Användarlicens

När du inleder dina studier undertecknar du en förbindelse i vilken du samtycker till att använda universitetets datatekniska utrustning i enlighet med bestämmelserna och anvisningarna. Det här gör du enklast på nätet i tjänsten för aktivering av elektroniska användarlicenser. Därefter ser du en översikt av dina användarlicenser med alla detaljer om de behörigheter som har beviljats dig (till exempel användarnamn).

Observera att du kan använda den elektroniska aktiveringstjänsten om du har a) en finsk personbeteckning och b) finska nätbankskoder, mobilcertifikat eller ett av polisen beviljat elektroniskt personkort. Vänd dig till Helpdesk om du inte har dessa.

Användarnamn

När du aktiverar din användarlicens  får du ett användarnamn som bildats av ditt för- och efternamn. På bilden här nedan ser du uppgifterna om modellstuderande Raimo Keski-Vääntös användarnamn:

Med användarnamnet kan du logga in i universitetets olika tjänster. Använd inte din e-postadress som inloggningsnamn: e-postadressen och användarnamnet är två olika saker!

Användarnamn för olika system

Förmodligen får du i början användarlicens endast för ett system. Om dina studier förutsätter det kan du emellertid också få användarlicenser för andra system.

  • Universitetets användarnamn eller AD-användarnamnet: alla studerandes primära användarnamn är det s.k. AD-användarnamnet som du loggar in med på universitetets datorer och i alla de vanligaste nättjänsterna, till exempel WebOodi.
  • Övriga användarnamn: Ibland behöver du kanske också användarnamn för tester, konferenser eller gruppanvändarnamn som är i gemensamt bruk. Ansök om dem med eBlanketten. HU:s utomstående gäster har tillgång till en användarlicens för gäster som ger dem rätt att använda universitetets trådlösa nät och biblioteksdatabserna.
  • Vissa campus har dessutom egna, slutna system, som till exempel dataklasserna. Du behöver kanske en särskild användarlicens för att logga in dig på i dem. Du får mera information om dessa av dem som administrerar lokalerna.