-3 pelaajalle. Pakkaus sisältää pelikortit, pelialustat, nopan ja pelisäännöt.
(Lähde: Leikkien.fi, 2013)

 

KUUS-NOLLA

kuus-nolla

Julkaisija: WSOY
Ikäsuositus: 6+
Taidot: Laskemisen taidot, Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Pelissä seikkaillaan Yrre-oravan kotikulmilla Summanmutikassa: kalareissulla, kasvihuoneessa, käpyvaraston onkaloissa ja Mummon talossa. Tunnistetaan numeroita ja temppuillaan yhteen-, vähennys- ja kertolaskujen maailmassa. 4 erilaista pelilautaa ja käpymerkkejä!
(Lähde: Oppi ja ilo, 2013)

 

YATZY

yatzy

Julkaisija: Peliko
Ikäsuositus: 7+
Lukualue: 0-30
Taidot: Laskemisen taidot, Aritmeettiset taidot
Kuvaus: Yatzya pelataan viidellä nopalla. Pelissä yritetään saada mahdollisimman monta numeroyhdistelmää Yatzy-taulukosta. Taulukon täytyttyä, pisteet lasketaan yhteen ja eniten pisteitä saanut, voittaa pelin.
(Lähde: Peliko, 2013)

 

MERIROSVOLASKUPELI

merirosvopeli

Julkaisija: Haba
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 0-109
Taidot: Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Taktinen peli kaikille merirosvoille.  Pelissä etsitään kuuluisan merirosvon aarretta aarresaaressa. Vanhan aarrekartan aritmeettisten laskujen avulla etsintä etenee, kunnes aarrearkku kultakolikkoineen löytyy. Aarretta etsittäessä merirosvojen tulee todistaa matemaattista osaamistaan ja taitavin merirosvo saa suurimman osuuden aarteesta.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

VUORIKIIPEILIJÄT

vuorikiipeilijat
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 0-30
Taidot: Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Vuorikiipeilypeli, jossa opitaan yhteen- ja vähennyslaskua luvuilla 0-30. Tarkoituksena on kiipeillä vuorilla pelihahmoilla ja laskea yhteen ja vähentää matkalle sattuneita lukuja toisistaan. Peli sopii päässälaskun harjoitteluun. Pakkaus sisältää pelilaudan (kaksi eri pelivaihtoehtoa), 16 pelihahmoa, nopan, muistivihkon sekä peliohjeen. Vinkkejä:

– Kysymyksiä: ”Millä tavalla ratkaisit laskun?” Tarkoituksena saada selville mahdolliset välivaiheet laskun ratkaisemisessa. Esimerkiksi 9 + 7 laskussa lapsi täydentää ensin kymmenen (9 + 1) ja lisäksi jää vielä 6 eli 10 + 6 = 16.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

RAHADOMINO

rahadomino

Ikäsuositus: 8+
Lukualue: 0-100
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän ja symbolin vastaavuus soveltaen rahamääriin
Kuvaus: Dominopelin kautta harjoitellaan eri euromäärien tunnistamista ja vertailua. Vihreässä dominossa tulee yhdistää eri kolikoilla samanarvoiset summat, sinisessä dominossa taas yhdistetään kolikkokortit oikeaan numeraaliseen korttiin. Keltaisessa pelissä käytössä on kortit joissa mukana sekä kolikot että setelit. Yhteensä 3 x 24 korttia. (Lähde: Tevella, 2012)

 

TEN BASE

tenbase
Julkaisija: Tevella
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 0-1000
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän laskeminen, Aritmeettiset perustaidot               Kuvaus: Matemaattista ajattelua, suullista ilmaisutaitoa ja sosiaalisuutta kehittävä peli: kuvakorteista kerrotaan niihin liittyvät tarinat sekä saadaan tai menetetään rahaa. Laskut ratkaistaan kymmenjärjestelmän avulla: tarvittaessa vaihdetaan 100 euroa kymmeneksi kympiksi, jne. Voidaan myös harjoitella osan ottamista, desimaalilukuja sekä prosenttilaskuja.

