Tilat ja laitteet

Tietotekniikkakeskuksen ylläpitämät tilat

Yliopistolaisena käytössäsi on työskentelytiloja suurista keskuksista yksittäisiin pikatyöpisteisiin. Tarjolla on yhteensä noin 600 työpistettä. Tilat ovat kaikkien niiden käytettävissä, joilla on voimassa oleva yliopiston käyttäjätunnus. Myös yliopiston kirjaston toimipisteissä on kaikille yliopistolaisille tarkoitettuja tietokoneita.

Useissa tiloissa on ID Point -piste, jonka avulla voit hoitaa opiskeluun liittyviä käyttölupa-asioita. Löydät lisätietoja ID Point -pisteistä Helpdeskin sivuilta.

Tilojen palveluihin ja aukioloihin voit tutustua Flammassa.

Tilojen varustelu

Suurin osa tiloista on varustettu perustietokoneilla. Joissain tiloissa on lisäksi muutamia paremmin varusteltuja koneita, joissa voit käyttää esimerkiksi skanneria, taitto-ohjelmia ja kuvankäsittelyohjelmia. Näitä koneita löytyy mm. keskustasta Aleksandrian 4. kerroksesta.

Lähes kaikki koneet ovat Windows-käyttöjärjestelmällä toimivia PC:itä. Löydät lisätietoa tiloista ja laitteista Flammassa. Lähes kaikissa tiloissa on maksullisia tulostinlaitteita, joilla voi myös skannata ilmaiseksi töitä sähköpostiin.

Yökäyttö

Voit käyttää osaa tietotekniikkakeskuksen ylläpitämistä tiloista myös normaalien aukioloaikojen ulkopuolella. Tällaiset tilat ovat avoinna klo 07.00–01.00 muutamia poikkeuksia lukuunottamatta. Tällaisten tilojen käyttöä varten tarvitset erillisen magneettiavaimen, jonka saat käyttölupapalvelusta. Jos olet Läsnäoleva opiskelija, voit hakea magneettiavainta. Sinulla pitää olla voimassaoleva yliopiston käyttäjätunnus, jotta saat avaimen. Tarkempia ohjeita yökäyttötiloista ja magneettiavaimen hankinnasta löydät Helpdesk-sivustolta.

Ryhmätyötilat

Opiskelijoiden käyttöön on tarjolla myös erilaisilla laitteistoilla varustettuja, opiskelukäyttöön varattavia ryhmätyötiloja. Ryhmätyötiloista ja niiden varustelusta löydät lisää tietoa kirjaston sivuilta. Näiden ryhmätyötilojen varaaminen onnistuu verkossa Office 365 -kalenterin kautta. Ohjeen tilojen varaamiseen löydät Helpdesk-sivustolta.

Tiedekuntien omat tilat

Joillakin tiedekunnilla tai koulutusohjelmilla on omia, itsenäisesti ylläpidettyjä tietotekniikkatiloja. Tiedekuntien tilat on yleensä tarkoitettu kyseisen tiedekunnan tai oppiaineen omille opiskelijoille. Lisäksi niiden käyttöön saattaa liittyä myös muita erityispiirteitä, joista kannattaa kysyä tilan ylläpitäjiltä.