Övningar i avsnitt 1.4

ÖVNING 1 – E-postprogram

1. Installera ett e-postprogram på din dator eller enhet enligt instruktionerna i studiematerialet och på IT-centrets webbplats.
  2. Skapa ett e-postkonto i e-postprogrammet och ange den information som behövs för att kontot ska fungera.
  3. Logga in på ditt e-postkonto vid universitetet. Testa att allt fungerar korrekt genom att skicka ett testmeddelande till dig själv!

ÖVNING 2 – Att skicka meddelanden

1. Skapa en signatur för ditt e-postprogram.
  2. Testa om signaturen visas korrekt genom att skicka ett meddelande till dig själv.

ÖVNING 3 – Att läsa meddelanden och arkivera dem i mappar

1. Kontrollera om det finns några meddelanden i e-postprogrammets papperskorg. Om det finns meddelanden som ska raderas, töm då papperskorgen.
  2. Skapa mappar för dina studier, hobbyer och vänner i ditt e-postprogram.

ÖVNING 4 – Att hantera bilagor

1. Vilka filtyper kan man skicka som bilagor i e-postprogram?
  2. När du får meddelanden med bilagor, vilka typer av programfiler som används på Windows-datorer är förknippade med särskild stora risker? Varför?
  3. Testa att skicka en bilaga till exempel till dig själv eller till en vän (du kan välja filen själv). Kontrollera bilagans storlek innan du skickar iväg den: om filen är mycket stor ska du komprimera den eller överväga att förminska filens storlek på annat sätt (om bilagan är en bild kan du bl.a. förminska bilden).

ÖVNING 5 – Att sortera och söka efter meddelanden

1. Sortera meddelandena i mappen Inbox (Inkorg) så att det äldsta är överst.
  2. Sortera meddelandena i samma mapp enligt avsändare, i stigande alfabetisk ordning.
  3. Sök fram alla meddelanden som någon viss person har skickat till dig.

ÖVNING 6 – Skräppost

1. Kontrollera skräppostmappen (Spam, Junk eller Junk Email) i ditt e-postprogram och försäkra att inga viktiga meddelanden hamnat där.

FACIT

ÖVNING 2 – Att skicka meddelanden

1. Ett meddelande i textformat innehåller inga formateringsmöjligheter som är typiska i html-meddelanden. Ett e-postmeddelande i textformat kräver mindre lagringsutrymme än ett html-meddelande, och textbaserade meddelanden fungerar ofta bättre än html-meddelanden.

ÖVNING 4 – Att hantera bilagor

1. I princip kan du skicka filer av vilken typ som helst, men många organisationer blockerar sändningen eller mottagandet av meddelanden med vissa typer av bilagor (som bl.a. programfiler).
  2. Filtyperna Exe, bat, com, scr, vbf och pif är speciellt farliga eftersom de kan innehålla program som kan köras på datorn. Observera att det förutom ovannämnda filtyperna även finns många andra filtyper som är farliga (läs mer om dem i avsnitt 4.2 Hur man skyddar sig mot hotfaktorer).