HY:n sähköposti

Huomaa, että et voi kirjautua yliopiston verkkopalveluihin sähköpostiosoitteellasi, vaan omalla käyttäjätunnuksellasi!

Postinimi

Osoitemuotoa etunimi.sukunimi@helsinki.fi kutsutaan postinimeksi. Sen avulla postia voidaan ohjata eri postilaitteistoihin.

Postinimi muodostetaan käyttäjän etu- ja sukunimestä, mutta jos yliopistolla on useampia saman nimisiä henkilöitä, osoitteita joudutaan toisinaan erottelemaan toinen toisistaan: tällöin etunimi.sukunimi-osoitteeseen lisätään toisen nimen alkukirjain, tai tarvittaessa joitakin muita kirjaimia (esimerkiksi matti.z.meikalainen@helsinki.fi).

Jos käytät useampia postijärjestelmiä (esimerkiksi HY:n Microsoft 365– ja Unix-postijärjestelmät) voit itse valita, mihin postinimelläsi lähetetty posti ohjautuu Microsoft 365:stä. Uusilla käyttäjillä postinimi osoittaa Microsoft 365 -järjestelmään. Huomaa, että postinimeä kannattaa käyttää postiohjelmasi ns. lähettäjäosoitteena.

Oikean sähköpostiosoitteen löytäminen

Sähköpostiosoitteiden etsinnästä henkilöhakemistosta kerrotaan lisää myöhemmin luvussa 2.4 Sähköposti Helsingin yliopistossa.

Käyttösäännöt ja yksityiskäyttö

Yliopiston sähköpostin käsittelysäännöt (Flamma) edellyttävät, että käytät opiskeluasioiden hoitamiseen yliopiston sähköpostiosoitetta. Yliopiston sähköpostiosoitteen käyttö hyödyttää myös sinua itseäsi: sähköpostia seuraamalla pysyt kartalla opintojesi kannalta tärkeistä asioista ja siitä, mitä yliopistolla tapahtuu. Muista käyttää yliopiston sähköpostia myös silloin, kun olet itse yhteydessä esimerkiksi opettajiin tai opiskelijapalveluihin.

Yliopiston käyttösääntöjen suositus on, että et käytä yliopiston sähköpostia muihin kuin yliopiston toimintaan liittyviin asioihin.  Säännöissä suositellaan myös, että et käytä yliopiston sähköpostia, kun rekisteröidyt  HY:n ulkopuolisiin verkkopalveluihin. Jos  unohdat tällaisen palvelun salasanan valmistumisesi jälkeen, et saa sitä välttämättä enää mitenkään takaisin, koska  käyttöoikeutesi yliopiston sähköpostiin on päättynyt. Käytä yliopiston ulkopuolisten asioiden hoitamiseen jotain muuta palvelua, kuten ilmaista Gmail-sähköpostia.

Samojen salasanojen käyttö yliopiston järjestelmiin ja ulkopuolisiin palveluihin on kielletty HY:n käyttösäännöissä.

Lisää tietoa salasanoista ja tietoturvasta löydät tämän materiaalin tietoturvaosiosta.

Tietoturvaohjeita sähköpostin käsittelyyn löydät myös Flammasta.

Kun otat käyttöösi Microsoft 365 -palvelun, sitoudut noudattamaan siihen liittyviä käyttösääntöjä ja -ehtoja. Lue Microsoft 365 -palvelun käyttösäännöt ajatuksella.