Helpdesk coh kundtjänst

Helpdesk

I ett universitet med tusentals människor är det sällan som du råkar ut för ett problem som inte någon annan redan har råkat ut för. Det är mycket möjligt att någon redan tidigare har funderat över samma fråga och att svaret finns på nätet.

Webbplatsen Helpdesk

Då du råkar ut för ett problem som gäller informationsteknologin lönar det sig alltid att först söka en lösning på IT-centrets webbplats Helpdesk. Helpdesk innehåller en mängd instruktioner och videoinspelningar i format som är lätt att bläddra i. Instruktioner för användningen finns på https://helpdesk.it.helsinki.fi/sv.

I portalen finns också kontaktuppgifterna till Helpdesks rådgivning och ID-Point.

Till höger på webbplatsen ser du meddelandena om aktuella datatekniska störningar. Störningsmeddelandena informerar om orsaker till avbrott, avbrottens längd och vilken användargrupp störningen gäller.

Kontakta Helpdesk

Helpdesk ger alla som jobbar eller studerar vid universitetet råd vid problem med informationstekniken vid Helsingfors universitet. Kontakta Helpdesk om du behöver hjälp med till exempel universitetets IT-miljö, e-post eller inloggningen till universitetets tjänster.

Du når Helpdesk per telefon på numret 02 941 55555 och per e-post på adressen helpdesk@helsinki.fi. Helpdesks öppettider finns på adressen https://helpdesk.it.helsinki.fi/sv/help/7000.

Busfröet Keke Kehveli som jobbar som dålig förebild hade fått veta Raimo Keski-Vääntös e-postadress på ett forum för trädgårdsskötsel på internet och inledde sin plan på att erövra världen genom att skicka Raimo högvis med skräppost från olika adresser. Raimo kontaktade Helpdesk och fick anvisningar för hur han skulle filtrera sin e-post. På det här sättet kunde Raimo ta vinden ur seglen på Kekes illdåd och lärde sig också sortera sin beundrarpost automatiskt i olika mappar med hjälp av nyckelord.

Chatt

Du kan också kontakta Helpdesk via chatt. Du kommer till chatten via webbplatsen Helpdesk där du också kan se när chatten är öppen. När tjänsten är öppen visas ett fönster som ser ut som på bilden intill i den nedre kanten av Helpdesk-sidan. Skriv in din fråga i textfältet bredvid pratbubblan. Svaren visas under varandra efter den ursprungliga frågan.

ID point

När du kontaktar Helpdesk  ska du minnas att lösenord av säkerhetsskäl inte kan bytas per telefon. Detsamma gäller även frågor om användarkontot som kräver identifiering. Det här ändras emellertid om du först identifierar dig med hjälp av ett identitetsbevis på ett av de många ID point-serviceställena. Efter ID point-identifieringen kan du sköta alla ärenden som gäller användarkontot per telefon med Helpdesk.

Var beredd att besvara följande frågor när du kontaktar Helpdesk:
1. Vad höll du på med och i vilket program?
2. Vad exakt var det som hände?
3. Vilket felmeddelande fick du? Skriv noggrant upp felmeddelandet eller ta en bild av det.

Om du har svaret på de här frågorna redan då du söker hjälp behöver du inte söka upp informationen separat. Då kan ditt problem lösas mycket snabbare.

Helpdesk hjälper dig i alla frågor och problem som gäller användarkontot. En vanlig fråga lyder ”jag kan inte logga in”. Många åtgärder som vidtas i anslutning till användarkontot kräver identifiering, så kom ihåg att identifiera dig vid ett ID-point-ställe innan du ringer till Helpdesk.

Samuel Schlagerman, som studerar varuhusmusik, har vid sidan av studierna hoppat in för budet vid en firma som tillhör Ragnars kusin, Taxi-Ture. Förpliktelser tar ut sin rätt, och en dag insåg Samuel att han hade glömt sitt lösenord då han försökte logga in sig på en datorcentral. Samuel gick till ett ID Point-ställe, visade upp sitt identitetskort och fick en kod med vars hjälp han kunde identifiera sig per telefon hos Helpdesk. Helpdesk gav honom ett nytt lösenord och han fick också veta hur han kan få ett nytt lösenord hemifrån med hjälp av sina nätbankskoder, om samma sak händer på nytt.

Så här undviker du de vanligaste problemen som gäller användarkontot.
1. Byt det första lösenordet du får omedelbart.
2. Byt i fortsättningen ditt lösenord en gång om året.