Opinnäytteet

Opinnäytteitä on kirjaston kokoelmissa sekä painettuna että digitaalisena. Voit lukea painettuja opinnäytteitä kirjaston tiloissa. Uudemmat opinnäytteet ovat pääsääntöisesti saatavilla digitaalisesti.

Etsi Helkasta yksittäistä Helsingin yliopiston opinnäytettä tutkielman otsikolla tai kirjoittajan nimellä. Löydät Helkasta tiedot sekä painetuista että digitaalisista opinnäytteistä.

Voit rajata Helkassa hakusi opinnäytteisiin Aineistotyyppi-kohdassa: valitse esimerkiksi Pro gradu -tutkielma tai väitöskirja.

Helkan haun rajaus: ympyröity Aineistotyyppi-kohta, jonka alla ympyröity vaihtoehdot Pro gradu -tutkielma ja väitöskirja.

• Jos digitaalinen opinnäyte on julkaistu avoimesti, pääset lukemaan opinnäytettä suoraan Helkan linkistä.
  • Jos digitaalista opinnäytettä ei ole julkaistu avoimesti, näet Helkasta vain opinnäytteen tiedot, mutta pääset lukemaan sitä kirjaston toimipaikoissa kirjastokioskeilla.
  • Näet Helkassa painetun opinnäytteen sijaintitiedot. Pyydä opinnäyte sinulle luettavaksi Helkan varaustoiminnolla.

Voit etsiä digitaalisia opinnäytteitä myös Heldasta, Helsingin yliopiston avoimesta julkaisuarkistosta. Jos haluat selata digitaalisia opinnäytteitä tai tehdä tarkempia hakuja opinnäytteiden sisällöistä, sinun kannattaa käyttää Heldaa.

Opinnäyte on julkaistu avoimesti, jos tekijä on antanut luvan sen julkaisemiseen. Helsingin yliopisto suosittelee opinnäytteiden avointa julkaisemista.

Muiden korkeakoulujen opinnäytteitä sinun kannattaa etsiä Finna.fi:stä.

Opinnäytteiden avoin julkaiseminen (Opiskelu-palvelu)
Ohjeet Helsingin yliopiston opinnäytteiden etsimiseen (kirjaston verkkosivut)