Langattomat verkot

Eduroam yliopistolaisille

Helsingin yliopisto kuuluu maailmanlaajuiseen korkeakoulujen ja tutkimuslaitosten Eduroam-organisaatioon. Voit kirjautua Eduroam-verkkoihin yliopiston käyttäjätunnuksellasi niin Helsingin yliopiston kampuksilla kuin muissa Eduroam-organisaatioissakin ympäri maailman. Eduroamiin liitytään langattomasti WLAN-yhteyden avulla. Lisätietoja langattomista yhteyksistä löydät toisaalta kurssimateriaalista.

Kampusten lisäksi Eduroam toimii myös monissa muissa julkisissa tiloissa, sairaaloissa, kirjastoissa ja muissa paikoissa ympäri maailman. Lisää tietoa sijainneista löydät Eduroamin suomalaisilta sivuilta.

Eduroamin liikenne on suojattu mahdollisilta salakuuntelijoilta. Lisäksi kun käytät yliopistolla Eduroamia, pääset suoraan HY:n eteisverkkoon, jolloin et tarvitse erillistä VPN-kirjautumista esimerkiksi kirjastojen aineistoihin pääsemiseksi.

Ohjeet Eduroamin käyttöönotosta ja asennusohjeet kaikille laitteille ja käyttöjärjestelmille löydät Helpdesk-sivustolta.

Toisin kuin muihin HY:n verkkopalveluihin, Eduroamiin kirjaudutaan tunnusmuodolla tunnus@helsinki.fi. Myös Office 365:sta tuttu muoto tunnus@ad.helsinki.fi käy!

HelsinkiUni Guest vierailijoille

HelsinkiUni Guest tarjoaa yliopiston vierailijoille mahdollisuuden käyttää langatonta verkkoa väliaikaisesti.

Eduroam on yliopistolaisille paras tapa käyttää langatonta verkkoa yliopistolla, mutta HelsinkiUni Guest tarjoaa satunnaisille kävijöille helpon tavan käyttää langatonta verkkoa. Sen käyttöön ei tarvita erillistä tunnusta, vaan liittyminen tapahtuu yleisellä salasanalla uniguest.

Ohjeet HelsinkiUni Guestin käyttöön löydät Helpdesk-sivustolta.

Vierailijaverkon rajoituksia:

• Istunnon kesto on kerrallaan viisi (5) tuntia, jonka jälkeen käyttöehdot on hyväksyttävä uudelleen.
  • Istunto katkaistaan 30 minuutin jälkeen, jos verkkoa ei käytetä.
  • Verkon nopeutta on rajoitettu.
  • Palvelu on ulkoverkossa (yliopistoverkon sisälle rajattuihin palveluihin pääsee erikseen VPN-yhteydellä).

Lisää tietoa ja ohjeita Helsingin yliopiston langattomista verkoista löydät Helpdesk-sivustolta.