Avoimet aineistot

Tutkijat julkaisevat myös tieteellisiä artikkeleita ja kirjoja, jotka ovat avoimesti verkossa kaikkien saatavilla. Tällaiset julkaisut ovat helpommin laajemman yleisön saatavilla, mikä edistää tieteelliseen tietoon perustuvaa tai tieteestä käytävää julkista keskustelua. Avoimesti julkaistut aineistot eivät edellytä kirjautumista yliopiston käyttäjätunnuksilla, ja sinulla on pääsy niihin myös valmistumisen jälkeen.

Logo, jossa lukee Open Access ja on kuva avoimesta lukosta

Avoin tiede

Avoimuus on yksi tieteen keskeinen periaate.

Avoimen tieteen osa-alueita:

• avoin julkaiseminen (Open Access)
  • avoimet tutkimusaineistot
  • avoimet tutkimusmenetelmät
  • avoimet oppimateriaalit
  • avoimet oppimismenetelmät

Avoimet tiedonlähteet ja julkaisuarkistot

Voit etsiä avoimesti julkaistuja artikkeleita, lehtiä ja kirjoja myös Helka-tietokannasta. Rajaa hakusi Open Access -julkaisuihin Helkan hakuliittymän oikeasta laidasta kohdasta Saatavuus.

Helkan käyttöliittymässä rajattu hakutuloksia valitsemalla kohta Saatavuus ja Open Access

Useat yliopistot ja tutkimusorganisaatiot ylläpitävät avoimia julkaisuarkistoja, joiden aineistot ovat vapaasti verkossa kaikkien luettavissa.

• Helda on Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto, jonne on tallennettu esimerkiksi Helsingin yliopistossa tuotettuja avoimia aineistoja, esimerkiksi artikkeleita, kirjoja ja opinnäytteitä.
  • Heldassa sijaitsee myös Helda Open Books -virtuaalikokoelma, joka sisältää Helsingin yliopiston tutkijoiden ja opettajien avoimesti julkaistuja teoksia, esimerkiksi artikkelikokoelmia ja oppikirjoja.
  • Avointen oppimateriaalien kirjasto (aoe.fi) on valtakunnallinen palvelu, joka sisältää vapaasti käytettävissä olevia digitaalisia oppimateriaaleja.

Kirjasto on koonnut verkkosivuilleen lisää vinkkejä:

Lue lisää avoimesta tieteestä Helsingin yliopiston kirjaston verkkosivuilta.

Google Scholar

Avoimen verkon tieteellistä tietoa voit etsiä Google Scholarin avulla. Se on Googlen tieteellinen versio. Kun etsit tietoa Google Scholarin avulla muista käyttää tarkennetun haun lomaketta. Sen avulla voit hyödyntää tavallisimpia tiedonhaun tekniikoita.

Google Scholarin tarkennettu haku. Hiiren kursori on kohdassa Etsi artikkeleita kaikilla sanoilla. Google Scholarista pääset Helsingin yliopiston ostamiin e-aineistoihin, jos olet tallentanut Helsingin yliopiston kirjastolinkit Google Scholarin asetuksiin. Kaikki Helsingin yliopiston e-aineistot eivät kuitenkaan löydy Google Scholarista.

Kirjastolinkkien tallentaminen Google Scholarin asetuksissa:

1. Mene Google Scholariin.
  2. Valitse asetukset sivun vasemmasta laidasta ja sen jälkeen kirjastolinkit.
  3. Kirjoita hakuruutuun Helka ja valitse hakutuloksesta ruksilla Helka – Fulltext – Univ.Helsinki.
  4. Tallenna asetukset.

Tämän jälkeen pääset Google Scholarin hakutuloksissa Fulltext – Univ.Helsinki -linkeistä Helsingin yliopiston kirjaston e-aineistoihin.

Katso ohjevideo, miten tallennat Helkan kirjastolinkit Google Scholarin asetuksissa. Kesto 57 s. Video on englanninkielinen, mutta voit valita alalaidan asetuksista suomenkieliset tekstitykset.

3.3 Google Scholar -tutoriaali – tekstivastine (.docx)