Sparning av arbeten

Hemkatalog och distansanvändning av den

Din personliga hemkatalog (Z-stationen) på universitetets datorer är bland de  behändigaste och säkraste ställen att spara sina aktuella arbetsfiler på. Filer som placerats i hemkatalogen sparas på universitetets nätdisk och du har tillgång till dem från alla universitetets egna datorer som du loggar in på med ditt användarnamn. Dessutom säkerhetskopieras dina filer automatiskt en gång per dygn.

Hemkatalogens lagringskvot är 100 gigabyte. På grund av det begränsade utrymmet ryms det inte särskilt stora filer som videoinspelningar eller fotografisamlingar i din hemkatalog. Det lönar sig att spara stora filmängder i molnet.

Om du vill kan du använda din hemkatalog vid universitetet (Z-stationen) även utanför universitetet, till exempel från din hemdator. Det här kan du göra om du ansluter din nätdisk att användas från din hemdator så att du kan redigera och spara filerna på den lika behändigt som filer på datorns egen hårdskiva, förutsatt att du har VPN-anslutning eller är trådlöst uppkopplad i eduroam-nätet.

Lägg till nätverksenheten på din egen dator

I praktiken går det till så att du ansluter till universitetets nät från din hemdator (du behöver en VPN-anslutning med hjälp av ett kundprogram) och därefter begär att operativsystemet ansluter din Z-enhet till en del av enhetsutbudet  Därefter visas Z-enhentens snabbikon i fönstret  This PC (Den här datorn) och du kan öppna och spara filerna på samma sätt som med till exempel en USB-minnessticka som ansluts till datorn (se exempelbilden här nedan).

I IT-centrets anvisning på Helpdesk-sidorna redogörs närmare för hur du ska gå till väga om du vill använda din hemkatalog på det här sättet utanför universitetet.

Spara på OneDrive

Du kan också spara material i anslutning till studierna, till exempel skriftliga uppgifter och presentationer i molnlagringstjänsten OneDrive som HU erbjuder dig (moln=nätlagringsutrymme på en server som vanligen administreras av en kommersiell aktör) och där du har 1 terabyte (1 000 Gb) lagringsutrymme. Det här är betydligt mera än utrymmet på din Z-enhet som standardmässigt uppgår till 100 gigabyte. Därför är molnet ett bra ställe att spara alla de arbeten och allt material som inte får plats i din hemkatalog.

Det går emellertid lite långsammare att söka och spara särskilt stora datamängder i molnet än på universitetets nätdisk. På din hemdator kan du använda skrivbordsappen OneDrive som följer med Office-paketet för att lägga till en mapp på din dator som synkroniseras med lagringsutrymmet i molnet. Genom att ta i bruk synkroniseringen kan du arbeta direkt med filerna på din dator så att ändringarna samtidigt sparas automatiskt i molnet.

Med hjälp av mobilappen OneDrive får du lättare tillgång till filerna på olika enheter än till filerna som du sparar i din hemkatalogen. En skillnaden mellan hemkatalogen och OneDrive ligger i att mappar och filer i molnet också kan delas med andra.