Helka-kortti ja kirjautuminen Helkaan

Helka-kortilla lainaat painettua aineistoa Helsingin yliopiston kirjaston toimipisteissä keskustakampuksella, Kumpulassa, Meilahdessa ja Viikissä.

Helka-kortti käy kaikissa Helka-kirjastoissa:

• Kotimaisten kielten keskus, Museoviraston kirjasto, Suomalaisen kirjallisuuden seura, Työväenliikkeen kirjasto ja Baltia-keskus ovat yliopiston ulkopuolisia organisaatioita, joiden aineisto on myös Helka-tietokannassa.

Kansalliskirjastoon tarvitset erillisen kirjastokortin.

Helsingin yliopiston kirjaston elektronisten aineistojen käyttämiseen riittää, että sinulla on voimassa oleva Helsingin yliopiston käyttäjätunnus. Voit aloittaa e-kirjojen käytön heti, kun saat yliopiston käyttäjätunnuksesi aktivoitua.

Näin Hankit Helka-kortin

Helka-kortin hankkimiseksi aktivoi asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi osoitteessa helsinki.fi/helka. Tämän jälkeen asiakastietosi löytyvät kirjastojärjestelmästä, ja voit ottaa käyttöösi Helka-kortin Opiskelu-palvelussa.

Helkan käyttöliittymässä ympyröity teksti: Kirjaudu sisään

Näin otat Helka-kortin käyttöön Opiskelu-palvelussa:

1. Mene Opiskelu-palveluun osoitteessa: https://studies.helsinki.fi/
  2. Kirjaudu Opiskelu-palveluun yliopiston käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisen jälkeen näet Helka-kortin kuvakkeen sivun oikeassa yläkulmassa. Mobiililaitteella avaa ensin navigointipalkki esiin.
  3. Pääset ottamaan kirjastokortin käyttöön, kun painat Helka-kortin kuvaketta. Jos tietojasi ei vielä löydy kirjaston järjestelmästä, Opiskelu-palvelu ohjaa sinut tässä vaiheessa kirjautumaan ensin Helkaan.
  4. Valitse “Hanki kortti”.
  5. Aseta PIN-koodi ja paina tallenna. Tarvitset PIN-koodin, kun lainaat kirjoja kirjaston automaatilla.
  6. Kun Helka-korttisi on luotu, se ilmestyy näkyviin. Helka-korttisi on heti valmis käyttöön, etkä tarvitse fyysistä korttia.

Jatkossa löydät Helka-kortin samasta kohdasta navigaatiopalkista, kun olet kirjautuneena Opiskelu-palveluun. Helka-kortti toimii selaimessa ilman erillistä sovellusta. Kun lainaat kirjoja kirjastossa, näytä kirjastokortti mobiililaitteesi lainausautomaatilla tai asiakaspalvelutiskillä.

Kuvalliset ohjeet mobiililaitteelle Helka-kortin hankkimiseen ja käyttöön Opiskelu-palvelussa.

Kuvaohjeet Helka-kortin hankkimiseen Opiskelu-palvelussa. Ohjeet löytyvät myös tekstistä. Jatkoa kuvaohjeille Helka-kortin hankkimiseen Opiskelu-palvelussa. Ohjeet löytyvät myös tekstistä.

Helsingin yliopiston opiskelijat voittaa ottaa käyttöönsä Helka-kortin Opiskelu-palvelussa. Katso ohjevideo Helka-kortin digitaalisesta käytöstä. Kesto 54 s.

Voit halutessasi hankkia muovisen Helkan-kortin:

• Aktivoi ensin asiakastietosi kirjautumalla Helka-tietokantaan Helsingin yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
  • Tämän jälkeen voit noutaa kirjastokortin mistä tahansa Helsingin yliopiston kirjaston toimipaikasta asiakaspalvelun aukioloaikoina.
  • Aseta PIN-koodi Helkassa: Oma tiedot > Yhteystiedot > Vaihda PIN-koodi.

Tarkemmat ohjeet Helka-kortin hankkimisesta löydät kirjaston verkkosivuilta.

E-kirjoihin et tarvitse kirjastokorttia, vaan riittää, että kirjaudut Helkaan yliopiston käyttäjätunnuksella. E-kirjat aukeavat yliopiston käyttäjätunnuksella ja etänä muuallakin kuin kirjaston tiloissa tai kampuksella.

Helkan itsepalvelutoiminnot

Voit selata kirjaston kokoelmia Helkassa ilman kirjautumista, mutta saat enemmän kirjaston asiakastoimintoja käyttöösi Helkaan kirjautuneena.

Helkaan kirjautuneena voit:

• tarkastella asiakastietojasi
  • tehdä varauksia ja uusia lainoja
  • etäkäyttää kirjaston hankkimia e-aineistoja
  • tallentaa hakujasi suosikkilistoiksi
  • maksaa myöhästymismaksuja
  • vaihtaa PIN-koodin

Helsingin yliopiston opiskelijoiden osoite- ja yhteystietojen muutokset päivittyvät Helkaan suoraan opintorekisteristä. Älä siis muokkaa yhteystietojasi Helkassa, vaan tee esimerkiksi osoitteenmuutos suoraan yliopistolle.

Lue lisää: yhteys- ja henkilötietojen päivittäminen Helsingin yliopistossa (Opiskelu-palvelu)