Kurssikirjat

Helsingin yliopiston kirjaston painetut ja elektroniset kurssikirjat löytyvät Helka-tietokannan kautta.

Katso ohjevideo, miten löydät kurssikirjoja Helkasta ja lainaat niitä kirjastosta. Kesto 2 min 18 s.

Näin löydät kurssikirjoja

Kirjoita hakukenttään kurssikirjan nimi.

Kohdenna haku kirjaston kokoelmiin valitsemalla hakulaatikon pudotusvalikosta “kirjaston kokoelmat”. Jos kurssikirjan nimi on kovin yleinen, kohdennuksella “kaikki” saatat saada liian paljon hakutuloksia.

Helka-haku, ympyröity teksti kirjaston kokoelmat

Jos hakutuloksia tulee edelleen liikaa, voit rajata hakuasi lisää myös jälkikäteen oikean reunan vaihtoehdoista, esim. aineistotyyppi > kirjat.

Helka-haun käyttöliittymässä ympyröity rajausvaihtoehdot sekä valittu aineistotyypiksi Kirjat

Kurssikirjasta voi olla saatavilla useita eri painoksia. Julkaisuvuodet saa esiin kohdasta “Katso kaikki versiot”.

Ympyröity: 5 versiota löytynyt: Katso kaikki versiot

“Saatavilla verkossa” tarkoittaa e-kirjaa.
“Saatavilla kirjastossa” tarkoittaa painettua kirjaa.

Ympyröity saatavilla verkossa ja saatavilla kirjastossa. Saatavilla verkossa -teksti on linkki e-kirjaan. Saatavilla kirjastossa -teksti avaa linkin tietoihin, joka kertoo, missä kirjaston toimipisteessä kirja sijaitsee.

E-kirjaa pääset lukemaan, kun seuraat kirjan tiedoissa olevia linkkejä. Helsingin yliopiston opiskelijana voit etäkäyttää kurssikirjoja verkossa.

Kurssikirjojen lainaaminen

Jos haluat lainata painetun kurssikirjan, klikkaa “Saatavilla kirjastossa” -kohtaa.

Klikkaa toimipaikan nimeä, jos haluat nähdä, montako kappaletta on hyllyssä.

Kirjastot-otsikon alla ympyröity toimipaikan nimi, johon nuoli osoittaa

Näet Helkan tiedoista, montako kappaletta kirjaa on saatavilla kirjastossa ja montako varausta kirjaan kohdistuu.

Jos kappaleita ei ole paikalla kirjastossa, voit tehdä kirjaan varauksen Helkaan kirjautuneena.

Sijainnin nimekkeet -otsikon alla ympyröity, kuinka monta kappaletta teoksesta on saatavilla.

Kirjan sijaintitiedot:
A. onko kirja saatavilla ja missä toimipisteessä, mikä on kirjan laina-aika
B. mihin kokoelmaan kirja on sijoitettu (esim. Kurssikirjat)
(Hc=Kaisa-talo, Hl=Meilahti/Terkko, Hb= Viikki, Hs=Kumpula)
C. minkä sanan mukaan kirja on aakkostettu hyllyyn

Kirjan tiedoissa Sijainnin nimekkeet -otsikon alla ympyröity: Kaisa-talo Available Kaisa-talo 14 vrk, HC 3. krs Kurssikirjat Antikainen.

Kurssikirjojen laina-ajat ovat:

• yleensä 14 tai 28 vrk
  • lyhytlainat: 2 vrk

Klikkaamalla kirjan tiedoissa kohtaa hyllypaikka, näet kirjan sijainnin kirjaston tiloissa.

Sijainnit-kohdassa kirjan tiedoissa oikealla. Ympyröity: sijainti-symboli ja sana hyllypaikka

Tarkista aina kirjan sijaintitiedot ennen kuin lähdet hakemaan kirjaa hyllystä. Muista katsoa myös sana, jonka mukaan kirja on sijoitettu hyllyyn aakkosissa. Yleensä se on kirjoittajan sukunimi, mutta esimerkiksi toimitettu kokoomateos on hyllyssä teoksen nimen mukaan.

Kerroskartta: Kaisa-talo, 3 krs. Sijainti: HC 3 krs. Kurssikirjat. Ympyröity sana: Antikainen. Kun olet löytänyt kirjan, muista lainata kirja laina-automaatilla. Laina-automaattia varten tarvitset Helka-kortin ja PIN-koodin.

Jos et löydä kirjaa hyllystä oikeasta kohdasta, tarkista myös viimeksi palautettujen kirjojen hylly. On mahdollista, että kirja on palautunut kirjastoon hetki sitten ja se ei ole vielä ehtinyt hyllyyn omalle paikalleen.

Vinkki: hyödynnä Helkan suosikkilistoja

Helkaan kirjautuneena voit tallentaa kirjoja myös omiin suosikkeihisi ja tehdä niistä listoja tunnisteita lisäämällä. Voit tallentaa listaan esimerkiksi tietyn kurssin kirjallisuuden tai kirjat, jotka aiot hakea seuraavalla kerralla kirjastosta.

Suosikkilistan tallentamisen etuna on, että listaan päivittyy automaattisesti saatavuustiedot, ja sinun sinun ei tarvitse hakea kirjojen tietoja uudelleen. Voit päivittää suosikkilistaan myös e-kirjojen, artikkeleiden ja lehtien tietoja.

Suosikkilistan tallentaminen Helkassa:

1. Kirjaudu Helkaan ja tallenna löytämäsi aineisto suosikkeihin.
  2. Mene Helkassa kohtaan “Omat suosikit” ja luo listallesi tunniste. Lisää haluamasi aineisto samalle listalle.
  3. Voit selata kunkin tunnisteen sisältämää aineistoa kohdassa “Tunnisteet”.

Kirjan tiedoissa ympyröity punaisella kuvake, jota painamalla voit lisätä kirjan Helkassa suosikkeihin

Kirjan tiedoissa ympyröity kohta, jossa voi lisätä kirjaan tunnisteen

Kirjan tiedoissa ympyröity luodun tunnisteen nimi