Salasanojen hallinta

Käyttölupaasi liittyvä käyttäjätunnus ei ole salaista tietoa, mutta siihen liittyvä salasana sen sijaan on. Salasana on henkilökohtainen “avain”, jolla varmennetaan, että käyttäjätunnuksen käyttäjänä olet juuri sinä eikä esimerkiksi naapurisi. Sinun on ehdottomasti pidettävä salasanasi salassa. Vaikka itse luottaisitkin varauksetta toiseen henkilöön, hänellä ei ole kuitenkaan oikeutta käyttää HY:n sinulle myöntämää käyttäjätunnustasi.

Salasanan antaminen toiselle on vakava käyttösääntöjen rikkomus. Jos annat salasanasi toiselle, saatat menettää kokonaan käyttöoikeuden yliopiston tietojärjestelmiin. Järjestelmien ylläpitäjät eivät koskaan vaadi sinua kertomaan salasanaasi. Ylläpitäjät pystyvät selvittämään mahdolliset ongelmat ilman salasanaasi. Jos siis joku kyselee salasanaasi esimerkiksi järjestelmän ylläpitäjänä, kyseessä on huijausyritys.  Älä koskaan kerro salasanaasi kellekään, vaan kerro kyselystä heti Helpdeskiin.

Helsingin yliopistossa monivaiheinen tunnistautuminen otettiin käyttöön Microsoft Office 365 -palveluiden osalta syksyn 2021 aikana. Lue lisää monivaiheisesta tunnistautumisesta yliopistolla IT-Helpdeskin ohjeista.

Aloitussalasana

Löydät ensimmäisen salasanasi käyttölupakoosteesta, jonka saat käyttölupasi aktivoinnin lopuksi. Tietoturvasyistä sinun on vaihdettava saamasi aloitussalasana heti ensimmäisellä käyttökerralla. Kaikki kirjautumista vaativat palvelut eivät välttämättä toimi kunnolla ennen kuin vaihdat aloitussalasanasi.

Voit vaihtaa salasanasi kolmella eri tavalla:

Tarkemmat ohjeet löydät Helpdesk-sivustolta.

Millainen on hyvä salasana?

Nyrkkisääntönä hyvä salasana on sellainen, jonka sinä muistat helposti, mutta jota kukaan muu ei pysty arvaamaan. Se ei saa muistuttaa liikaa aiemmin tai muissa palveluissa käyttämiäsi salasanoja. Hyvä salasana on tarpeeksi pitkä (vähintään 10 merkkiä), eikä se löydy sellaisenaan sanakirjasta.

Jokaisessa palvelussa tai järjestelmässä on salasanoille tiettyjä erityisvaatimuksia. Näin on myös Helsingin yliopistossa. HY:n käyttäjätunnuksen salasanassa täytyy olla isojen ja pienten kirjainten lisäksi mm. vähintään yksi numero. Hyvistä ja huonoista salasanoista kerrotaan lisää luvussa Salasanojen turvallinen käyttö.

Jos unohdat salasanasi

Jos salasanasi on päässyt unohtumaan, voit luoda itsellesi uuden väliaikaisen salasanan yliopiston sähköisessä salasanan resetointipalvelussa. Kun käytät palvelua, tarvitset suomalaisen henkilötunnuksen sekä verkkopankkitunnuksen, mobiilivarmenteen tai poliisin myöntämän sähköisen henkilökortin. Sinun pitää vaihtaa myös resetointipalvelun antama väliaikainen salasana itse keksimääsi!

Jos salasanasi vanhentuu

Yliopiston käyttäjätunnuksen salasana on voimassa yhden vuoden (täsmällisemmin 365 päivää). Saat automaattisen muistutuksen hieman ennen ajan umpeutumista, jos et ole vaihtanut salasanaasi jo aikaisemmin. Tietoturvasyistä salasana kannattaa vaihtaa useammin kuin kerran vuodessa. Voit vaihtaa salasanasi osoitteessa https://www.helsinki.fi/salasana.

Salasanan vaihtaminen hyvissä ajoin kannattaa, koska vanhentuneella salasanalla et pysty kirjautumaan käytännössä mihinkään HY:n palveluun. Vanhentuneen salasanan vaihtaminen onnistuu vain resetoimalla se ensin verkkopankkitunnuksilla tai tunnistautumalla ID point -palvelupisteessä!