Oikean työkalun valinta eri tilanteissa

Koska tietokoneohjelmia on valtava määrä, ei ole aina helppoa valita tarkoitukseen sopivaa ohjelmaa. Seuraavista taulukoista saat kuitenkin apua sopivan työkalun valitsemiseksi eri käyttötilanteita varten. Taulukoista käy lisäksi ilmi yleisimmät em. tehtävissä käytetyt tiedostomuodot.

Lue lisää yliopiston tarjoamista työkaluista luvusta 2.2 Tilat ja palvelut – Ladattavat ohjelmat.

Tekstin muokkaamisen ohjelmat

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Yksinkertaisten muistiinpanojen kirjoittaminen Tekstieditori, esim: NotePad (Muistio) (Windows)
Nano (Linux).
TXT
Esseen, opintotehtävän tai esimerkiksi gradun kirjoittaminen Tekstinkäsittelyohjelma, esim.:
Microsoft Word,
LibreOffice (ilmainen)
DOCX (Word)
ODT (OpenOffice, LibreOffice)
RTF (useimmat tekstinkäsittelyohjelmat)
Asiakirjan julkaiseminen internetissä niin, että työn ulkoasu säilyy muuttumattomana PDF-tiedoston luomiseen soveltuva ohjelma: esimerkiksi Microsoft Word. Muokkaamiseen Adobe Acrobat. PDF

Taulukoiden muokkaamisen ohjelmat

Huomaa, että yksinkertaisen taulukon tekeminen ei edellytä taulukkojen tuottamiseen suunniteltua ohjelmaa: taulukoita voi tehdä mm. lähes kaikissa tekstinkäsittelyohjelmissa.

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Monipuolisen, laskentakaavoja sisältävän taulukon ja graafien tuottaminen Taulukkolaskentaohjelma: esimerkiksi Microsoft Excel, OpenOffice Calc XLS ja XLSX (Excel)
ODS (Calc)
Tilastoja sisältävän taulukon käsittely Tilasto-ohjelma tai taulukkolaskentaohjelma: esimerkiksi SPSS tai Excel SAV (SPSS)
XLS (Excel)
ODS (Calc)

Diaesitysten muokkaamisen ohjelmat

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Sähköisen tekstistä, kuvista ym. elementeistä koostuvan diaesityksen luominen ja esittäminen Esitysgrafiikkaohjelma, esim: Microsoft PowerPoint, OpenOffice Impress PPT ja PPTX (PowerPoint)
ODP (Impress)

Bittikarttakuvien muokkausohjelmat

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Bittikarttakuvien kääntäminen, rajaus, koon muunto jne
  • Ilmaisia sovelluksia: LibreOfficen ja OpenOfficen Draw, Pixlr, Gimp
  • Windowsin Valokuvat (Photos) -sovellus
  • Maksullinen kuvankäsittelyohjelma, esim.: Adobe Photoshop, Corel PaintShop Pro
Ohjelmistoriippumattomat tiedostomuodot: JPEG, TIFF, PNG, BMP

Vektorigrafiikan muokkausohjelmat

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Postereiden, julisteiden, kaavioiden ym. piirto ja koostaminen Vektorigraafiseen piirtoon soveltuva ohjelma: esimerkiksi CorelDraw, Adobe Illustrator. Ilmaisista ohjelmista LibreDraw’lla voi myös käsitellä vektorigrafiikkaa. AI (Adobe Illustrator), EPS, CDR (CorelDraw)

Taitto-ohjelmat ja verkkojulkaisutyökalut

Tehtävä Suositeltava ohjelma Tiedostomuodot
Kirjan taittaminen  Taitto-ohjelma: esimerkiksi Windowsin Adobe InDesign tai Linuxin LaTeX. INDD (InDesign)
Yksinkertaisten verkkosivujen tuottaminen (kirjoitetaan XHTML-kielellä) Tekstieditori: esimerkiksi NotePad tai Emacs HTML, XHTML
Verkkojulkaisu
  • Valmis sivustopalvelu, kuten WordPress
  • Verkkojulkaisutyökalu, kuten Office365-työkaluihin kuuluva Sway tai Adobe Spark
  • Kokonaan itse tekemiseen sivueditori: esimerkiksi  DreamWeaver.
HTML, XHTML, PHP (ohjelmointikieli)

HY tarjoaa opiskelijoille valmiita asiakirja-, esitys- ym. pohjia. Helsingin yliopiston asiakirja-, esitys- ym. pojat löytyvät visuaalisen ilmeen aineistopankista, jonne pääset HY:n verkossa.