Töiden tallentaminen

Kotihakemisto ja sen etäkäyttö

Henkilökohtainen kotihakemistosi (Z-asema) on yliopiston koneilla näppärin ja turvallisin paikka säilyttää omia ajankohtaisia työtiedostojasi. Kotihakemistoon viedyt tiedostot tallentuvat yliopiston verkkolevylle, ja pääset niihin kaikilta sellaisilta yliopiston omilta koneilta, joihin kirjaudutaan omalla käyttäjätunnuksella. Lisäksi niistä otetaan kerran vuorokaudessa automaattisesti  varmuuskopiot.

Kotihakemiston tallennuskiintiö on 100 gigatavua. Rajatun tilan vuoksi kotihakemistoosi ei mahdu valtavasti järin isoja tiedostoja kuten video- ja valokuvakokoelmia. Suuret tiedostomäärät kannattaakin arkistoida pilveen.

Voit käyttää yliopiston kotihakemistoasi (Z-asemaa) myös yliopiston ulkopuolelta, kuten vaikka omalta kotikoneeltasi. Voit tehdä tämän maarittämällä verkkolevysi käytettäväksi kotikoneelta, jolloin voit muokata ja tallentaa sen sisällä olevia tiedostoja yhtä vaivattomasti kuin koneen oman kiintolevyn tiedostoja, kunhan olet VPN-yhteyden päässä tai Eduroam-verkossa.

Verkkolevyn lisääminen omalle koneellesi

Ota omalta koneeltasi yhteys yliopiston verkkoon (tarvitset tätä varten VPN-yhteyden asiakasohjelman avulla) ja käske sen jälkeen käyttöjärjestelmää liittämään Z-asemasi osaksi levyvalikoimaa. Tämän jälkeen Z-asemasi pikakuvake näkyy This PC (Tämä tietokone) -ikkunassa, ja voit avata ja tallentaa siellä olevia tiedostoja samaan tapaan kuin vaikkapa koneeseen liitetyllä USB-muistitikulla (ks. alla oleva esimerkkikuva).

Kuva, jossa näkyy Z-asemaksi määritetty yliopiston kotihakemisto opiskelijan omalla koneella.

Helpdesk-sivuston ohjeessa kerrotaan tarkemmin miten sinun tulee toimia, jos haluat käyttää kotihakemistoasi edellä kuvatulla tavalla yliopiston ulkopuolelta.

Tallentaminen OneDriveen

Voit tallentaa opiskeluun liittyviä materiaalejasi, kuten kirjallisia tehtäviä ja esityksiä HY:n tarjoamaan OneDrive-pilvitallennuspalveluun. Pilvi tarkoittaa yleensä kaupallisen toimijan palvelimilla sijaitsevaa verkkolevytila. Sinulla on käytettävissä 1 teratavun (1000 Gt) verran tallennustilaa. Tämä on huomattavasti enemmän kuin Z:\-verkkolevylläsi, jonka oletustila on 100 gigatavua. Siksi pilvi onkin hyvä tapa säilyttää kaikki ne työt ja opiskelumateriaalit, jotka eivät mahdu kotihakemistoosi.

Varsinkin suurten tietomäärien hakeminen ja tallennus pilveen on kuitenkin hieman hitaampaa kuin on yliopiston verkkolevyllä. Kotikoneellasi voit käyttää Office-paketin mukana tulevaa OneDrive-työpöytäsovellusta määrittämään koneellasi kansion, joka synkronoidaan pilvitallennustilasi kanssa. Ottamalla synkronoinnin käyttöön voit työskennellä tiedostojen kanssa suoraan koneesi siten, että muutoksesi tallentuvat samalla automaattisesti pilveen.

OneDrive-palvelun mobiilisovelluksilla tiedostot ovat myös helpommin eri laitteilla saatavillasi kuin kotihakemistoon tallentamasi tiedostot. Erona kotihakemistoosi on myös se, että pilvessä olevat kansiot tai tiedostot voit myös jakaa haluamillesi henkilöille.