Helka-kortet och inloggning till Helka

Med Helka-kortet lånar du tryckt material från bibliotekets verksamhetsställen vid Helsingfors universitet – i Centrumcampus, Gumtäkt, Mejlans och Vik.

Helka-kortet gäller i alla Helka-bibliotek:

• Institutet för de inhemska språken, Museiverkets bibliotek, Finska Litteratursällskapet, Arbetarrörelsens bibliotek och Baltia-kirjasto är organisationer utanför universitetet vars material också finns i databasen Helka.

Till Nationalbiblioteket behövs ett separat bibliotekskort.

För att kunna använda elektroniska material vid Helsingfors universitets bibliotek räcker det att ha ett giltigt användarnamn vid Helsingfors universitet. Du kan börja använda e-böcker så fort du aktiverat ditt användarnamn vid universitetet.

Så här skaffar du ett Helka-kort

För att få ett Helka-kort aktiverar du dina kunduppgifter genom att logga in i Helka-databasen med ditt Helsingfors universitets användarnamn på helsinki.fi/helka/sv. Därefter finns dina kunduppgifter i bibliotekssystemet och du kan ta Helka-kortet i bruk i Studietjänsten.

Inringad text i Helkas användargränssnitt: Logga in

Så här tar du Helka-kortet i bruk i Studietjänsten:

1. Öppna Studietjänsten på adressen https://studies.helsinki.fi/
  2. Logga in på Studietjänsten med universitetets användarnamn och lösenord. Efter att du loggat in ser du ikonen för Helka-kortet i det övre högra hörnet. Med en mobil enhet ska du först öppna navigeringsfältet.
  3. Du kan aktivera bibliotekskortet genom att trycka på ikonen för Helka-kortet. Om dina uppgifter ännu inte finns tillgängliga i bibliotekssystemet kommer Studietjänsten att vid detta skede be dig logga in på Helka först.
  4. Välj ”Skaffa kort”.
  5. Ange en PIN-kod och tryck på spara. Du behöver en PIN-kod när du lånar böcker vid bibliotekets automat.
  6. Du ser ditt Helka-kort efter att det skapats. Du kan genast använda ditt Helka-kort och behöver inte ett fysiskt kort.

I fortsättningen hittar du Helka-kortet på samma plats i navigeringsfältet när du är inloggad på Studietjänsten. Helka-kortet fungerar i webbläsaren utan en separat applikation. När du lånar böcker vid biblioteket ska du visa bibliotekskortet på din mobila enhet vid utlåningsautomaten eller kundservicedisken.

Illustrerade instruktioner för en mobil enhet för att skaffa och använda Helka-kort i Studietjänsten.

Bildinstruktioner för att skaffa ett Helka-kort i Studietjänsten. Du hittar instruktionerna även i texten. Fortsättning till bildinstruktionerna för att skaffa ett Helka-kort i Studietjänsten. Du hittar instruktionerna även i texten.

Studerande vid Helsingfors universitet kan ta i bruk Helka-kortet i Studietjänsten. Titta på instruktionsvideon om digital användning av Helka-kortet. Längd 54 sek. Videoklippet är på finska, men du kan välja svenska undertexter i inställningarna längst ner.

3.3 Helka-kortet och inloggning – textmotsvarighet (.docx)

Om du vill kan du skaffa ett Helka-kort i plast:

• Aktivera först dina kunduppgifter genom att logga in i Helka-databasen med ditt användarnamn vid Helsingfors universitet.
  • Sedan kan du hämta ett bibliotekskort från vilket som helst av verksamhetsställena för Helsingfors universitets bibliotek under kundtjänstens öppettider.
  • Ange en PIN-kod i Helka: Egna uppgifter > Kontaktuppgifter > Byt PIN-kod.

Närmare anvisningar om hur du skaffar ett Helka-kort finns på bibliotekets webbplats.

Du behöver inget bibliotekskort för e-böcker, logga bara in på Helka med ditt användarnamn vid universitetet. E-böcker öppnas med universitetets användarnamn och på distans också utanför bibliotekets lokaler eller campus.

Helkas självbetjäningsfunktioner

Du kan bläddra i bibliotekets samlingar i Helka utan att logga in, men du får tillgång till fler av bibliotekets kundfunktioner när du är inloggad på Helka.

När du är inloggad på Helka kan du:

• granska dina kunduppgifter
  • göra reservationer och nya lån
  • på distans använda e-material som förvärvats av biblioteket
  • spara dina sökningar som favoritlistor
  • betala förseningsavgifter
  • byta PIN-kod

Ändringar i adress- och kontaktuppgifter för studerande vid Helsingfors universitet uppdateras direkt från studieregistret till Helka. Redigera alltså inte dina kontaktuppgifter i Helka, utan gör till exempel en adressändring direkt till universitetet.

Läs mer: uppdatering av kontakt- och personuppgifterna vid Helsingfors universitet (Studietjänsten).