(Lähde: Earlylearning, 2012)

 

AUTA KISSAA

autakissaa
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 1-10
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän laskeminen, lukumäärän ja symbolin vastaavuus, Aritmeettiset perustaidot; yksinumeroisilla luvuilla laskeminen
Kuvaus: Tavoitteena on hankkia oma pelialusta täyteen juustoa (= 10 palaa) ilman ainoatakaan hiirtä. Ennen peliä pelaajat valitsevat pelialustansa. Pelilauta pannaan pöydän keskelle. Ensimmäinen pelaaja pyöräyttää pelilaudan osoitinta.
Kun osoitin pysähtyy…
… juustosektoriin, pelaaja panee vastaavan määrän juustopaloja pelialustalleen
numerojärjestyksessä.
… hiirisektoriin, pelaaja panee yhden hiirikortin pelialustalleen ja heittää sitten noppaa
nähdäkseen montako juustopalaa hiiri ahmii. Pelaaja ottaa pois pelialustaltaan vastaavan
määrän juustopaloja. Hiiri jää pelialustalle.
… kissasektoriin, kissa syö yhden hiiren, jonka pelaaja ottaa pois pelialustaltaan.
Peli päättyy, kun ensimmäinen pelaaja on saanut pelialustalleen 10 juustopalaa, eikä siellä ole yhtään hiirtä. Tämä pelaaja on voittaja.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

FORTUNA

fortuna
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 0-150
Taidot: Aritmeettiset perustaidot; yhteenlasku moninumeroisilla luvuilla
Kuvaus: Fortuna on perinteinen, puinen lautapeli, jossa kuulavarastosta (5-6kpl) työnnetään ramppia pitkin kuulia työntökepin avulla pistealueisiin. Pistealueet on muodostettu pienistä nauloista. Pelaaja saa sen määrän pisteitä, joka yhteenlaskettuna muodostuu kaikista pistealueista, joihin hänen kuulansa on jäänyt.

Vinkkejä:

– Pelissä olevien valmiiden lukujen päälle voidaan laittaa uudet, mieleiset luvut esimerkiksi maalarinteippiin kirjoittamalla. Näin peliä voidaan pelata halutulla lukualueella eri-ikäisten pelaajien kanssa.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

SUMMASUO

summasuo
Ikäsuositus: 5+
Lukualue: 0-12
Taidot: Laskemisen taidot, Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Pelissä seikkaillaan summasuossa lisäämällä nopissa olevia numeroita toisiinsa sekä vähentämällä niitä toisistaan. Pelissä on kaksi numeronoppaa ja yksi laskutoimitusnoppa, jossa yhteen- ja vähennyssymbolit.
Vinkkejä:

-Peliä on mahdollista pelata myös ilman laskutoimituksia, tavallisilla nopilla. Etukäteen sovituissa kohdissa pelilautaa voi kertoa vaikka jännittäviä matemaattisia tarinoita suon asukkaista matkan varrella.” Lammikossa uiskentelee viisi krokotiilia, joista kaksi näkyy, kuinka monta väijyy veden alla?”
– Reitin sommittelu mahdollistaa monenlaiset lukujonon luettelemisen tavat. ”Keksittekö miten muuten lukuja voi luetella kuin 1,2,3,4…?”

(Lähde: Tevella, 2012)

 

NUMEROLOTTO

lotto
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0-10
Taidot: Laskemisen taidot; lukumäärän ja numerosymbolin vastaavuus
Kuvaus: Lottopeli on suunniteltu auttamaan pieniä lapsia tutustumaan numeroihin.
Jokaisessa valokuvallisessa pelilaudassa on kuusi aluetta, joista jokaisen kuvassa on 0 – 10 jokapäiväistä esinettä. Lasten tehtävänä on yhdistää nämä kuvat numerokorttien kanssa.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

KUINKA MONTA?

kuinkamonta

Ikäsuositus: 5+
Taidot: Laskemisen taidot: lukumäärän laskeminen, Matemaattisten suhteiden hallinta; matemaattisloogiset taidot, Ajattelun taidot; luokittelu/induktiivinen päättely
Kuvaus: Pelin jokaisessa kuvassa on paljon löydettävää.  Se pelaaja, joka löytää omasta kuvastaan eniten ihmisiä, taloja, puita, eläimiä tai ajoneuvoja kortistaan, voittaa erän.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

KÄÄRMEET JA TIKAPUUT

kaarmeetjatikapuut

Valmistaja: Pintoy
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0 – 100
Taidot: Laskemisen taidot
Kuvaus: Noppapeli, jossa tarkoituksena on kulkea koko pelilaudan reitti. Tikapuut auttavat eteenpäin, kun käärmeet taas vievät pelaajaa taaksepäin. Pelaajat heittävät jokainen vuorotellen noppaa ja liikuttavat pelinappulaansa laudalla numerojärjestyksessä eteenpäin nopan osoittaman silmäluvun verran. Peli jatkuu, kunnes joku pelaajista pääsee viimeiseen, sadanteen ruutuun nopan tasaluvulla.
Vinkkejä:

– Kannustetaan laskemaan lukujonossa eteenpäin aloittaen lähtöluvusta esimerkiksi: pelaajan nappula on ruudussa viisi. Hän heittää luvun kolme. Pelaaja siirtää nappulaansa eteenpäin pelilaudalla ja luettelee samalla luvut: ”kuusi, seitsemän, kahdeksan”.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

