HY:n tietokoneiden erityispiirteet

Helsingin yliopiston tietokoneiden käyttö on hyvin samanlaista kuin minkä tahansa Windows-tietokoneen käyttö. HY:n koneissa on kuitenkin muutamia erityisiä piirteitä. Tällä sivulla käsitellään seuraavia asioita:

• Tallentaminen ja kotihakemisto HY:n Windows-koneilla
  • Ohjelmien asentaminen Software centeristä
  • Kotihakemistosta poistettujen tiedostojen palautus

Tallentaminen Windows-verkossa

Jokaisella Windows-verkon käyttäjällä on omien tiedostojen tallettamista varten oma kotihakemisto. Kotihakemistot sijaitsevat tarkoitukseen varatuilla palvelimilla: kun kirjaudut yliopiston Windows-tietokoneelle, palvelin antaa käyttäjätunnuksesi perusteella sinun käyttää omaa kotihakemistoasi. Koska kotihakemisto ei sijaitse käyttämässäsi tietokoneessa vaan verkossa, kotihakemistosta käytetään usein myös termiä ”verkkolevy”.

Avaa Resurssienhallinta (File explorer), joka löytyy esim. käynnistysvalikosta tai ruudun alaosan tehtäväpalkista. Klikkaa siellä This PC (Tämä PC). HY:n Windows-koneella näet oman kotihakemistosi Z-kirjaimella merkittynä levyasemana (alla esimerkkikuva Raimo Keski-Väännön kotihakemistosta).

Esimerkkikuva Raimo Keski-Väännön kotihakemistosta, avautuu linkistä isompana

Kotihakemistoon tallennetut työt varmuuskopioidaan automaattisesti useita kertoja vuorokaudessa. Hyvän tietoturvan lisäksi verkkolevyn käytöstä on se etu, että pääset käsiksi sen sisältämiin tiedostoihin yleensä mistä päin maailmaa tahansa. Yliopiston Z-verkkolevyä on myös mahdollista käyttää yliopistoverkon ulkopuolelta (lisätietoja kotihakemiston etäkäytöstä toisaalla kurssimateriaalissa).

Huomaa, että yliopiston Windows-koneilla myös muutamaan muuhun paikkaan tallentamasi tiedostot ohjautuvat suoraan omaan kotihakemistoosi:

• Documents -kansioon tallentamasi tiedostot tallentuvat Z-verkkolevysi Documents-alihakemistoon
  • Työpöydälle (Desktop) tallentamasi tiedostot tallentuvat Z-levyn alihakemistoon Desktop.

Seuraavat asiat kannattaa ottaa huomioon verkkolevyn käytössä:

• Verkkolevylle on yleensä asetettu tallennuskiintiö eli nk. quota. Huolehdi siitä, ettei tämä kiintiö täyty – muuten et voi tallentaa edes keskeneräisiä töitäsi verkkolevylle!
  • Jos vahingossa poistat sinulle elintärkeän tiedoston verkkolevyltä, järjestelmää ylläpitävä henkilö saattaa onnistua palauttamaan tiedoston takaisin. Usein voit tehdä palautuksen myös itse (lisätietoja tiedostojen palautuksesta toisaalla kurssimateriaalissa).

Kotihakemiston levykiintiö

Yliopiston Windows-verkon kotihakemiston tallennuskiintiö on 100 gigatavua.

Tarkkaile levykiintiösi tilaa aika ajoin, ettei se pääse täyttymään. Liian täynnä oleva levy aiheuttaa usein järjestelmän käyttöön liittyviä ongelmia. Jos kotihakemistosi tila loppuu, et voi tallentaa tiedostoja ennen kuin olet tehnyt lisää tilaa poistamalla kotihakemistossasi olevia tiedostoja.

Voit tarkistaa kotihakemistosi tilan seuraavasti:

1. Avaa yliopiston tietokoneella Resurssienhallinta (File explorer) -ikkuna
  2. Valitse This PC (Tämä PC)
  3. Etsi oma kotihakemistosi (Z:).
  4. Tarkista käytetty tila ikkunassa.

Ohjelmien asentaminen Software centeristä

Yliopiston koneilla on käyttöjärjestelmän lisäksi erilaisia ohjelmia. Yleisimmät ohjelmat asennetaan koneelle automaattisesti. Joitakin hieman vähemmällä käytöllä olevia ohjelmia ei asenneta kaikille koneille, vaan voit tilata asennuksen itse helppokäyttöisen ohjelmistoportaalin (Software center) avulla. Löydät sen mm. avaamalla Start (Käynnistä) -valikon ja kirjoittamalla ”software center”. Software center aukeaa, kun klikkaat sitä hakutuloksissa.

Software centerin avulla ohjelmat asentuvat automaattisesti, joten sinun ei tarvitse pohtia millaisilla asetuksilla tai minne ohjelmat asennetaan. Löydät Software centerin käyttöohjeen Helpdeskin sivuilta.

Kotihakemistosta poistettujen tiedostojen palautus

Jos poistat vahingossa väärän tiedoston omasta verkkohakemistostasi yliopiston koneella, voit koittaa itse palauttaa sen ns. Previous versions (Aiemmat versiot) -toiminnon avulla. Voit palauttaa aiemmat versiot halutussa kansiossa olleista tiedostoista napsauttamalla kansiota hiiren kakkospainikkeella, valitsemalla avautuvasta valikosta Properties (Ominaisuudet) ja valitsemalla avautuvasta ikkunasta välilehti Previous versions (Aiemmat versiot). Tällä vällehdellä voit valita kansiosta mahdollisesti tallentuneista varmuuskopioista haluamasi version. Palautus onnistuu napsauttamalla vielä (Restore) Palauta.

Palautus edellyttää sitä, että tiedostosta on ehditty ottaa varmuuskopio. Palautettavassa versiossa ei ole mukana sellaisia muutoksia, jotka olet tallentanut edellisen automaattisen varmuuskopioinnin jälkeen ja lisäksi varmuuskopioinnissa on eräitä aikarajoituksia. Tarkempia tietoja tiedostojen palautuksesta löydät Helpdeskin sivuilta.

Kannattaa kuitenkin huomata, että tiedostopalautus kuvatulla tavalla voi onnistua vain, jos tiedostoa on säilytetty kotihakemistossa: omalta koneeltasi palauttaminen ei onnistu samalla tavalla. Muista, että varmuuskopiointi on varmin tapa välttää ongelmia! Mikäli omatoiminen tiedostopalautus ei onnistu, hätätilassa voit myös pyytää palautusta osoitteesta helpdesk@helsinki.fi.