E-böcker

Som student vid Helsingfors universitet har du en omfattande samling e-böcker till ditt förfogande. Du kan söka e-böcker i Helka.

För att kunna använda Helsingfors universitets biblioteks material måste du ha ett giltigt användarnamn vid Helsingfors universitet.

Bekanta dig närmare med användarvillkoren för och fjärranvändning av e-böcker och annat biblioteksmaterial.

Ett diagram över hur man läser en e-bok i en webbläsare och i ett separat läsprogram. Samma information finns i texten. Du kan läsa e-böcker online på en dator eller mobil enhet. Det enklaste sättet att läsa en e-bok är via en webbläsare. Med flera e-bokstjänster kan du skapa ett användarkonto där till exempel anteckningar och understrykningar du gör i böcker lagras för senare användning. Vissa tjänster kräver också att du skapar ett tjänstespecifikt konto för att ladda ner boken till din enhet.

PDF-baserade böcker kräver programmet Adobe Acrobat Reader (eller motsvarande) som är gratis.

De flesta e-böcker kan också lånas, vilket innebär att du laddar ner boken till din enhet för en begränsad tidsperiod. För att ladda ner en bok behöver du ett läsprogram, till exempel programmet Adobe Digital Editions, som är gratis. Om du vill läsa en e-bok som du har lånat på olika enheter måste du ha Adobe-ID-användarnamn med vilka du godkänner att boken används på flera enheter.

Lånetiderna för böcker varierar mellan olika e-bokstjänster. Om du inte längre behöver e-boken och fortfarande har lånetid, bör du emellertid lämna tillbaka den före lånetidens slut. På så sätt kommer boken att göras tillgänglig för andra.

Lånet returneras automatiskt vid lånetidens utgång. Det tas inte ut förseningsavgifter för e-böcker. E-böcker kan inte öppnas efter att lånetiden gått ut, utan de måste lånas på nytt.

När du använder e-böcker förbinder du dig till att följa materialets användarvillkor. Begränsningarna för att skriva ut böcker eller delar av dem varierar mellan tjänster.

Nästan alla e-bokstjänsters böcker kan också användas på din mobila enhet. Om du vill använda en e-bok på din telefon eller surfplatta kan du använda Adobe Digital Editions. Du kan läsa Ellibs e-kursböcker (Ellibs-kursböcker/textbooks) med Ellibs egen applikation.

E-boken The Science of Chocolate som hittas i databasen eBook Collection. I bokens uppgifter inringat platserna där boken kan laddas ner på datorn (Download This eBook) eller läsas i en webbläsare (PDF Full Text).

Instruktioner om att använda e-böcker.

Ragnars platoniska vän Gunilla Parmesan hade skaffat en ny lägenhet och en hund. Ragnar var på väg på en inflyttningsfest, men han kände pressen av en kommande tentamen. På vägen dit tittade han in i biblioteket för att låna en tentamensbok så att han skulle kunna börja läsa genast morgonen därpå. Hemma hos Gunilla lämnade Ragnar ryggsäcken öppen i tamburen. När Ragnar skulle gå hem hittade Ragnar bredvid sin ryggsäck en mycket söndertuggad tentamensbok och rester av några lösryckta sidor. En hund satt i ett hörn. Ragnar satte sig ner och tyckte sig se i hundens urskuldande blick en uppmaning att seriöst överväga att övergå till att använda e-böcker. Ragnar nickade åt hunden. Så skulle det bli. En e-bok kan lånas på söndag morgon och den kan inte ätas.

Titta på videoguiden om hur du begränsar din sökning i Helka till e-böcker. Längd 1 min 18 sek. Videoklippet är på finska, men du kan välja svenska undertexter i inställningarna längst ner.

3.3 E-böcker – textmotsvarighet (.docx)