Luvun 3.4 harjoitukset

HARJOITUKSET 3.4

1. Erittele, mitä tarkoittavat seuraavat viitteen merkinnät? Einolander J, Vanharanta H, Chang YS, Kantola J. Comparing university students’ commitment – a multicultural case study. Theoretical Issues in Ergonomics Science 2016;17(3):267-283.
  2. Oikein vai väärin? Kirjan tekijänoikeudet voivat syntyä esimerkiksi kustantajalle.
  3. Oikein vai väärin? Saat kopioida J. L. Runebergin (1804-1877) alkukielisen Vårt land -runon sanat kotisivuillesi, kunhan merkitset sen sitaatiksi.
  4. Oikein vai väärin? Voit julkaista kuvapankista ottamasi CC BY 4.0 -lisensoidun valokuvan blogissasi ilman alkuperäisen tekijän mainitsemista.
  5. Oikein vai väärin? Saat laittaa enosi sinusta ottaman kuvan kotisivuillesi kysymättä häneltä lupaa.

VASTAUKSET 3.4

1. Tekijöiden sukunimet ja etunimien alkukirjain/alkukirjaimet. Lehtiartikkelin otsikko. Lehden nimi. Julkaisuvuosi; lehden vuosikerta (lehden numero): artikkelin sivut lehdessä.
  2.  Väärin. Tekijänoikeus syntyy aina ihmiselle, joka on luonut teoksen. Oikeuksien siirtymisestä esimerkiksi kustantajalle on aina sovittava erikseen.
  3. Oikein. J. L. Runebergin kuolemasta on kulunut yli 70 vuotta.
  4. Väärin. CC BY 4.0 -lisenssi edellyttää alkuperäisen tekijän nimen mainitsemista.
  5. Väärin. Tarvitset kuvan ottaneen enon luvan verkkojakeluun.