2.3 HY:n sähköposti ja kalenteri

Helsingin yliopisto tarjoaa jokaiselle opiskelijalle sähköpostilaatikon Microsoft 365 -järjestelmässä. Aktivoidessasi käyttäjätunnuksesi saat käyttöösi Helsingin yliopiston sähköpostiosoitteen, joka on tyypillisesti muotoa etunimi.sukunimi@helsinki.fi.

Sähköpostin lukemiseen tarvitaan aina jokin ohjelma tai sovellus. Tällaisia ovat selaimella käytettävä Outlook Web App (OWA) sekä erilliset sähköpostiohjelmat kuten esimerkiksi Microsoftin Outlook, Applen laitteiden Mail, Mozilla Thunderbird ja Pine. Sähköpostin perusteista ja postiohjelmien käytöstä kerrotaan tarkemmin tämän materiaalin Sähköpostin perusteista ja postiohjelmien käytöstä kerrotaan tarkemmin tämän materiaalin ykkösluvussa.

Microsoft 365:n käyttö eroaa tavallisesta sähköpostista siten, että siihen on kytketty paljon erilaisia lisäominaisuuksia. Kalenteri, toimisto-ohjelmat ja tallennus pilveen toimivat kaikki yhdessä Microsoft 365:ssä.

Tässä luvussa kerrotaan tarkemmin Helsingin yliopiston sähköpostin ja siihen liittyvien ominaisuuksien käytöstä. Käytössäsi saattaa toki olla myös muita sähköpostiosoitteita, ja suuri osa oppimateriaalista on sovellettavissa myös näiden käyttöön.

Katso video, jossa kerrotaan lyhyesti mikä on Microsoft 365 ja mitä hyötyä siitä on sinulle: