Kursböcker

Helsingfors universitets biblioteks tryckta och elektroniska kursböcker finns i databasen Helka.

Se instruktionsvideon om hur du hittar kursböcker i Helka och lånar dem från biblioteket. Längd 2 min 18 sek. Videoklippet är på finska, men du kan välja svenska undertexter i inställningarna längst ner.

3.3 Hur du hittar kursböcker – textmotsvarighet (.docx)

Så här hittar du kursböcker

Ange kursbokens namn i sökfältet.

Rikta din sökning till bibliotekets samlingar genom att välja ”Bibliotekskatalogen” i rullgardinsmenyn för sökfältet. Om kursbokens titel är mycket vanlig kan inriktning på ”Allt” resultera i för många sökresultat.

Helka-sökning, inringad text Bibliotekskatalogen

Om du fortfarande får för många sökresultat kan du också begränsa din sökning ytterligare också efteråt från alternativen på den högra kanten, till exempel Resurstyp > Böcker.

Begränsningsalternativ inringade i Helka-sökningens användargränssnitt och Böcker vald som materialtyp

Flera olika upplagor av kursboken kan finnas tillgängliga. Publikationsåren finns i avsnittet ”Se alla versioner”.

Inringat: 5 versioner hittades: Se alla versioner

“Tillgänglig online” betyder e-bok.

Tillgänglig på biblioteket” betyder tryckt bok.

Inringat tillgänglig online och tillgänglig på biblioteket. Tillgänglig online-texten är en länk till e-boken. Tillgänglig på biblioteket-texten öppnar en länk till informationen som berättar i vilket bibliotek boken finns.

Du kan läsa e-boken genom att följa länkarna i bokens uppgifter. Som studerande vid Helsingfors universitet har du fjärråtkomst till kursböckerna på nätet. Se mer information om e-böcker.

Att låna kursböcker

För att låna en tryckt kursbok, klicka på delen ”Tillgänglig på biblioteket”.

Klicka på namnet på verksamhetsstället för att se hur många exemplar det finns i hyllan.

Namnet på verksamhetsstället inringat under rubriken Placeringar

Från Helkas uppgifter kan du se hur många exemplar av boken som finns tillgängliga i biblioteket och hur många reserveringar boken har.

Om det inte finns ett enda exemplar i biblioteket kan du reservera boken när du är inloggad på Helka.

Under rubriken Placering inringat hur många exemplar av verket som finns tillgängliga.

Placeringsinformation för boken:
A. är boken tillgänglig och i vilket verksamhetsställe, vad är lånetiden för boken
B. i vilken samling har boken placerats (till exempel Kursböcker)
(Hc = Kajsahuset, Hl = Mejlans/Terkko, Hb = Vik, Hs = Gumtäkt)
C. enligt vilken bokstav är boken alfabetiserad på hyllan

Bokens information under Placeringar-rubriken inringad: Kajsahuset Available Kajsahuset 14 dagar, HC 3. krs Kurssikirjat Antikainen

Kursböckernas lånetider är:

• vanligtvis 14 eller 28 dagar
  • korttidslån: 2 dagar

Genom att klicka på Hyllplacering i bokens uppgifter kan du se var boken finns i bibliotekets lokaler.

Placeringar-delen i bokens uppgifter. Inringat: Placering-symbolen och ordet hyllplacering

Kontrollera alltid bokens placeringsinformation före du hämtar boken från hyllan. Kom också ihåg att granska ordet enligt vilken boken är alfabetiserad i hyllan. Vanligtvis är det författarens efternamn, men till exempel ligger samlingsverk på hyllan enligt verkets titel.

Våningskarta: Kajsahuset, 3 vån. Placering: HC 3 vån. Kursböcker. Inringat ord: Antikainen.

När du hittar boken, kom ihåg att låna boken vid utlåningsautomaten. Du behöver ett Helka-kort och en PIN-kod för utlåningsautomaten.

Om du inte hittar boken på hyllan på rätt ställe, kontrollera även hyllan för de senast returnerade böckerna. Det är möjligt att boken har lämnats in till biblioteket för en stund sedan och ännu inte nått sin egen plats på hyllan.

Tips: utnyttja Helkas favoritlistor

När du är inloggad på Helka kan du också spara böcker till dina egna favoriter och skapa listor över dem genom att lägga till taggar. Du kan i din lista till exempel spara litteraturen för en viss kurs eller de böcker du ska hämta från biblioteket nästa gång.

Hur man sparar favoritlistan i Helka:

1. Logga in i Helka och spara materialet som du har hittat i dina favoriter
  2. Gå till “Mina favoriter” i Helka och skapa en tagg för din lista. Lägg till det material du vill lägga till i samma lista.
  3. Du kan bläddra i materialet för varje tagg under “Etiketter”.

Inringat i rött i bokens uppgifter en ikon som du kan trycka på för att lägga till boken i dina favoriter i Helka

Inringat i bokens uppgifter punkten där du kan lägga till en identifierare till boken

Namnet på skapad identifierare inringat i bokens uppgifter

Att spara din favoritlista har fördelen att den automatiskt uppdaterar tillgänglighetsinformationen och du behöver inte hämta bokens information igen. Du kan också uppdatera din favoritlista med information om e-böcker, artiklar och tidskrifter.