1.1 Användningen av datorer

De flesta av oss tillbringar en stor del av dagen framför en bärbar dator eller en bordsdator i skolan, på jobbet och på fritiden. Trots att vi sällan tänker på det styrs även televisionen, mikrovågsugnen och tvättmaskinen av en mikroprocessor.

När du känner till datorns grundläggande funktioner och de anslutna apparaterna går det mycket enklare att arbeta med den. Förutom hårdvara behövs också olika program i datorn, och det allra viktigaste är datorns operativsystem (t.ex. Microsofts olika versioner av Windows samt Linux Ubuntu och Apple Mac OS X). Du kan inte använda datorn utan ett operativsystem. I det här avsnittet behandlar vi de mest centrala anordningarna och mjukvara som är viktig när du använder en dator.