ILOISET SIILIT

iloisetsiilit
Valmistaja: Beleduc
Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0-30
Taidot: Laskemisen taidot, Matemaattisten suhteiden hallinta; vertailu
Kuvaus: Pelissä lapset keräävät omalle siililleen piikeiksi puisia tappeja nopan näyttämän pisteluvun mukaan. Pelaaja, jonka siilissä on ensimmäisenä 30 piikkiä voittaa pelin. Peli sisältää kaksi pistenoppaa (1-3 ja 1-6).
Vinkkejä:

– Kun jäljellä on noin kymmenen tyhjää koloa, voidaan lapselta kysyä: ”Kuinka monta piikkiä siililtä vielä puuttuu?”
– Pelin edetessä voidaan pysähtyä miettimään kenen siilillä on eniten/vähiten piikkejä. Silmämääräisesti arvioimalla, ei yksittäin laskemalla.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

NUMEROPOP

numeropop

Ikäsuositus: 4+
Lukualue: 0-9
Taidot: Matemaattisten suhteiden hallinta; vertailu
Kuvaus: Pelaajat nostavat laatikosta numeroituja purkkapalloja ja pyöräyttävät spinneriä harjoitellakseen lukumääriä, käsitteitä suurempi ja pienempi sekä lukujen järjestämistä suuruusjärjestykseen. Pelissä on kolme eri tasoa. Pakkaus sisältää 90 lukukorttia, joissa on luku 0-9, kymmenen ”POP”-pelikorttia sekä spinnerin.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

RAVISTA LASKU

ravistalasku

Ikäsuositus: 5+
Lukualue: 0-20
Taidot: Aritmeettiset perustaidot, Matemaattisten suhteiden hallinta
Kuvaus: Värikkäitä ravistimia käyttäen saadaan aikaiseksi helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja. Ravistimen pohja on helppo aukaista, jolloin yhteen ravistimeen saadaan enimmillään kuusi noppaa pitkien laskutoimitusten harjoittelua varten. Pakkaus sisältää neljä eriväristä ravistinta sekä 12 vaahtomuovinoppaa. Kahdeksaan noppaan on merkitty luvut 1-6 ja neljään noppaan on merkitty laskutoimitusmerkit + ja -.

Vinkkejä:

– ”Millä tavalla ratkaisit laskun?” Tarkoituksena saada selville mahdolliset välivaiheet laskun ratkaisemisessa. Esimerkiksi: Lapsi heittää luvut 6, 2 ja 4 sekä kaksi + -merkkiä. Laskun voi ajatella hyödyntämällä tietoa kymppiparista: 6+4=10, 10+2=12.

(Lähde: Tevella, 2012)

 

MATEMATIIKKAPALAPELIT

palapeli
Ikäsuositus: 7+
Lukualue: 0-12, 0-20, 0-100
Taidot: Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Matematiikkapalapeleissä on kussakin pelissä 24 laskua. Palapelien alustoissa on lukuja ja palapelin palojen pohjissa on joko yhteenlaskuja tai yhteen – ja vähennyslaskuja. Pelaaja laittaa luvun kohdalle sen palapelin palan, jonka laskusta tulee vastaukseksi kyseinen luku. Myös palapelin alustassa olevan symbolin ja sen kohdalle laitettavan palan pohjassa olevan symbolin täytyy olla samanlaisia. Virheet on helppo tarkistaa. Jos pala on laitettu väärään paikkaan, kuva ei muodostu oikein.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

YHTEENLASKUDOMINO

kolmiodomino
Ikäsuositus: 7+
Lukualue: 0-20
Taidot: Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Dominon tavoitteena on harjoitella yhteenlaskuja lukualueella 0 – 20. Peliä pelataan dominopelin tavoin, mutta kolmion muotoisilla laatoilla. Dominolaattoihin on merkitty yhteenlaskuja ja niiden vastauksia. Tarkoituksena on yhdistää oikeat laskut niiden vastauksiin. Kun kaikki tehtävät on ratkaistu oikein, dominolaatoista syntyy tietty kuvio.
(Lähde: Tevella, 2012)

 

KUUTIGO: YHTEEN_ JA VÄHENNYSLASKU 0-10

kuutigo
Ikäsuositus: 6+
Lukualue: 0 – 10
Taidot: Aritmeettiset perustaidot
Kuvaus: Pelissä tulee saada yhteen- ja vähennyslaskutoimitukset ja niiden vastaukset vastaamaan toisiaan. Täysin oikein ratkaistuna pelissä on kaikki kuutiot peräkkäin ja kaikkien eri sivujen ruudut oikein.

(Lähde: Leikkien.fi, 2012)