Opiskelijan kirjasto

Helsingin yliopiston kirjasto palvelee neljällä kampuksella ja verkossa:

Paikan päällä asioimisen lisäksi voit olla kirjastoon yhteydessä sähköpostilla, palautelomakkeella tai asiakaspalvelun aukioloaikoina puhelimitse ja kirjaston verkkosivujen chatissa.

Katso video Helsingin yliopiston kirjaston toimipisteistä ja palveluista. Kesto 1 min 19 s.

Tutustu kirjaston palveluihin pelaamalla virtuaalista pakopeliä, jossa suoritat kirjastoon liittyviä tehtäviä Microsoft Forms -lomakkeella. Peli on käynnissä lukuvuonna 2023-2024. Pakopelin suoritusohjeet löydät Kirjaston kurssitarjonta -sivulta (Opiskelu-palvelu).

Käytä kokoelmia

Kaikkien kampuskirjastojen kirjat ja muut julkaisut löytyvät Helka-tietokannasta. E-kirjoja voit alkaa lukea heti, kun saat yliopiston käyttäjätunnukset aktivoitua. Helka-kortti on Helsingin yliopiston kirjastokortti, jota tarvitset painetun aineiston lainaamiseen Helsingin yliopiston kirjaston toimipisteissä.

Myös eräät Helsingin yliopiston ulkopuolisten kirjastojen kirjat löytyvät Helka-tietokannasta. Näitä ovat esimerkiksi Museoviraston kirjasto ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjasto. Helsingin yliopistoon kuuluu myös Kansalliskirjasto, jolla on oma hakupalvelunsa.

Työskentele kirjastossa

Kirjastossa on työskentelyalueita erilaisiin tarpeisiin. Alueiden värikoodit kertovat onko kyse täysin hiljaisesta tilasta, työskentelytilasta vai sosiaalisesta tilasta. Virkistysalueen, ryhmätyötilan, hiljaisen tilan ja lukualueen värikoodatut kyltit.

Helsingin yliopiston opiskelijat voivat:

• varata ryhmätyötilan yliopiston käyttäjätunnuksilla kunkin tilan Outlook-kalenterista.
  • säilyttää kirjoja ja opiskeluvälineitä lainattavassa gradukärryssä, jonka voi siirtää kirjaston tiloissa työskentelypisteen viereen.
  • kirjautua yliopiston käyttäjätunnuksella omalle työpöydälleen kirjaston kioskikoneiIlla.

Tulostaminen kirjastossa

Helsingin yliopiston kirjastossa on tulostamiseen, kopiointiin ja skannaukseen monitoimilaitteita asiakkaiden käyttöön. Yliopistolaiset käyttävät monitoimilaitteita henkilökohtaisella tunnistekortilla ja muille asiakkaille on käytössä Print in City-palvelu.

Miten opiskelijatulostus toimii?

• Kun tulostat tai kopioit ensimmäistä kertaa monitoimilaitteella, sinun on rekisteröitävä tunnistekortti yliopiston käyttäjätunnuksellasi ja sen salasanalla.
  • Tunnistekortti voi olla esimerkiksi HSL:n matkakortti tai smartcard-kortti, jonka voit ostaa kirjaston asiakaspalvelusta.
  • Tulostaminen edellyttää maksullista tulostussaldoa, jota voi ladata Unigrafian Saldokaupassa.

Ohjeet monitoimilaitteiden käyttöön löydät Helsingin yliopiston kirjaston verkkosivuilta.

Katso ohjevideo tulostamisessa Helsingin yliopistossa (englanniksi). Voit valita videon alalaidan asetuksista videoon suomenkieliset tekstitykset. Kesto 3 min 15 s.

3.3 Tulostaminen yliopistolla – tekstivastine (.docx)

Tiedonhankinnan kurssit ja ohjaus

Helsingin yliopiston kirjaston kursseilla ja työpajoissa pääset harjoittelemaan akateemisen tiedonhankinnan taitoja, esimerkiksi tiedonhakua ja tietokantojen käyttöä.  Koulutuksia on tarjolla sekä verkossa että kampuksilla.

Voit opiskella tiedonhankintaa esimerkiksi ajasta ja paikasta riippumatta kirjaston tiedonhankinnan Moodle-verkkokurssilla. Kirjasto järjestää opiskelijoille myös tiedonhankinnan ohjausta ja tapahtumia sekä etänä että kirjaston tiloissa.

Esteetön asiointi ja erilaiset oppijat

Tarvitsetko apua kirjaston tilojen ja kokoelmien käyttöön toimintarajoitteen tai oppimisvaikeuden vuoksi? Ota yhteyttä kirjaston asiakaspalveluun ja sovi yksilöllisistä järjestelyistä.

Voit saada esimerkiksi:

• kurssikirjoihin normaalia pidemmän laina-ajan
  • kirjaston henkilökunnalta apua kirjojen noutamiseen hyllystä
  • henkilökohtaista tiedonhaun opastusta kandi- tai maisterivaiheen opinnäytetyössä.

Jos sinulla on lukueste, voit liittyä Celian äänikirjapalvelun asiakkaaksi.

Tieto sovituista yksilöllisistä järjestelyistä merkitään kirjaston käyttäjän asiakastietoihin Helka-tietokannassa. Merkintä on vain kirjaston asiakaspalvelun henkilökunnan nähtävillä.

Lue lisää kirjaston tiloista ja palveluista:
Opiskelijan kirjastopalvelut kootusti (Opiskelu-palvelu)
Tiedonhankinnan kurssien aikataulut ja ilmoittautumisohjeet (Opiskelu-palvelu)
Toimipisteiden sijainti ja aukioloajat (kirjaston verkkosivut)
Tilojen käyttötarkoitukset ja -säännöt (kirjaston verkkosivut)
Ryhmätyötilojen varustelu ja varausohjeet (kirjaston verkkosivut)
Tulostus-, skannaus- ja kopiointiohjeet, tulostussaldon lataaminen sekä monitoimilaitteiden käyttö (kirjaston verkkosivut)
Gradukärryjen lainausohjeet (kirjaston verkkosivut)
Esteetön asiointi (kirjaston verkkosivut)
Erilaiset oppijat kirjastossa (kirjaston verkkosivut)
Celian asiakkuus lukemisesteisille korkeakouluopiskelijoille (Celian verkkosivut)