Opintojen ajoitus

Sisussa Ajoitus-sivulla merkitset, minä lukuvuonna ja missä opetusperiodissa aiot suorittaa suunnittelemasi opintojaksot. Jo suorittamasi opintojaksot näkyvät janalla automaattisesti, jos olet lisännyt ne opintosuunnitelmaasi. Sinun kannattaa valita opinnoillesi niin kutsuttu malliajoitus, jos se on koulutusohjelmassasi mahdollista. Malliajoituksessa on aikataulutettu valmiiksi ne oman koulutusohjelmasi tieteenalaopinnot, jotka suositellaan suoritettavaksi esimerkiksi tietyssä opetusperiodissa.

Muista valita suoritustapa ja ilmoittautua opetukseen!

Sisussa Opintokalenteri-sivulla voit lisätä opetuksen tiedot opintokalenteriisi. Voit lisätä kalenteriisi myös muita merkintöjä, ja yhdistää sen esimerkiksi oman puhelimesi kalenteriin. Huomaathan, että suoritustavan valinta tai opetuksen lisääminen opintokalenteriin ei tarkoita samaa kuin opetukseen ilmoittautuminen.

Ilmoittautuaksesi opetukseen sinulla tulee olla opintojakso lisättynä opintosuunnitelmaasi ja opintojaksoesitteeltä valittuna suoritustapa. Ilmoittautumisen voit tehdä Sisun Ilmoittautuminen-sivun kautta, jossa voit myös valita suoritustavan, jos et ole sitä aiemmin tehnyt. Sivulla näet mille opintojaksoille olet jo valinnut opetuksen, oletko muistanut ilmoittautua ja onko sinut hyväksytty opetukseen.

Sisun sähköiset hakemukset

Monet opintoihisi liittyvät hakemukset ja pyynnöt tehdään Sisussa. Tarkat ohjeet ovat Sisun omilla ohjesivuilla.

Tässä on lista Sisun yleisimmistä hakemuksista ja pyynnöistä:

• Jos haluat suorittaa opintoja tavalla, jota opintosuunnitelmasi ei automaattisesti salli, voit tehdä hakemuksen valinta-avustimessa Opintojen rakenne -sivulla. Hakemus tehdään niin kutsutussa vapaan muokkauksen tilassa (’vapsu’).
  • Kun olet hakeutumassa opiskelijavaihtoon, lisäät vaihdossa suoritettavat opinnot luonnoksina opintosuunnitelmaasi valinta-avustimessa Opintojen rakenne -sivulla (opintoluonnos).
  • Kun olet palannut opiskelijavaihdosta, voit hakea vaihdossa suoritettujen opintojen hyväksilukemista opintosuunnitelmaasi Opintojen rakenne -sivulla.
  • Kun olet suorittanut kaikki tutkintoosi kuuluvat opinnot, teet valmistumispyynnön Opintojen rakenne -sivulla.
  • Jos opiskeluoikeutesi on päättymässä kuluvan lukuvuoden aikana, voit hakea opinnoillesi lisäaikaa opiskeluoikeuden tiedoista (Omat tiedot).

Jokainen lähettämäsi hakemus ja pyyntö käsitellään Sisussa opiskelijapalveluiden toimesta. Ethän lähetä hakemuksia kokeilumielessä. Kaikkia hakemuksia ei voi perua, jos ne on ehditty jo käsitellä opiskelijapalveluissa. Turhat hakemukset myös kuormittavat opiskelijapalveluita tarpeettomasti.

Kannattaa tutustua hakemusten eroihin ohjesivulla Sisu-ohjeet opiskelijalle.