Distansanvändning av HU:s nätverk

Åtkomsten till många elektroniska material och tjänster som Helsingfors universitets studerande använder är begränsad till universitetets nätverk. Åtkomsten begränsas på grund av datasäkerheten eller för att universitetet betalar för tjänsterna enligt användning, och därför kan de inte erbjudas andra än de som studerar eller arbetar vid universitetet. Bland annat flera bibliotekstjänster, som ordböcker och många sökdatabaser med textinnehåll är begränsade till universitetets interna nätverk. Av andra tjänster förutsätter till exempel distansanvändning av hemkatalogen en anslutning till universitetets nätverk.

Du befinner dig i allmänhet utanför universitetets nätverk, såvida du inte är inloggad på universitetets dator i universitetets fasta nätverk (till exempel i ett datorklassrum). Utanför universitetets nätverk kommer du inte åt tjänster som är begränsade till universitetets nätverk utan fjärranslutning.

För studerande vid Helsingfors universitet finns det tre olika sätt att skapa en anslutning till universitetets nätverk:

• VPN-anslutningsprogrammet OpenVPN
  • Virtuell Windows arbetsstation AVD (Azure Virtual Desktop) som du kan använda med en webbläsare eller ett klientprogram som är installerat på din dator
  • Virtuell Linux arbetsstation VDI med klientprogrammet VMware eller webbläsarversionen

Tjänsterna skiljer sig en aning från varandra. Tumregeln är att det lönar sig att installera VPN-anslutningsprogrammet i sådana enheter som du använder mycket. Bekanta dig med tjänsternas egenskaper, så att du kan välja den fjärranslutning som passar dig bäst!

OpenVPN

OpenVPN är ett lättanvänt program med öppen källkod, som skapar en skyddad VPN-anslutning till universitetets nätverk. I en VPN-anslutning går nätverkstrafiken från din hemdator tryggt via en krypterad ”tunnel” till universitetets servrar. Din dator får också en IP-adress i universitetets nätverksrymd, vilket betyder att den är i praktiken en del av universitetets nätverk så länge kontakten är öppen. Du kan påminna dig om hur IP-addresser fungerar med hjälp av första kapitlet. Tack vare det kommer du med VPN-anslutningen åt alla tjänster som är begränsade inom universitetets nätverk, så som bibliotekets databaser och din egen hemkatalog. Du kan också använda VPN-anslutningen för att säkra trafiken i oskyddade trådlösa nätverk (till exempel är många nätverk i bibliotek och kaféer helt öppna).

OpenVPN finns tillgänglig för alla vanliga operativsystem och mobila enheter. Därför kan du ansluta till universitetets biblioteksdatabaser och ordböcker enkelt med både telefon och pekplatta.

Hämta installationsprogrammet på OpenVPN:s webbplats. Instruktioner och länkar till hur du installerar och använder OpenVPN finns på HU:s Helpdesk-webbplats.

Observera att det finns två alternativ för VPN-anslutningar. Anslutningen uh-vpn-helsinkifi-only (dvs. HY-TUN) rekommenderas för användning i hemmanätverk eller andra pålitliga nätverk, i annat fall rekommenderas anslutningen uh-vpn-allroute (dvs. HY-VPN). Användningen av vissa tjänster (t.ex. MOT-ordböcker) kräver det senare anslutningssättet.

Virtuell Windows-arbetsstation

AVD (Azure Virtual Desktop) är ett virtuellt Windows-skrivbord för studerande, som du kan använda med en webbläsare eller ett klientprogram som du installerar på din egna dator. Ett virtuellt skrivbord ”streamar” operativsystemvyn från en server till användarens programfönster eller webbläsare, alltså öppnas i din egna datorns operativsystem (oberoende om du har Mac, Linux eller Windows) ett fönster till ett annat operativsystem som dock inte installerar några filer på din dator utan allting styrs på distans. AVD-servicen är riktad åt studenterna vid Helsingin universitet och har vissa begränsningar som man kan läsa om i Helpdesks instruktioner.

Med AVD kan studerande också använda en del av it-stationernas applikationer på sina egna datorer (bl.a. SPSS, Stata, Atlas.TI, R for Windows och andra programvaror som lämpar sig för studie- och forskningssyften).

Bild på virtuellt Windows skrivbod

Virtuellt Windows skrivbord

Virtuell Linux-arbetsstation

Helsingfors universitet har även en annan virtuell arbetsstation (VDI-miljö) med klientprogrammet VMware. På universitetsdatorerna kan fjärrskrivbordet hittas genom att klicka på universitetsikonen i Windows verktygsfält. Du kan också öppna klientprogrammet VMware Horizon Client och sedan välja vdi.helsinki.fi. Från hemmadatorn kan fjärrskrivbordet nås med hjälp av VMware-klientprogrammet som man själv installerat. Installationsinstruktionerna finns på Helpdesk-webbplatsen.

En virtuell Windows-arbetsstation finns nödvändigtvis inte alltid tillgänglig för alla användargrupper i VDI. I vilket fall som helst borde åtminstone Cubbli Linux-skrivbordet vara tillgängligt för studerande. Cubbli kommer från orden Common Ubuntu based Linux, vilket innebär att Cubbli är baserad på Ubuntu, men den har modifierats för att möta universitetets behov. Cubbli administreras centraliserat och innehåller också bland annat vissa programvaror som är lämpliga för forskningsändamål. Observera att program åtminstone i denna virtuella miljö inte kan installeras fritt på egen hand.

Cubbli Linux skrivbord

För sporadisk användning när det inte finns ett klientprogram på datorn går VDI även att använda via webbläsare. Anslutningen borde vara enkel: 1) gå med webbläsaren till adressen vdi.helsinki.fi och 2) välj VMware Horizon HTML Access. Det finns instruktioner även om detta på Helpdesk-webbplatsen.

AVD-FJÄRRSKRIVBORD

Azure Virtual Desktop (AVD) är ett virtuellt Windows-skrivbord, som bör gå att  använda antingen med en webbläsare eller med ett klientprogram som du  installerat på din egen dator. Det finns vissa begränsningar och antalet samtidiga användare är begränsat. Du kan hitta instruktioner för hur du använder AVD  fjärrskrivbordet från Helpdesk-sidorna.