Lainaus, palautus ja varaaminen

Helsingin yliopiston kirjastossa lainaat aineistoa itsepalveluna lainausautomaatilla. Tarvitset lainausautomaattia varten Helka-kortin ja PIN-koodin. Kirjojen laina-ajat vaihtelevat kokoelmittain. Tarkista lainasi päättymispäivä asiakastiedoissasi Helka-tietokannassa.

Uusi lainasi Helka-tietokannassa kirjautumalla omiin asiakastietoihisi. Uusiminen ei onnistu, jos teokseen on varauksia tai olet lainauskiellossa. Jos palautat tai uusit lainasi myöhässä, lainoista peritään myöhästymismaksu.

Helkan käyttöliittymässä Lainat-kohdassa ympyröity teksti Uusi kaikki ja kohta, jossa voit uusia yksittäisten teosten laina-aikoja.

Voit palauttaa Helsingin yliopiston kirjaston aineistoja Kaisa-taloon, Kumpulaan, Meilahteen tai Viikkiin. Aineistojen palautus hoituu itsepalveluna palautusautomaatilla. Kampuksilla on myös yöpalautusluukkuja, jonne voit palauttaa aineistoa myös kirjaston aukioloaikojen ulkopuolella. Et voi palauttaa muiden Helka-kirjastojen (Kotimaisten kielten keskus, Museoviraston kirjasto, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Työväenliikkeen kirjasto, Baltia-keskus) tai Kansalliskirjaston aineistoja Helsingin yliopiston kirjastoon.

Tee ja nouda varauksia

Näin teet va­rauk­sen Helkassa:

1. Etsi varattavan aineiston tiedot Helkasta ja kirjaudu sisään.
  2. Mene saatavuustietoihin ja tee varaus. Varauspainike näkyy vain varattavan aineiston kohdalla.
  3. Valitse noutopaikka, josta haluat aineiston noutaa. Näet kunkin aineiston kohdalla Helkassa vain ne vaihtoehdot, joista kyseisen aineiston voi noutaa.

Helkan käyttöliittymässä Saatavuus-otsikon alla: Tee varaus, ympyröity oikealla puolella varaus-teksti, jota punainen nuoli osoittaa

Kurssikirjoja voi varata vain, kun kaikki kappaleet ovat lainassa. Nouda kurssikirja siitä toimipaikasta, jonka kokoelmiin se kuuluu.

Voit seurata asiakastiedoissasi Helkassa, milloin varauksesi on noudettavissa. Saat sähköpostitse saapumisilmoituksen, kun varaamasi aineisto on noudettavissa. Sähköpostin saapumisilmoituksessa olevien tietojen avulla löydät varaamasi kirjan varaushyllystä. Varatun aineiston voi lainata ainoastaan varauksen teossa käytetyllä kortilla.

Lainaaminen, uusiminen, myöhästymismaksut ja lainauskielto (kirjaston verkkosivut)
Palautusohjeet ja yöpalautusluukkujen sijainnit (kirjaston verkkosivut)
Varauksen tekeminen ja noutaminen (kirjaston verkkosivut)