Helka ja kirjaston kokoelmat

Helsingin yliopiston kirjaston aineistot koostuvat elektronisista ja painetuista kokoelmista, joihin kuuluu esimerkiksi:

• kurssikirjoja
  • tutkimuskirjallisuutta
  • lehtiä ja sarjajulkaisuja
  • maisterintutkielmia, väitöskirjoja ja muita opinnäytteitä
  • tietokantoja

Helka-haku

Kirjaston Helka-tietokannasta voit hakea kirjoja, lehtiä, artikkeleita, opinnäytteitä ja tietokantoja. Helka-haussa voit käyttää hakusanoina esim. kirjan, tekijän, lehden tai tietokannan nimeä sekä avainsanoja.

Helkan perushaku, hakulaatikko keskellä ympyröity.

Helkan avulla voit hakea suurinta osaa Helsingin yliopiston hankkimista aineistoista. Helka-tietokannasta löydät myös muiden yliopiston ulkopuolisten Helka-kirjastojen aineistoja. Kansalliskirjastolla on oma hakupalvelunsa.

Katso englanninkielinen ohjevideo lähteiden hakemiseen Helkasta. Kesto 5 min 23 s. Voit laittaa videoon päälle alalaidan asetuksista englanninkieliset teksitykset tai ladata videon alta suomenkielisen teksivastineen erillisenä tiedostona.

3.3-Helka-tutoriaali-tekstivastine (.docx)

Tiedonhaku tietokannoista

Et löydä kaikkea aineistoa Helkan hakua käyttämällä.

Esimerkiksi kotimaisia artikkeleita sekä Kansalliskirjaston löydät kansallisesta Finnasta, joka sisältää Suomen kirjastojen, museoiden ja arkistojen aineistoja. Kotimaisia terveystieteiden artikkeleita löydät parhaiten Medic-tietokannasta.

Kattavissa tiedonhauissa tarvitset tieteenalakohtaisia tietokantoja (esim. Scopus, Eric, Medline). Näin pääset hyödyntämään eri tietokantojen omia hakuominaisuuksia.

Esimerkkejä tietokannoista:

• BrowZine – palvelu e-lehtien selaamiseen.
    • Helda – Helsingin yliopiston digitaalinen arkisto sisältää mm. opinnäytteitä, oppikirjoja ja tutkimusartikkeleita.
    • Kansalliskirjaston hakupalvelu
    • MOT Kielipalvelu ® – sisältää eri alojen ja kielten sanakirjoja.
    • Scopus – kansainvälinen monialainen tietokanta
    • Medline – terveystieteiden kansainvälinen viitetietokanta.
    • Medic – terveystieteiden viitetietokanta
    • Eric – kansainvälinen kasvatustieteen tietokanta
    • Web of Science – kansainvälinen monitieteinen tietokanta

Kirjoja kannattaa etsiä myös:

• Yleisistä kirjastoista, esimerkiksi Espoon, Helsingin, Kauniaisten ja Vantaan kaupunginkirjastojen yhteinen kirjastotietokanta (HelMet)
  • Kansalliskirjastosta, yleisistä kirjastoista ja muista Suomen korkeakoulukirjastoista samalla haulla (Finna.fi)
  • Muiden kirjastojen kokoelmista (Kirjastot.fi-palvelun sivut)

Tieteenalakohtaisia tietokantoja kannattaa etsiä tieteenalaoppaista. Pääset etenemään linkkejä pitkin eri tieteenalojen tietokantoihin, joissa voit tehdä tiedonhakuja.

Jos et löydä opinnoissasi tarvitsemaasi julkaisua Helsingin yliopiston kirjastosta (tai muusta pääkaupunkiseudun kirjastosta), voit tilata kaukopalvelun kautta lainaksi kirjoja tai jäljenteinä artikkeleita muista kirjastoista. Kaukopalvelu on maksullista, lukuun ottamatta Varastokirjaston aineiston tilaamista.

Ohjeita tiedonhakuun Helkassa (kirjaston Helka-opas)
Kaukopalvelu ja aineiston tilaaminen (kirjaston verkkosivut)